Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
126 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 18 oktober 2010
en antwoorden door het college verzonden op 16 november 2010)

Er liggen drie bruggen tussen het centrum van De Meern en Veldhuizen/Vleuterweide over de Leidsche Rijn: de Meernbrug, de Regenboogbrug en de Loobrug. Bij alle drie bruggen dienen fietsers diagonaal over te steken. Bij de Meernbrug over de HOV-baan van Noordwest naar Zuidoost, bij de Regenboogbrug over de Zandweg van Noordoost naar Zuidwest en bij de onlangs vernieuwde fietsaansluiting van de Loobrug over de Rijksstraatweg van Noordoost naar Zuidwest. Bij al die diagonale fietsroutes is er bovendien meer verkeer vanuit diverse richtingen, ook na de afsluiting van de Rijksstraatweg die vandaag ingaat. D66 heeft over deze fietstracé's de volgende vragen:


1. Bent u het met D66 eens dat de beschreven diagonale fietsoversteken over de drie Meernse bruggen niet bevorderlijk zijn voor een veilige fietsroute van veel kinderen?

Ten zuiden van de Meernbrug ligt een 'formele' diagonale oversteek naar de Meerndijk. Deze situatie vinden wij niet ideaal, maar voldoende verkeersveilig omdat wanneer fietsers hier groen licht krijgen alle andere verkeersmodaliteiten voor een rood verkeerslicht moeten wachten. In de omgeving van de Loobrug en de Regenboogbrug steken fietsers weliswaar diagonaal over, maar zijn maatregelen getroffen om veiliger in twee etappes over te steken (bij de Loobrug aan de zuid- èn oostzijde, bij de Regenboogbrug ter hoogte van de Horizon).


2. Waarom is gekozen voor deze oplossing van de diagonale fietsoversteken? Met wie is hierover overleg gevoerd?

Bij alle drie de routes is sprake van een tweerichting fietspaden aan één zijde van de weg naar een tweerichting fietspad aan de andere zijde van de weg (Loobrug) of naar een weg-inrichting waar fietsers aan beide zijden van de weg rijden (Regenboogbrug en Meernbrug). Bij de Loobrug moeten fietsers oversteken omdat het tweezijdige fietspad aan de andere zijde van de weg wordt voortgezet. De ruimte naast het Vitens-terrein is onvoldoende om het fietspad aan de oostzijde van de weg aan te leggen. Om fietsers en voetgangers veilig te laten oversteken is hier overigens een aparte brug over de Leidsche Rijn aangelegd voor het langzaamverkeer. Het voorlopig ontwerp is in 2008 voorgelegd aan belanghebbenden. Bij de Regenboogbrug is bij de vervanging van de brug het tweezijdige fietspad aan de oostzijde vervangen door een weginrichting waar fietsers aan beide zijden van de brug rijden. Ter hoogte van de Horizon sluit het tweezijdige fietspad aan de noordoostzijde van de Meridiaan hier op aan. Eind 2007 zijn omwonenden en belanghebbenden over het ontwerp geconsulteerd. Bij de Meernbrug kon in het verleden ook in twee etappes worden overgestoken van de Meernbrug naar de Meerndijk. Deze situatie is in 2008 aangepast om de aansluiting voor autoverkeer op de parallelweg naast de HOVbaan mogelijk te maken. Deze aanpassing is afgestemd met belanghebbenden bij uitwerking van de Taskforce Rijksstraatweg.


3. Bij De Meernbrug zou de fietsoversteek een tijdelijke oplossing zijn. Hoe tijdelijk is deze tijdelijkheid?

De fietsoversteek ten zuiden van de Meernbrug wordt aangepast bij de vervanging van de Meernbrug en de reconstructie van de Meerndijk.


4. Gaat het bij de Regenboogbrug en bij de Loobrug eveneens over tijdelijke oplossingen? Zo ja, hoe lang is tijdelijk? Zo nee, is er een mogelijkheid om deze diagonale fietsoversteken te verbeteren?

De tijdelijke oplossing bij de Loobrug is door de recent ingerichte situatie definitief geworden. Fietsers kunnen ter hoogte de Van Lawick van Pabstlaan in twee fasen oversteken. In overleg met omwonenden is voorafgaand aan de openstelling de verkeersveiligheid verder verbeterd door aan weerszijden van de brug snelheidsremmende drempels aan te leggen en door fietsmarkering en extra bebording aan te brengen. De verkeerssituatie voor fietsers op de Meridiaan in de richting van de Regenboogbrug is recent aangepast. De vormgeving van deze route blijft aandacht vragen. Door de wethouder verkeer is begin november op een verkeersavond voor bewonersorganisaties in De Meern met belanghebbenden afgesproken de komende maanden gebruikers aan de veranderingen in de verkeerscirculatie van De Meern te laten wennen en dan zo nodig opnieuw in gesprek te gaan.

De huidige fietsroute tussen Veldhuizen en Vleuterweide is via de Loobrug (Europabaan, Landschapsbaan) of via de HOV-brug en vervolgens via de Zandweg richting het fietspad langs de Veldhuizerweg richting de Landschapsbaan. Er zijn veel kinderen die in Veldhuizen wonen, maar in Vleuterweide op school zitten en v.v. Daarnaast heeft het onlangs geopende winkelcentrum een enorme aantrekkingskracht voor veel inwoners van Veldhuizen. De kortste route tussen Veldhuizen en Vleuterweide voor fietsers en voetgangers is via de HOV-baan. D66 heeft hierover de volgende vragen:


5. Bent u het met D66 eens dat het handiger, verstandiger en veiliger is om snel een fietspad/trottoir aan te leggen langs de HOV-baan?

Ja, daar zijn wij het mee eens.


6. Zo ja, wanneer kan dat op zijn snelst gebeuren?

Wij hebben de GEM Vleuterweide gevraagd het fietspad versneld aante leggen. De planning is er op gericht het fietspad - in een tijdelijke uitvoering - in februari 2011 in gebruik te nemen. De kans is groot dat door de bouwactiviteiten in de directe omgeving het fietspad af en toe op bepaalde punten opgebroken wordt. De toplaag zal daarom pas worden aangebracht na de definitieve afronding van de bouwactiviteiten op het naastgelegen bouwterrein.Voor de aannemer is het overigens noodzakelijk het fietspad op één punt te kruisen, daar treft de GEM aanvullende voorzieningen om verkeersonveilige situaties zoveel mogelijk te voorkomen.


7. Zo nee, waarom niet?

Zie de beantwoording van antwoord 5.

---- --