Rijksoverheid
Opening A9 Holendrecht - Diemen
Toespraak | 15-11-2010
"Ik wil ervoor zorgen dat ons herstel niet geremd wordt door oplopende
files en vertragingen op plekken die essentieel zijn voor onze
nationale economie." Dat zei minister Schultz van Haegen op 15 november
bij de opening van de spitsstroken op de A9 Holendrecht - Diemen.
Geachte burgemeesters, Meneer Brinkman, Dames en heren,
Hier in deze regio is de crisis van 2008 hard aangekomen. Schiphol kan
ervan mee praten. De bloemenveiling Aalsmeer ook. En de bedrijven aan
de Zuidas zeer zeker óók.
Onze economie komt gelukkig weer een beetje op krachten. Er komen weer
banen bij. Onze export groeit. Bedrijven durven weer voorzichtig nieuwe
plannen te maken en te investeren.
Een economische dip is eigenlijk maar voor één ding goed. Hij dempt de
files. Stagnatie in de economie zorgt voor minder stagnatie op de weg.
Dat hebben we vorig jaar ook gezien. De files namen met tien procent
af.
De komende jaren hebben we te maken met een andere realiteit. Ik heb
natuurlijk geen kristallen bol. Maar ik beschik wel over scenario's van
het CPB en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Stel dat we uitgaan van een gematigde economische groei van 1,75
procent per jaar. Wat betekent dat dan voor de mobiliteit?
Het betekent dat we over vijf jaar samen zo'n 9 procent meer
treinkilometers zullen maken. Het betekent dat we over vijf jaar samen
14 procent meer kilometers in de auto afleggen. Het betekent óók dat de
vertraging op het hoofdwegennet weer op hetzelfde niveau kan komen als
vóór de crisis. Dat is dus 16 procent meer vertraging dan nu.
Deze toekomstverkenningen wijzen uit dat investeren in spoor en weg
hard nodig is. Vooral op de trajecten waar de grootste winst voor de
reiziger, de weggebruiker en de economie te verwachten is.
Ik wil ervoor zorgen dat ons herstel niet geremd wordt door oplopende
files en vertragingen op plekken die essentieel zijn voor onze
nationale economie.
We werken daar hard aan, onder meer met ons bouwprogramma voor de weg.
De komende vijf jaar komt er ruim 800 kilometer aan rijstroken bij. Tot
2020 is zo'n 21,5 miljard euro bestemd voor wegen.
Waar dat toe leidt, zien we onder andere hier.
Want hier, langs de Gaasperdammerweg (de A9 tussen Holendrecht en
Diemen) vieren we vandaag een concreet resultaat. Een voorlopig
resultaat, want er gaat hier de komende jaren nog veel meer gebeuren.
En dat is hard nodig.
Verkeersdeelnemers rond Amsterdam staan per jaar zo'n 65 uur in de
file. Dat is ruim anderhalve werkweek. Over economische schade
gesproken!
Dit traject behoort al jarenlang tot de grote boosdoeners. Elke werkdag
in de ochtend- en avondspits is het raak. Vooral de dinsdag is berucht.
Het zijn overigens niet alleen werknemers en werkgevers die last hebben
van vertraging. Ook de patiënten en bezoekers van het Academisch
Medisch Centrum staan regelmatig vast op de Gaasperdammerweg.
Op 14 december vorig jaar gaf mijn voorganger het startsein voor de
aanleg van spitsstroken in beide richtingen. Vandaag markeren we samen
de opening daarvan. Daardoor groeit de capaciteit van de
Gaasperdammerweg in de spits met 5 à 10 procent. Dat geeft lucht.
Zijn alle files hier nu verleden tijd? Nee, zo mooi is het ook weer
niet.
In de ochtendspits zult u het verschil merken. Dan zal het verkeer
beter doorstromen in de richting Amsterdam/Schiphol.
In de avondspits gaat de grote stroom de andere kant op, richting
Amersfoort.
Daar gaan we ook een lichte verbetering zien. Maar de zaak komt 's
avonds pas echt weer in beweging, als de verdubbelde en doorgetrokken
wisselstrook op de A1 klaar is.
Daar werken we nu hard aan. Volgend jaar voorjaar is het zover.
Hieruit blijkt wel: we moeten in doorstroming denken, en niet in
stukjes weg. Het gaat niet om losse weggedeelten. Het gaat erom dat
mensen tijdig op hun werk kunnen zijn en dat ondernemers kunnen
doorrijden.
Daarom versterken we de zwakke schakels, zodat de keten als geheel
sterker wordt. In de Spoedaanpak zijn negen projecten opgenomen die de
doorstroming bevorderen hier in de oksel van Noord-Holland.
De A1 't Gooi bijvoorbeeld. En de A1 Watergraafsmeer-Diemen.
Bovendien kijken we ook naar de toekomst. Want nog deze kabinetsperiode
starten we met de structurele verbreding van de Gaasperdammerweg. Die
klus is in 2020 geklaard.
Tot die tijd bieden de spitsstroken die we vandaag openen soelaas.
Daarbij letten we vanzelfsprekend ook scherp op de veiligheid.
Uit eerdere spitsstrookprojecten blijkt dat de verkeersveiligheid
verbetert als de vluchtstrook als spitsstrook wordt gebruikt.
Dat komt omdat het verkeer gelijkmatiger en beter doorstroomt. Verder
hebben we ook acht pechhavens aangelegd, zodat automobilisten een
uitwijkmogelijkheid hebben als dat nodig is.
Dames en heren, spitsstroken zijn een goede manier om tegen redelijke
kosten de doorstroming te verbeteren. Dat zien we niet alleen hier,
maar ook elders.
Vandaag markeren we niet alleen de opening van dit project. Elders in
Noord-Holland is begin deze maand een ander spoedaanpakproject van
start gegaan. Ik heb het over de aanleg van spitsstroken langs de A9
tussen Alkmaar en Uitgeest. Nummer 18 in de rij van 30
spoedaanpakprojecten.
Ik wil projecten zo snel mogelijk laten starten. Rijkswaterstaat en de
aannemers moeten niet wachten tot de minister een glas champagne komt
drinken. Ready steady go! Daarom zijn we tussen Alkmaar en Uitgeest
begonnen zodra het kon. Vandaag twee weken geleden. Bovendien
combineren we het project met onderhoudswerkzaamheden. Zo slaan we twee
vliegen in één klap.
Dat alles is nodig voor de bereikbaarheid van Amsterdam, de Zaanstreek
en Noordzeekanaalgebied. Voor de bedrijven en de werknemers daar.
Onder anderen voor de mensen van Corus in Velsen, van Albert Heijn in
Zaanstad en van Schiphol. Deze bedrijven zijn goed voor een fors deel
van de mobiliteit op het weggedeelte dat we nu aanpakken.
Dit is dus een rechtstreekse investering in de economische kracht van
deze regio en van Nederland. We mikken erop dat het project in de
nazomer van 2011 klaar is.
Dames en heren, we pakken aan en we pakken door. Stilstand op de weg is
funest voor ons prille economisch herstel. Daarom gaan we met volle
kracht vooruit.
Ik wil de betrokken aannemers (Dura-Vermeer en Imtech) en het team van
Rijkswaterstaat feliciteren met dit resultaat tussen Holendrecht en
Diemen.
De mensen die aan de slag zijn gegaan tussen Alkmaar en Uitgeest: veel
succes!
Alle regionale partners: bedankt voor de hechte samenwerking.
Samen brengen en houden we Nederland in beweging.
Dank u wel.
Afzender
* Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051