Media alert

16 november, 2010

Markt onvoldoende voorbereid op nieuw Import Control System

Kewill, leverancier van softwaretoepassingen voor internationale handel en logistieke dienstverlening, spoort marktpartijen aan om de organisatie voor te bereiden op de implementatie van de nieuwe ICS-wetgeving die op 1 januari 2011 verplicht wordt. Deze wet geldt voor alle zendingen die van buiten Europa naar bestemmingen binnen de EU geïmporteerd worden.

ICS is een aanvullende douaneregeling die in het leven is geroepen om de algemene veiligheid beter te waarborgen. Door een summiere aangifte (ENS) van de goederen voorafgaand aan binnenkomst in de EU, wordt gestreefd naar meer inzicht in de goederen die worden ingevoerd. Volgens de nieuwe regels dienen vanaf 1 januari 2011 al deze aangiftes elektronisch te geschieden. Hierdoor ontstaat voor de lokale douaneautoriteiten een real-time risicoanalyse om op zendingniveau verdachte of risicovolle zaken te achterhalen.

In de meeste gevallen zijn vrachtvervoerders verantwoordelijk voor het elektronisch aanleveren van de juiste gegevens bij de autoriteiten op de locatie waar de goederen voor het eerst EU-grondgebied binnenkomen. Het niet kunnen naleven van de nieuwe ICS-regels of foutieve communicatie in dit proces kan leiden tot dure vertragingen in het transport.

Kewill heeft de indruk dat te veel marktpartijen erop rekenen dat de invoeringsdatum zal worden uitgesteld of dat de nationale douaneautoriteiten in de initiële fase bepaalde zaken door de vingers zien. Dit heeft tot gevolg dat niet alle noodzakelijke voorbereidingen worden getroffen om vanaf het begin van de invoering van de nieuwe regelgeving de systemen op orde te hebben. Daarbij komt dat ook de recente, mislukte pogingen tot bomaanslagen in Europa via luchtvrachtmaatschappijen zullen leiden tot een strikte naleving van ICS door verschillende lidstaten.

Wolfgang Schwab, Chief Strategy Officer voor douane bij Kewill, stelt: " In het kader van nieuwe EU-maatregelen voor meer veiligheid zorgt ICS voor grote veranderingen. De naleving hiervan is zeker niet vrijblijvend. Iedereen die betrokken is bij vrachtvervoer en die verwacht na 1 januari bij import naar de EU nog met een papieren manifest te kunnen werken, kan mogelijk voor onaangename verassingen komen te staan. Voor hun opdrachtgevers betekent dat helaas extra kosten, als gevolg van onnodig oponthoud. Het inrichten van de systemen volgens de nieuwe ICS-richtlijnen kan veel impact hebben op een organisatie. Echter, met de hulp van een geïntegreerd Europees douanesoftwareplatform, zoals Kewill CustomsXchange, kunnen elektronische douaneaangiften via gecertificeerde landspecifieke douanesoftware eenvoudig worden afgewikkeld."

(385 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE