Accell Group

PERSBERICHT
Accell Group doet overname in Turkije inclusief 50% deelneming in Italië
Winstverwachting gehandhaafd

Heerenveen, 16 november 2010 - Accell Group N.V. maakt bekend dat overeenstemming is bereikt over de acquisitie van alle uitstaande aandelen in Bianchi Bisiklet A.S. (Turkije), inclusief haar 50% deelneming in de bekende Italiaanse onderneming Atala. Met de overname verwerft Accell Group een sterke positie in Turkije en Italië, twee aantrekkelijke markten voor fietsen, fietsonderdelen- en accessoires. Accell Group financiert de overname uit bestaande kredietfaciliteiten. De acquisitie zal per 2011 bijdragen aan de winst per aandeel.

René Takens, CEO van Accell Group: "Met deze overname verwerven we in één keer een top 3 positie in twee belangrijke afzetmarkten die bovendien onze geografische spreiding en groeipotentie verder verbeteren. Turkije heeft een snelgroeiende economie en toenemend gebruik en verkoop van fietsen. Italië is van oudsher een sterk en klassiek fietsland vooral voor het recreatief gebruik. De laatste jaren zien we echter ook een toenemende vraag naar fietsen voor gebruik in de stad, waaronder elektrische fietsen."
Bij Bianchi Bisiklet in Turkije werken gemiddeld circa 300 medewerkers. Ongeveer 40% van de geproduceerde fietsen wordt verkocht in Turkije, de overige 60% wordt geëxporteerd naar Italië en andere Europese landen. Bij Atala, dat gevestigd is in Monza (Italië) en waarvan de aandelen worden gehouden door Bianchi Bisiklet en strategische Italiaanse investeerders (50% elk), werken circa 30 medewerkers die zich voornamelijk richten op ontwerp, verkoop en logistiek. Atala is een handelsonderneming die naast de verkoop van fietsen onder het eigen merk Atala ook fietsen verkoopt onder de merken Whistle, Carraro en Dei. De Italiaanse fietsen worden deels geproduceerd in de productievestiging van Bianchi Bisiklet in Turkije en deels ingekocht bij andere leveranciers. Zowel Bianchi Bisiklet in Turkije als Atala in Italie, beschikken over een sterk distributienetwerk van onafhankelijke fietsdealers. Bianchi Bisiklet verkoopt ongeveer 250.000 fietsen en heeft een omzet van ongeveer ¤ 30 miljoen per jaar. Atala verkoopt ongeveer 125.000 fietsen en heeft een jaaromzet van ca. ¤ 31 miljoen, inclusief fietsonderdelen en -accessoires en fitness. Atala (opgericht in 1921), Carraro (opgericht in 1924) en Dei (opgericht in 1896) zijn klassieke Italiaanse merken met een rijke historie en traditie. Onder het merk Atala wordt een breed scala aan sportieve fietsen voor het midden- en hogere segment verkocht. Carraro richt zich exclusief op het topsegment van de ATB en racefietsen en onder het merk Dei worden kwalitiatief hoogwaardige klassieke stadsfietsen verkocht. Atala verkoopt naast fietsen ook een eigen fietsonderdelen en -accessoires lijn onder het merk Byte. Daarnaast beschikt Atala onder eigen naam over een fitnesslijn gericht op thuisgebruik. Bianchi Bisiklet heeft de licentie om op exclusieve basis onder het merk Bianchi fietsen te verkopen in Turkije en is operationeel volledig onafhankelijk van het Italiaanse Bianchi. Om verwarring met de andere Bianchi fietsmerken in de wereld te voorkomen zal de productievestiging in Turkije verder gaan onder de naam Accell Bisiklet. Het management van Bianchi Bisiklet en het management van Atala zullen na de overname aanblijven. De bedrijven zullen als werkmaatschappijen worden geintegreerd binnen Accell Group om de synergievoordelen voor de groep te maximaliseren. Naar verwachting kan de overname in de komende maanden worden afgerond.

