Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 16 november 2010

Bedrijfsleven geeft zichzelf wake-up call; 40% meer incassotrainingen MKB massaal aan incasso-infuus

De trainingsdivisie van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn draait overuren en heeft de trainingscapaciteit flink verhoogd. Bedrijven lijken deze periode aan te grijpen om openstaande rekeningen zo veel mogelijk nog voor het einde van het boekjaar te incasseren om vooral hun financiële huishouding richting banken op orde te hebben.

Met name de vraag vanuit het MKB is enorm, aldus directielid Teunis Nieuwpoort. "Het gaat om zeer praktisch georiënteerde trainingen die we door het hele land op een van onze 14 kantoren geven zoals: hoe pak ik zo efficiënt mogelijk een uitstaande vordering op? Hoe voer ik een goed telefoongesprek? Hoe draai ik de duimschroeven aan zonder mijn klant te verliezen en hoe herken ik een smoes om niet te betalen?"

Volgens Nieuwpoort is het MKB de laatste zes maanden wel wakker geworden en staat incasso hoger dan vorig jaar op de agenda om de liquiditeit en solvabiliteit van de bedrijven veilig te stellen. "Degene die zijn zaak wat betreft debiteurenbeheer goed heeft georganiseerd, incasseert procentueel vele malen meer dan degene die dat niet heeft. Dat zien we vooral bij de kleinere vorderingen die al met al enorme bedragen kunnen vertegenwoordigen. Juist tegen het jaareinde blijven deze vorderingen langer dan normaal liggen of kunnen zelfs in de loop van volgend jaar afgeschreven worden", zo stelt Nieuwpoort.

Dat debiteuren een inspirerend pallet aan smoezen klaar hebben liggen om niet (tijdig) te betalen signaleerde Flanderijn al eerder. Zo blijken ondernemers de crisis nog steeds als een belangrijk argument te gebruiken om later te betalen. Deze excuses lopen uiteen van werkelijke betalingsproblemen, gelegenheidsexcuses tot simpelweg platte smoezen. De belangrijkste zijn op dit moment:


- Mijn bank heeft de geldkraan volledig dichtgedraaid
- Mijn klanten betalen mij ook niet

- Ons bedrijf heeft alle leveranciersbetalingen op 90 dagen gezet
- Het zijn moeilijke tijden

(Einde bericht)

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Flanderijn incasso-organisatie Nederland
M.J.C. (Michel) van Leeuwen- lid van de directie
mjc.van.leeuwen@flanderijn.nl

Tel. 010 - 209 24 31
Fax. 010 - 209 2 555

www.flanderijn.nl

Creative Venue communicatieadvies en PR
Frank Witte - woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl

Tel. 020 - 452 5225
Fax 020 - 452 8650

www.creativevenue.nl (zie persruimte Flanderijn)

Over Flanderijn in Nederland: meer dan incasso alleen

Flanderijn behoort tot de top drie van Nederlandse incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties. Het bedrijf dat sinds de oprichting in 1948 zetelt in Rotterdam is de laatste 10 jaar fors gegroeid. Inmiddels heeft het ook vestigingen in Den Haag, Gouda, Dordrecht, Driebergen, Appingedam, Apeldoorn, Tilburg, Haarlem, Venray, Winschoten, Heerenveen, Almere en Bergen op Zoom. Flanderijn beweegt zich op een breed terrein van incasso, moeilijk inbare vorderingen en betalingsbeheer. De organisatie biedt een landelijke dienstverlening vanuit deze 14 kantoren. In totaal werken er meer dan 500 medewerkers waaronder gerechtsdeurwaarders, toegevoegd-kandidaat-gerechtsdeurwaarders, juristen, (senior) incasso- medewerkers en facilitaire medewerkers. Dit betekent dat Flanderijn zowel in het minnelijke als het gerechtelijke traject haar opdrachtgevers landelijke dekking biedt.