Spoorwegmuseum sterkste cultuurmerk van de provincie
Spoorwegmuseum sterkste cultuurmerk van de provincie Utrecht
Het Spoorwegmuseum is voor de Utrechtse bevolking de meest gewaardeerde
cultuurorganisatie. De Domtoren en het Beatrix Theater staan op plaats
twee en drie. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek onder
2000 inwoners van de provincie Utrecht. De resultaten zijn maandag
gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de provincie Utrecht. De
prijs voor het sterkste cultuurmerk werd uitgereikt door gedeputeerde
Van Lunteren.
`Het Spoorwegmuseum is in alle lagen van de Utrechtse bevolking enorm
populair, onafhankelijk van leeftijd, geslacht en opleiding. Onder de
inwoners van de stad Utrecht staat de Domtoren overigens duidelijk aan
kop', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.
Erfgoedsector bijzonder sterk vertegenwoordigd
In de top-50 van sterkste cultuurmerken is de erfgoedsector
uitzonderlijk goed vertegenwoordigd. Negentien musea en monumenten
genieten bijzondere waardering onder de provinciebewoners. Dankzij de
enorme populariteit van Utrechter Dick Bruna is het in 2006 geopende
dick bruna huis zelfs een sterker merk dan het Centraal Museum. Meestal
kost het vele jaren om een sterke reputatie op te bouwen. De top-3 van
sterkste erfgoedorganisaties kent dan ook een lange historie: Het
Spoorwegmuseum (sinds 1927), Domtoren (1382) en Pyramide van Austerlitz
(1804).
Utrechtse gezelschappen zijn onzichtbaar
Opvallend is dat de gemiddelde inwoner van de provincie Utrecht geen
enkel cultuurgezelschap weet te noemen. Nadat theatergezelschap
Paardenkathedraal zijn naam wijzigde in De Utrechtse Spelen ontbreekt
het de provincie Utrecht aan een duidelijk gezicht in het aanbod van
theater- en muziekgezelschappen. Bij vergelijkbare onderzoeken in de
rest van Nederland bleken daar veel meer gezelschappen regionale
bekendheid te hebben. In de Metropool Amsterdam staan vijf
gezelschappen in de top-50 van sterkste cultuurmerken en in de
provincie Drenthe maar liefst elf.
Stad Utrecht domineert de cultuursector
Van de 50 sterkste cultuurmerken uit de provincie Utrecht zijn er 31 in
de stad Utrecht gevestigd. Amersfoort staat met zeven cultuurmerken op
de tweede plaats. Nieuwegein en Zeist hebben beide twee
cultuurorganisaties met een regionale uitstraling. Voor Nieuwegein zijn
theater de Kom en Plaza bioscoop de sterkste cultuurmerken. Slot Zeist
en Theater Figi zijn de cultuurorganisaties uit Zeist met een regionale
reputatie.
Top-10 van cultuurorganisaties in de provincie Utrecht met de sterkste
reputatie
1. Het Spoorwegmuseum
2. Domtoren
3. Beatrix Theater
4. Pyramide van Austerlitz
5. Stadsschouwburg Utrecht
6. Pathé
7. Slot Zeist
8. Nederlands Film Festival
9. Vredenburg
10. Museum Speelklok
Onderzoek onder 2000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 2000 respondenten door Hendrik Beerda Brand
Consultancy in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid
onderzocht van alle cultuurorganisaties in de provincie Utrecht. Daarna
is voor de 50 bekendste namen in detail navraag gedaan naar de
merkkracht, persoonlijkheid, prestatie en groeipotentie. Elke naam is
op 40 factoren onderzocht. De onderzoeksgroep is representatief voor de
bevolking van de provincie Utrecht boven 18 jaar.
Voor algemene vragen:
info@provincie-utrecht.nl, (030) 258 91 11
Provincie Utrecht