Provincie Utrecht

Spoorwegmuseum sterkste cultuurmerk van de provincie

Spoorwegmuseum sterkste cultuurmerk van de provincie Utrecht

Het Spoorwegmuseum is voor de Utrechtse bevolking de meest gewaardeerde cultuurorganisatie. De Domtoren en het Beatrix Theater staan op plaats twee en drie. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek onder 2000 inwoners van de provincie Utrecht. De resultaten zijn maandag gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de provincie Utrecht. De prijs voor het sterkste cultuurmerk werd uitgereikt door gedeputeerde Van Lunteren.

`Het Spoorwegmuseum is in alle lagen van de Utrechtse bevolking enorm populair, onafhankelijk van leeftijd, geslacht en opleiding. Onder de inwoners van de stad Utrecht staat de Domtoren overigens duidelijk aan kop', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Erfgoedsector bijzonder sterk vertegenwoordigd
In de top-50 van sterkste cultuurmerken is de erfgoedsector uitzonderlijk goed vertegenwoordigd. Negentien musea en monumenten genieten bijzondere waardering onder de provinciebewoners. Dankzij de enorme populariteit van Utrechter Dick Bruna is het in 2006 geopende dick bruna huis zelfs een sterker merk dan het Centraal Museum. Meestal kost het vele jaren om een sterke reputatie op te bouwen. De top-3 van sterkste erfgoedorganisaties kent dan ook een lange historie: Het Spoorwegmuseum (sinds 1927), Domtoren (1382) en Pyramide van Austerlitz (1804).

Utrechtse gezelschappen zijn onzichtbaar
Opvallend is dat de gemiddelde inwoner van de provincie Utrecht geen enkel cultuurgezelschap weet te noemen. Nadat theatergezelschap Paardenkathedraal zijn naam wijzigde in De Utrechtse Spelen ontbreekt het de provincie Utrecht aan een duidelijk gezicht in het aanbod van theater- en muziekgezelschappen. Bij vergelijkbare onderzoeken in de rest van Nederland bleken daar veel meer gezelschappen regionale bekendheid te hebben. In de Metropool Amsterdam staan vijf gezelschappen in de top-50 van sterkste cultuurmerken en in de provincie Drenthe maar liefst elf.

Stad Utrecht domineert de cultuursector
Van de 50 sterkste cultuurmerken uit de provincie Utrecht zijn er 31 in de stad Utrecht gevestigd. Amersfoort staat met zeven cultuurmerken op de tweede plaats. Nieuwegein en Zeist hebben beide twee cultuurorganisaties met een regionale uitstraling. Voor Nieuwegein zijn theater de Kom en Plaza bioscoop de sterkste cultuurmerken. Slot Zeist en Theater Figi zijn de cultuurorganisaties uit Zeist met een regionale reputatie.

Top-10 van cultuurorganisaties in de provincie Utrecht met de sterkste reputatie
1. Het Spoorwegmuseum
2. Domtoren
3. Beatrix Theater
4. Pyramide van Austerlitz
5. Stadsschouwburg Utrecht
6. Pathé
7. Slot Zeist
8. Nederlands Film Festival
9. Vredenburg
10. Museum Speelklok

Onderzoek onder 2000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 2000 respondenten door Hendrik Beerda Brand Consultancy in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid onderzocht van alle cultuurorganisaties in de provincie Utrecht. Daarna is voor de 50 bekendste namen in detail navraag gedaan naar de merkkracht, persoonlijkheid, prestatie en groeipotentie. Elke naam is op 40 factoren onderzocht. De onderzoeksgroep is representatief voor de bevolking van de provincie Utrecht boven 18 jaar.

Voor algemene vragen:
info@provincie-utrecht.nl, (030) 258 91 11