Trading update
Accell Group maakt verder bekend de eerder uitgesproken verwachtingen te handhaven. Voor heel 2010 wordt een hogere omzet verwacht en een stijging van de nettowinst van 5-10% ten opzichte van 2009. René Takens: "De omzet heeft zich tot en met oktober iets onder het verwachte niveau ontwikkeld, maar blijft stijgen. Bij de fietsonderdelen en -accessoires nam de omzet toe, maar de fietsenomzet blijft iets achter bij de verwachtingen. De afzet van elektrische fietsen is zowel in de markt als bij Accell Group toegenomen, terwijl de totale verkoop van nieuwe fietsen in onze belangrijkste markten dit jaar iets is afgenomen. Naast de algemene economische ontwikkelingen hebben de weersomstandigheden in 2010 hierbij zeker een rol gespeeld. Ook neemt de bereidheid van dealers om zelf voorraad op te bouwen nog steeds af, omdat ze uitgaan van goede beschikbaarheid bij de leveranciers. De in september 2010 gepresenteerde nieuwe fietscollecties voor 2011 zijn door de dealers overwegend goed ontvangen. Bij fitness zijn de eigen kantoren in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland gesloten. De verkoop is overgedragen aan derden-distributeurs. De resultaten van het fitnesssegment zijn sterk verbeterd." Was er eerder in het jaar al een negatieve invloed van de weersomstandigheden, ook in de zomer is sprake geweest van slecht weer voor de fietsenverkoop. Hierdoor was bij een aantal Accell Group bedrijven een hogere voorraad aanwezig per seizoenseinde. De totale korting om deze voorraden te verkopen is daardoor hoger. In de laatste maanden zijn de logistieke kosten (inbound logistics) gestegen. Verder is, onder invloed van een zeer grillig verloop van valutakoersen bij de seizoensovergang en concurrentie, gebleken dat de verschillende kostenstijgingen (waaronder ook logistieke kosten) niet volledig kunnen worden doorberekend. Door deze factoren is er in de laatste maanden enige druk ontstaan op de operationele marge.
De middellange tot lange termijn vooruitzichten blijven positief. Er is een structurele goede vraag naar fietsen voor mobiliteit, gezondheid en actieve sport. Met name zal dit de omzet van elektrische fietsen en sportieve fietsen in het hogere segment blijven stimuleren. Onder invloed van een iets lager dan verwachte omzet en enige druk op de brutomarge zal het operationele resultaat lager uitkomen dan verwacht. Door gemiddeld minder gebruik van bankkrediet en lagere rentetarieven zijn de rentelasten lager. Door toedoen van een aantal belastingfaciliteiten (waaronder de Nederlandse innovatiebox) en de positieve effecten van de in 2009 effectief geworden juridische herstructurering van de Duitse activiteiten wordt een flink lagere belastinglast verwacht. Op basis van bovenstaande effecten wordt een hogere omzet en een stijging van de nettowinst van 5-10% ten opzichte van 2009 verwacht, onvoorziene omstandigheden voorbehouden. Met in achtneming van de normale effecten die verband houden met het verloop van de seizoensmatige verkopen, zijn er in de afgelopen periode tot en met oktober geen significante wijzigingen opgetreden in de financiële positie van Accell Group.

Profiel Accell Group
Accell Group richt zich internationaal op de midden- en hogere segmenten van de markt voor fietsen, fietsonderdelen & accessoires en fitnessapparatuur. De groep is in Europa marktleider op de fietsenmarkt. Kwaliteit, innovatie en herkenbare toegevoegde waarde zijn sleutelbegrippen in de marktbenadering. Naar de consument wordt dit vertaald met een breed en sterk merkenportfolio, een samenstelling van internationale topmerken en nationaal bekende merken, veelal met een lange traditie. Accell Group opereert dicht op de markt: de verkoop vindt, mede in verband met de hoge toegevoegde waarde en de vele innovaties, voornamelijk plaats via gespecialiseerde vakhandel. De bekendste merken van Accell Group zijn Batavus, Bremshey, Ghost, Hai Bike, Hercules, Koga, Lapierre, Loekie, Redline, Sparta, Staiger, Tunturi, Winora en XLC. Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en België. De aandelen Accell Group worden verhandeld op de officiële markt van NYSE Euronext te Amsterdam en zijn opgenomen in de Amsterdam Small Cap Index (AScX).
De omzet bedroeg in 2009 ¤ 572,6 miljoen (2008: ¤ 538,0 miljoen) en de nettowinst ¤ 32,7 miljoen (2008 ¤ 28,6 miljoen). De omzet is als volgt verdeeld over de kernmarkten: Nederland (41% van de omzet), Duitsland (25%) en Frankrijk (10%). Andere Europese landen, waaronder België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Spanje en de UK nemen 17% voor hun rekening. De overige 7% van de omzet komt uit landen buiten Europa, waaronder de Verenigde Staten en Canada.