EIM: Nederland wordt steeds ondernemender

16/11/2010 13:13

EIM B.V.

EIM: Nederland wordt steeds ondernemender

Aandeel van hoger opgeleiden blijft echter achter

Het aandeel Nederlanders dat bezig is om een nieuw bedrijf op te richten of ondernemer is van een bedrijf dat korter dan 3,5 jaar bestaat, is van 5,2% in 2008 naar 7,2% in 2009 aanzienlijk gestegen. Hiermee behoorde Nederland in 2009 tot de top 5 van alle EU-landen die deelnemen aan het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van de Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Vergeleken met landen met een vergelijkbaar niveau van inkomen blijft ondernemerschap onder hoger opgeleiden echter nog achter in Nederland.

Dit blijkt uit het GEM 2009 rapport van onderzoeksbureau EIM dat vandaag gepresenteerd wordt. Een greep uit de overige resultaten van het onderzoek:

Ook vaardigheden en intenties voor ondernemerschap nemen toe

Het aandeel Nederlanders dat denkt de vereiste kennis, expertise en vaardigheden te hebben om een eigen bedrijf op te richten is eveneens sterk gestegen (47% in 2009 versus 38% in 2008). Ook het aandeel Nederlanders dat de intentie heeft om binnen drie jaar een eigen bedrijf op te richten is gestegen, van 5,3% in 2008 tot 7,4% in 2009. Echter, in vergelijking tot het EU- en OESO-gemiddelde zijn intenties om een eigen bedrijf op te richten nog steeds aan de lage kant in Nederland.

Beperkte impact van de crisis op nieuwe ondernemers

Slechts een vijfde van de nieuwe ondernemers in Nederland geeft aan dat bedrijfsgroei moeilijker is geworden als gevolg van de crisis. Het aandeel nieuwe ondernemers dat ver-wacht dat ze binnen vijf jaar zullen groeien met 20 of meer (extra) werknemers is zelfs sterk gestegen in 2009 en bedraagt 8,2% (vergeleken met 4,1% in 2008). Wel vindt onge-veer de helft van de nieuwe ondernemers dat het moeilijker is geworden om een bedrijf te starten in vergelijking tot een jaar eerder. Ruim 40% van de nieuwe ondernemers ziet min-der kansen als gevolg van de wereldwijde economische crisis.

Stijging bedrijfsopheffingen

In 2009 is 1,8% van de Nederlanders gestopt als ondernemer van een eigen bedrijf, wat een stijging betekent ten opzichte van 2008 (1,0%). In veel gevallen geldt dat het bedrijf niet is voortgezet. Deze stijging hangt waarschijnlijk samen met de economische crisis. Ten opzichte van 2008 zijn redenen zoals een kans om het bedrijf te verkopen, problemen met het verkrijgen van financiering en vooraf geplande exit relatief vaak genoemd in 2009.

Sociaal ondernemerschap in Nederland nog niet wijd verbreid

Sociaal nieuw ondernemerschap betreft het opzetten van een activiteit, organisatie of initia-tief dat een specifiek sociaal, milieu of gemeenschapsdoel heeft en dat korter dan 3,5 jaar bestaat. Sociaal nieuw ondernemerschap is niet wijd verbreid in Nederland, aangezien slechts 0,9% van de volwassen bevolking aangeeft hierbij betrokken te zijn in 2009. Dit is ook betrekkelijk laag in vergelijking tot andere landen met een vergelijkbaar niveau van ontwikkeling.

Innoverende eindgebruikers vaak ook bezig met ondernemerschap

Innovatie komt niet alleen van producenten, maar ook van eindgebruikers van producten. Eindgebruikers kunnen zowel consumenten als producenten zijn. Het blijkt dat 6,1% van de Nederlandse bevolking behoort tot de groep gebruikersinnovatoren. Zij hebben vaker inten-ties om een eigen bedrijf op te richten en zijn ook al vaker zelf ondernemer. Daarbij geldt dat bedrijven die worden opgericht door gebruikersinnovatoren vaker producten of diensten aanbieden die nieuw zijn in de markt en dat ze vaak in mindere mate concurrentie ervaren.