Port of Rotterdam
Datum 16-11-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Drie procent herstelkorting havengeld 2011
In 2011 geeft het Havenbedrijf Rotterdam een eenmalige herstelkorting
van 3% op de tarieven zee- en binnenhavengeld. Met deze korting wil het
havenbedrijf het bedrijfsleven een steun in de rug geven om zich verder
te herstellen van de crisis en om daarmee de positie van het
havencomplex verder te versterken. De afspraken gelden voor alle
sectoren die vertegenwoordigd worden door de
havenondernemersorganisatie Deltalinqs in het proces van de
marktconsultatie Haventarieven. De zee- en binnenhaventarieven zullen
in 2011 structureel met 1% procent stijgen zoals het Havenbedrijf vorig
jaar is overeengekomen met Deltalinqs. Per saldo daalt in 2011 het zee-
en binnenhavengeld dus met 2%.
Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf: "We hadden een
tweejarige afspraak, maar na consultatie met marktpartijen is toch
extra steun in de rug afgesproken. Op de crisiskorting volgt nu een
herstelkorting om onze klanten zo zacht mogelijk te laten landen." Wim
van Sluis, voorzitter van havenondernemersorganisatie Deltalinqs: "Ik
constateer dat het Havenbedrijf hiermee oog heeft voor feit dat de
bedrijven in de haven herstellende zijn van een enorme crisis en dat
hun inkomsten nog niet op het oude niveau zijn." Ook de Vereniging van
Rotterdamse Cargadoors is tevreden met het voor 2011 behaalde
compromis. Voorzitter Piet Hoogerwaard: "Deze generieke herstelkorting
biedt onze opdrachtgevers de mogelijkheid om de verbeterde resultaten
vast te houden of om verliezen te beperken. Ook draagt dit er toe bij
dat de Rotterdamse haven de opgetreden stijging van het marktaandeel
kan vasthouden".
Markconsultatie
De tariefaanpassing is tot stand gekomen na intensief overleg met de
marktpartijen, gecoördineerd door Deltalinqs. Havenbedrijf Rotterdam en
ondernemersorganisatie Deltalinqs hebben een convenant over de manier
waarop jaarlijks de hoogte van het zeehavengeld wordt vastgesteld. Door
middel van een proces van marktconsultatie komen de twee organisaties
tegemoet aan de wens van de nationale overheid om te komen tot een vorm
van zelfregulering van de tarieven.
Zeehavengeld
Zeehavengeld is één van de inkomstenposten van het Havenbedrijf en
wordt in rekening gebracht aan de rederijen die Rotterdam aandoen. Uit
het zeehavengeld wordt naast de kosten van de zeezijdige ontsluiting
van de haven en de scheepvaartbegeleiding ook bijgedragen aan de kosten
van de landzijdige ontsluiting en andere producten en diensten. In 2009
ontving het Havenbedrijf EUR274 miljoen aan zeehavengeld.
Tariefaanpassingen havengeld 2009-2011
Structureel Korting Netto
2009 +1% 0% +1
2010 +2% -7% -5%
2011 +1% -3% -2%
De structurele verhogingen, vooral gebaseerd op de inflatieverwachting,
lopen cumulatief door ten opzichte van het basisbedrag van het jaar
ervoor. De korting geldt het tarief `van het jaar zelf'.
Meer informatie
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven