SGP


De door P&W (Pechtold en Wilders) opnieuw aangezwengelde discussie over het koningschap heeft een hoog oude-koeien-gehalte. Dat zei SGP-leider Kees van der Staaij in reactie op de plannen van de gelegenheidscoalitie van PVV en D66 om de koningin te 'onttronen'. Het voorstel is al zo vaak gedaan, dat ik een beetje moet lachen om het woord 'modernisering', zei de SGP'er.
De SGP vindt dat verwijten over de rol van de koningin de facto terugslaan op de Kamer zelf, die keer op keer niet in staat blijkt te zijn om de aftrap van de formatie te geven. Over de rol van de koningin in de regering zei Van der Staaij dat het geschreven en ongeschreven staatsrecht genoeg checks and balaces bevat en ook genoeg ruimte laat om in te spelen op wat er in de samenleving gebeurt.
---

Begroting Algemene Zaken / Koning
17 november 2010
Kees van der Staaij

Ik doe het niet dagelijks, maar laat ik eens beginnen met een citaat van een communistisch kamerlid. Ik citeer een van onze voorgan-gers hier in dit Huis, Joop Wolff. Hij was kamerlid voor de CPN van 1967 tot 1982. Een geducht debater, zo stond deze oud-verzetsman bekend. In 1981 merkte hij bij de behandeling van de begroting van Algemene Zaken op âdat het ambt van minister-president in zijn uitoefening boeiender dan zijn begroting.â

Ik moest aan deze woorden denken toen ik de stukken doornam die van-daag op de agenda staan. Het is zelfs nog minder boeiend dan anders, omdat deze begroting nog is opgesteld door de vorige premier, die, gezien de demissionaire status van zijn kabinet, nu eenmaal een beleidsarm stuk moest produceren. Welnu, dat is âm uitstekend gelukt.

Maar, voorzitter, dat de begrotingsbehandeling AZ vandaag toch weer sprekers trekt, is vooral te danken aan de Koning. Ik zeg dat uiteraard zonder een zweem van cynisme of bij wijze van steekje onder water. Maar het is toch dankzij de gelijk geagendeerde begroting van âde Koningâ dat er vandaag iets substantieels ter sprake komt. Met dank overigens aan de uitzonderlijke combi van de fracties van de PVV en D66.

Want, voorzitter, hoe je ât ook wendt of keert, wat we hebben mogen aan-schouwen bij de debatten over de regeringsverklaring is toch hoogst op-merkelijk, om niet te zeggen verbazingwekkend: de twee grootste kemp-hanen in deze vergadering, ideologisch de grootste tegenstrevers die el-kaar te vuur en te zwaard bestrijden, D66 en de PVV, hebben een waar monsterverbond met elkaar gesloten. En wat wil deze gelegenheidscoalitie bewerken? Dat om het in de woorden van de heer Wilders te zeggen: dat ons staatshoofd âals een haasâ uit de regering wordt gezet.

Aanleiding is de kabinetsformatie. De insteek van D66 daarbij is het vullen van het zwarte gat in de kabinetsformatie, een these waar de Democraten uit het jaar 1966 al vanaf de oprichting de boer mee op zijn gegaan. Voor de PVV is het een brug te ver dat het staatshoofd invloed kan uitoefenen bij de formatie van een nieuw kabinet.

Kabinetsformatie
Voorzitter. Over de rol van het staatshoofd bij de formatie kan ik kort zijn.
Wij zijn niet zulke zwartkijkers en worden evenmin geplaagd door arg-waan. De speelruimte van de koningin tijdens de formatie wordt vooral bepaald door onszelf. Wijzen de adviezen die Hare Majesteit krijgt één richting op, dan volgt zij in de praktijk de richting van die de adviezen.

Anders is het als de politici er niet uitkomen, als de formatie op een dood punt zit. Dan is er iemand nodig om de door de politici in de politieke blubber gereden kar weer in beweging te krijgen. Die âiemandâ is in de Nederlandse staatsrechtelijke verhoudingen de koningin. En dan zeg ik: wie kan dat eigenlijk beter doen dan ons staatshoofd, de boven de partij-en tronende koningin. Zij geniet breed vertrouwen bij de bevolking, al was het maar omdat niemand in Nederland beter getraind is in bovenpartijdig-heid dan koningin Beatrix.

Iedereen die de rol van de Koningin ter discussie stelt wil ik dan ook zeg-gen: steek uw hand in eigen boezem! De Kamer heeft de mogelijkheid om gehad om zelf met een duidelijke aanbeveling, wellicht met kandidaat-informateur te komen. Maar dat is niet gebeurd.

Regering
Een bredere discussie, ook aangezwengeld door P&W (niet Pauw&Witteman voorzitter, maar Pechtold&Wilders) is of de monarchie moet worden âgemoderniseerdâ. Ik loop hier âals alles goed gaat- over-morgen 12 : jaar rond, en ik weet uit de literatuur hoe vaak deze discus-sie al is gevoerd. Tegen deze achtergrond merk ik op dat deze discussie zóân hoog oude-koeien-uit-de-sloot gehalte heeft, dat ik moet glimlachen om het woord modernisering.

Kort en goed, en het zal u wellicht verbazen, maar voor ons standpunt hierover verwijs ik naar de minister-president van het tweede paarse ka-binet, de heer Kok. Hij presenteerde in 2000 zijn notitie âBeschouwing over het koningschapâ. Conclusie van dit stuk, dat mede onder verant-woordelijkheid van D66 werd gepresenteerd: âHet constitutionele koning-schap en de wijze waarop koningin Beatrix invulling geeft aan haar ver-antwoordelijkheid mogen zich verheugen in brede instemming van de be-volking. (â¦) Heden en verleden hebben laten zien dat het koningschap zich tijdig kan vernieuwen en aanpassen aan de veranderende samenle-ving.â

De SGP was en is het daar van harte mee eens. En de SGP beklemtoont daarbij nog maar eens dat ons constitutionele bestel, zeker als het gaat om de rol van het staatshoofd, heel afgewogen is en ruimte laat, ook zon-der ook maar een letter aan de wet te veranderen, om te evolueren. Ons geschreven en ongeschreven staatsrecht zit vol zoals we dat in goed Ne-derlands zeggen, checks and balances. Het heeft bewezen voldoende ruimte te bieden om in te spelen op ontwikkelingen in de maatschappij.

Wie democraat wil zijn tot ver achter de komma zal erfelijkheid onbevre-digend vinden als het gaat om het landsbestuur. Daar kan ik inkomen als ik democraat was tot heel ver achter de komma. Maar voorzitter, ik voeg daar direct dit aan toe: het is een in hoge mate theoretisch probleem. In de praktijk lost het theorieprobleem zich op in de regels van ons geschre-ven en ongeschreven staatsrecht. De SGP-fractie ziet er dan ook niets in om het lange traject te gaan lopen om de koningin via een Grondwetswij-ziging te âonttronenâ.