Gemeente Ede

dinsdag, 16 november 2010

Resultaten Onderzoek `Inwoners aan het woord'

info@ede.nl

Inwoners zijn positief over de dienstverlening van de gemeente Ede. Vooral over de persoonlijke behandeling door medewerkers zijn de Edenaren tevreden. De informatie van de gemeente wordt door de meeste inwoners duidelijk gevonden. De waardering van de website is wel iets afgenomen. Zowel met de voorzieningen in de buurt als de voorzieningen in de hele gemeente zijn de inwoners over het algemeen tevreden.

Dit blijkt uit het onderzoek `Ede 2010: Inwoners aan het woord'. Begin van dit jaar ontvingen 1578 willekeurig geselecteerde inwoners van 15 jaar en ouder uit de gemeente Ede een vragenlijst. De vragen gingen over gemeentelijke dienstverlening, organisatie en communicatie, politieke interesse, voorzieningen en leefbaarheid, cultuur, sport en bewegen. In totaal hebben 495 inwoners de vragen beantwoord.

Gemeentelijke dienstverlening

Inwoners zijn (zeer) tevreden over de dienstverlening van de gemeente; slechts 6% is ontevreden. Over de persoonlijke behandeling is de tevredenheid het grootst. Over de openingstijden van de publieksdiensten en de tijd tussen een aanvraag of verzoek en het besluit is men minder tevreden. Wel is de ontevredenheid met de openingstijden ten opzichte van 2008 duidelijk afgenomen.

Communicatie

De meeste inwoners vinden de informatie van de gemeente duidelijk. Ruim de helft van de inwoners geeft aan gemakkelijk aan gemeentelijke informatie te kunnen komen. Bijna alle Edenaren weten intussen dat de gemeente een eigen website heeft. De waardering van de website is wel iets afgenomen.

Politieke interesse
De politieke betrokkenheid van de bevolking van Ede neemt toe. Ruim 80% van de inwoners gaat (waarschijnlijk) stemmen, wanneer er morgen gemeenteraadsverkiezingen zouden zijn. De meerderheid vindt dat er voldoende mogelijkheden zijn om informatie te vinden over de Edese politiek.

Voorzieningen
Met de voorzieningen in de buurt zijn de inwoners over het algemeen tevreden. De winkels voor dagelijkse boodschappen kennen de grootste tevredenheid. Ook met de voorzieningen in de hele gemeente zijn de inwoners over het algemeen tevreden. Vooral over het winkelaanbod, de gezondheidsvoorzieningen en de sportvoorzieningen is men positief. Het openbaar vervoer en de uitgaansmogelijkheden zouden nog beter kunnen.

Cultuur

Inwoners zijn redelijk tevreden met het cultuuraanbod in Ede. Ruim 60% vindt dat er voldoende tot veel aanbod is. Eén op de zes inwoners vindt het cultuuraanbod onvoldoende. Bijna 70% vindt het aanbod culturele voorzieningen (een beetje) interessant. Ruim 10% is van mening dat het aanbod niet interessant is.

Sport en bewegen

Om aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen te voldoen moet je minstens vijf dagen in de week 30 minuten tenminste matig intensieve lichaamsbeweging hebben. Van de Edenaren voldoet 40% aan deze beweegnorm, wat laag is in vergelijking met andere gemeenten in Nederland. Het percentage sporters is iets toegenomen: 58% van de inwoners doet aan sport.

Het rapport Inwoners aan het woord 2010 is te downloaden via www.ede.nl.(pdf)