Universiteit Leiden

Hoe reageert het brein van de adolescent?

Wat gebeurt er in de hersenen als een adolescent reageert op een leeftijdgenoot? Daar is ontwikkelingspsychologe Berna GüroÄlu door geboeid. Zij besteedt haar VENI-subsidie voor jonge onderzoekers aan drie jaar onderzoek naar interactie tussen adolescenten.

Sociale brein

Het Leidse onderzoek naar sociale ontwikkeling zit in de flow. 'Specifiek het hersenonderzoek, dat is vernieuwend,' benadrukt Berna GüroÄlu. GüroÄlu onderzoekt de interactie van adolescenten met leeftijdgenoten. In het Leidse Brain and Developmentlab meet ze wat er gebeurt in de hersenen tijdens interactie van een adolescent met een klasgenoot. Welke gebieden in de hersenen worden actief wanneer een adolescent iemand ziet die hij aardig vindt. Of die hij juist niet aardig vindt. Is daar verschil tussen? Dergelijke vragen houden GüroÄlu bezig.

Hersenonderzoek

Op zoek naar antwoorden doet Berna GüroÄlu eerst in een schoolklas sociometrisch onderzoek. Ze neemt bij de leerlingen vragenlijsten af om de onderlinge verhoudingen in kaart te brengen. Vervolgens nodigt ze scholieren uit als proefpersonen in haar laboratorium. Een proefpersoon ligt in de scanner en speelt online spelletjes met klasgenoten die elders in het laboratorium achter de computer zitten. Het meten van de hersenactiviteit kan beginnen. Ze is benieuwd of de activiteit in bepaalde gebieden van het sociale breinnetwerk afhangt van een positieve of een negatieve band tussen de klasgenoten.

Leeftijdgenootjes

Berna GüroÄlu maakt deel uit van de Leidse onderzoeksgroep met o.a. prof. Eveline Crone en drs. Wouter van den Bos. Ze onderscheidt zich met haar onderzoek naar het sociale brein doordat ze focust op leeftijdsgenootjes die elkaar kennen.

Vernieuwend

Met haar VENI-subsidie kan ze drie jaar vernieuwend onderzoek doen naar sociale ontwikkeling van kinderen van 8 tot 18 jaar. Berna GüroÄlu: 'Tot nu toe is nauwelijks onderzocht in hoeverre hersenactiviteit bij sociale interactie verband houdt met positieve of negatieve onderlinge relaties.' Drie jaar mee met de flow, geen gek vooruitzicht.

Wetenschapsportret Berna GüroÄlu

1994-1998 BA Wiskunde Koç University in Turkije 1999-2002 MSc Ontwikkelingspsychologie BoÄaziçi University in Turkije 2002-2008 PhD Ontwikkelingspsychologie Radboud Universiteit Nijmegen 2008-2010 Postdoc Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie Universiteit Leiden
2010 Universitair docent Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie Universiteit Leiden
2010 VENI-subsidie NWO voor het onderzoek: 'The social brain in adolescence: Examining peer interactions from a developmental social neuroscience perspective'

Meer over Berna GüroÄlu

* Medewerkerspagina Berna GüroÄlu (Engelstalig)
* Sectie Ontwikkelings- en onderwijspsychologie
* Brain and Development Labatory