Gemeente Alphen aan den Rijn


Gemeente meet behoefte aan en tevredenheid over dienstverlening

Veel aspecten van de dienstverlening worden door zowel inwoners als ondernemers goed gewaardeerd. Dat blijkt uit drie onderzoeken, die de gemeente onlangs heeft laten uitvoeren om de behoefte aan en tevredenheid over de gemeentelijke dienstverlening te onderzoeken. Wethouder Tseard Hoekstra (Dienstverlening) is tevreden over het resultaat. Gebleken is dat klanten over het algemeen tevreden zijn. Ook behalen wij in vergelijking met andere gemeenten in veel gevallen dezelfde of zelfs betere resultaten. En dat is een mooi resultaat. Met de uitkomsten van deze onderzoeken kunnen wij onze dienstverlening verder verbeteren, met name de digitale dienstverlening.

Aanleiding
Een van de aanbevelingen in het rapport van de rekenkamercommissie Kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening uit september 2009 is het meten van de klanttevredenheid en het scherper krijgen van de klantbehoeften. Naar aanleiding hiervan zijn drie onderzoeken uitgevoerd, die dit inzicht bieden. Het gaat om een mystery guest-onderzoek, een afstudeeronderzoek en een benchmark Publiekszaken.

Mystery guest-onderzoek
Het mystery guest-onderzoek bestond uit drie delen: mystery shopping, mystery calling en mystery e-mailing. De belangrijkste conclusies zijn dat de gemeente op veel onderdelen goed scoort, maar dat een aantal punten voor verbetering vatbaar zijn. Het baliebezoek werd gewaardeerd met een 7,3, een ruime voldoende. Aandachtspunten zijn klantvriendelijkheid en proactieve informatievoorziening) Het telefonisch contact werd met een 8,0 gewaardeerd. Aandachtspunt is het e-mailcontact, dat met een 5,9 werd gewaardeerd. In veel gevallen blijkt vooral de kwaliteit van de informatievoorziening in e-mailberichten onvoldoende.

Afstudeeronderzoek
Door een HBO-studente is onderzoek gedaan naar de behoeften van inwoners aan onze dienstverlening. Ook is bekeken in hoeverre de huidige inspanningen aansluiten bij de klantwensen. Hieruit blijkt dat inwoners zoveel mogelijk digitaal willen communiceren en dat de gemeente moet investeren in haar digitale dienstverlening (website en e-mail).

Benchmark Publiekszaken 2010
De belangrijkste conclusies zijn dat het totaaloordeel van de dienstverlening aan de publieksbalies een 7,7 krijgt en dat Alphen aan den Rijn in vergelijking met andere gemeenten in veel gevallen in ieder geval dezelfde of zelfs betere resultaten behaalt. Op bijna alle onderzochte onderdelen is dit jaar zelfs een lichte verbetering waar te nemen.
Uitzonderingen hierop zijn de afhandeling van een digitale aanvraag en de website. Gemiddeld staat Alphen aan den Rijn op de 42e plaats in de benchmark met 98 andere gemeenten.

Vervolg
De uitkomsten van de onderzoeken bieden goede mogelijkheden voor het verder verbeteren van de dienstverlening. Wethouder Hoekstra: Het is goed dat zowel de klantwaardering als de klantbehoeften het verbeteren van de e-dienstverlening benadrukken. De komende jaren gaat de e-dienstverlening dan ook veel aandacht krijgen. Bijvoorbeeld het verbeteren van de e-mail afhandeling en de update van de gemeentelijke website.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 14 0172

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn