Gemeente Venray


16 november 2010

Jaarverslag leerplicht uitgebracht aan B en W

Meer spijbelaars door betere melding

Bij de leerplichtambtenaar zijn in het schooljaar 2009/2010 in totaal 290 gevallen gemeld van kinderen die vaker spijbelen. In het schooljaar 2008/2009 waren dat 260 gevallen. De stijging komt vooral doordat scholen eerder en beter melden, omdat er landelijk en regionaal meer aandacht is voor het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten.

Dat staat in het jaarverslag leerplicht voor het schooljaar 2009/2010. De leerplichtambtenaar brengt hierin verslag uit aan het college van B en W over het gevoerde leerplichtbeleid. Het college heeft het jaarverslag leerplicht voor het schooljaar 2009/2010 vastgesteld.

Als leerlingen vaker spijbelen spreken we van matig- of signaalverzuim. Scholen moeten dit melden bij de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar onderzoekt de oorzaak van het verzuim en probeert het verzuim te laten stoppen. Indien nodig wordt hulpverlening opgestart of een proces-verbaal opgemaakt. In het schooljaar 2009/2010 is 26 keer een proces-verbaal opgemaakt wegens vermoedelijk ongeoorloofd schoolverzuim. In het schooljaar 2009/2010 bleven tien kinderen thuis omdat ouders niet wilden meewerken aan plaatsing op een school. Dat heet absoluut schoolverzuim. Na bemiddeling door de leerplichtambtenaar zijn deze kinderen alsnog ingeschreven op een school. In het afgelopen schooljaar zijn bij de gemeente Venray zeven gevallen van zogenaamd luxe verzuim gemeld.

Vrijstelling

Er zijn ook kinderen die niet in staat zijn om onderwijs te volgen door geestelijke en/of lichamelijke problemen. De leerplichtambtenaar kan in zulke gevallen, in overleg met een arts of psycholoog, een vrijstelling van de inschrijvingsplicht verlenen. De ouders hoeven hun kind dan niet in te schrijven op een school. Deze kinderen volgen dan een vervangend (onderwijs-)traject. In het schooljaar 2009/2010 zijn 28 vrijstellingen verleend.

Het toezicht op de naleving van de leerplichtwet is opgedragen aan B en W. Voor het primair en het voortgezet onderwijs hebben zij twee leerplichtambtenaren aangewezen. Het doel van de leerplichtwet is dat jongeren zo goed mogelijk worden toegerust met kennis en vaardigheden, die zij nodig hebben om een zelfstandige plek in de samenleving te verwerven.