ChristenUnie
Bijdrage André Rouvoet inbreng wet verplichte geestelijke gezondheidszorg
donderdag 28 oktober 2010 10:00
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling
kennis genomen van het voorstel van wet hetgeen beoogt regels te
stellen voor het kunnen verlenen van verplichte zorg aan een persoon
met een psychische stoornis (Wet verplichte geestelijke
gezondheidszorg).
De leden van de fractie van de ChristenUnie onderschrijven de
doelstellingen van het wetsvoorstel te weten het versterken van de
rechtspositie van personen met een psychische stoornis die tegen hun
wil zorg wordt verleend, het voorkomen van dwang en het beperken van de
duur van dwang, het verhogen van de kwaliteit van de verplichte zorg,
de integrale benadering van zorg op maat, de betere rolverdeling tussen
de actoren die betrokken zin bij de verplichte zorg en de intensivering
van het toezicht op de juiste toepassing van de verplichte zorg. Ook
voor de leden van de fractie van de ChristenUnie is het ultimum
remedium beginsel leidend, wat inhoudt dat verplichte zorg enkel als
laatste redmiddel kan worden ingezet, wanneer er geen adequate
alternatieven meer voorhanden zijn. Deze leden hebben in dit stadium op
een enkel punt nog de behoefte aan een nadere toelichting.
Een van de doelstellingen van het wetsvoorstel is om dwang te voorkomen
en de duur van dwang te beperken. Om te voorkomen dat de geestelijke
gezondheid van de patiënt zodanig verslechtert dat een ingrijpende vorm
van verplichte zorg noodzakelijk wordt of een crisismaatregel moet
worden genomen is ook een drempelloze toegang tot geestelijke
gezondheidszorg van groot belang, zo menen de leden van de fractie van
de ChristenUnie. Deelt de regering deze mening, zo vragen deze leden.
Voorts vragen zij de regering toe te lichten hoe deze doelstelling zich
verhoudt tot een eventuele invoering van een eigen bijdrage in de
geestelijke gezondheidszorg.
Een multidisciplinaire commissie krijgt als taak om de rechter te
voorzien van een zorgvuldig advies, waarin het perspectief van
betrokkene, de familie en naasten, de zorgaanbieder en
zorgverantwoordelijke en het maatschappelijk perspectief tot
uitdrukking komen. Uitgangspunt is dat de rechter vanuit zijn
onafhankelijke positie vooraf toetst of voldaan is aan de criteria voor
verplichte zorg. De leden van de fractie van de ChristenUnie verzoeken
de regering nader toe te lichten hoe deze op zich begrijpelijke keuze
voor een toetsing vooraf, zich verhoudt tot het wetsvoorstel tot
wijziging van de Beginselenwet verpleging ter beschikking gestelden, de
Penitentiaire beginselenwet en de Beginselenwet justitiële
jeugdinrichtingen in verband met de verruiming van de mogelijkheid
onvrijwillige geneeskundige behandeling te verrichten (32337), waarin
de rechterlijke toetsing enkel achteraf plaats kan vinden.
Een multidisciplinaire commissie vormt één van de belangrijkste actoren
in de voorstel van wet. De commissie zal de rechter adviseren over de
noodzaak voor verplichte zorg. Ook zal de commissie als adviseur
optreden waar het gaat om beëindiging van verplichte zorg. In de
Memorie van Toelichting wordt echter gesteld dat gelet op de zeer
beperkte budgettaire ruimte, gekozen zal moeten worden voor een
gefaseerde invoering van het wetsvoorstel. Naar aanleiding van het
advies van de stuurgroep zal worden bezien of een vereenvoudigde
werkwijze van de commissie voor bepaalde zaken of een andere opzet van
de commissies tot de mogelijkheden behoort, zo stelt de Memorie van
Toelichting. De leden van de fractie van de ChristenUnie verzoeken de
regering nader toe te lichten hoe de belangen van de cliënten en hun
naastbetrokkenen geborgd zijn, als om financiële redenen de commissie
zelf of de werkwijze van de commissie wordt aangepast.
De zetel, de organisatie, de samenstelling, de werkwijze van de
commissie, de wijze van benoeming en de rechtspositie van de voorzitter
en de leden van de commissie worden bij algemene maatregel van bestuur
geregeld. Nu blijkens de Memorie van Toelichting de voorgestelde
werkwijze en opzet van de commissie,om financiële redenen, nog niet de
definitieve lijkt, verzoeken de leden van de fractie van de
ChristenUnie de regering te voorzien in een voorhangprocedure met
betrekking tot de genoemde AMvB. Is de regering daartoe bereid, zo
vragen deze leden.
De regering heeft er uiteindelijk voor gekozen het nemen van de
crisismaatregel te attribueren aan de burgemeester en de bestaande
bevoegdheidstoekenning in stand te houden, zo stelt de Memorie van
Toelichting. De leden van de fractie van de ChristenUnie verzoeken de
regering toe te lichten op welke wijze de rol van de burgemeester in de
praktijk wordt ingevuld en op welke wijze de toets op de diverse
rechtsbeginselen en wettelijke criteria in de praktijk zijn beslag
krijgt. Hoe krijgt het belang van de patiënt in de praktijk zijn plaats
in deze afweging waarin het belang van de openbare orde vaak zwaar
weegt, zo vragen deze leden.
De leden van de fractie van de ChristenUnie verzoeken de regering nader
toe te lichten hoe onderhavig wetsvoorstel zich verhoudt tot het VN
verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap en daarbij in te
gaan op de vraag of het voorstel van wet op alle punten in lijn is met
dit verdrag.
André Rouvoet