Gemeente Dongeradeel


Gezamenlijke aanbesteding NOFA+ gemeenten

Dongeradeel, Achtkarspelen, Ameland, Dantumadiel en Kollumerland c.a. hebben besloten deze aanbesteding gezamenlijk te doen. Inwoners van deze gemeenten die hulp bij het huishouden nodig hebben, kunnen dat via de gemeente regelen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Elke gemeente heeft hiervoor contracten afgesloten met aanbieders van hulp bij het huishouden. Per 1 april 2011 loopt het huidige contract met de aanbieders af. Daarom wordt er een nieuwe Europese aanbesteding gestart.

Kwaliteit

De gemeenten gaan bij het afsluiten van de nieuwe contracten vooral letten op de kwaliteit van de hulp, de levertijden, de keuzevrijheid voor de klant en de klanttevredenheid.
Bij het beoordelen van de offertes van aanbieders van hulp bij het huishouden zal kwaliteit zwaarder meetellen dan prijs. Na de aanbestedingsprocedure wordt er per gemeente een zogenoemde Wmo-catalogus gemaakt met de beschikbare aanbieders. Mensen die recht hebben op hulp bij het huishouden zijn vrij in het kiezen van een aanbieder en kunnen daarvoor de Wmo-catalogus gebruiken. Ze krijgen desgewenst ook hulp bij het kiezen.

In de Wmo-catalogus staat, behalve algemene informatie, ook welke aanbieder het meest door de gemeente wordt aanbevolen. Bij die aanbeveling wordt gelet op de onderdelen levertijd, klanttevredenheid en prijs. De rangschikking bepaalt ook welke partijen worden aanbevolen aan cliënten als deze zelf geen keuze in leverancier willen of kunnen maken. De rangschikking kan overigens tussentijds worden aangepast, bijvoorbeeld naar aanleiding van uitkomsten van metingen op levertijden of klanttevredenheidsonderzoek.

Procedure

Het bestek van de aanbesteding is op 17 november 2010 gepubliceerd. Vanaf dan kunnen aanbieders tot 10 januari 2011 (uiterlijk 12.00 uur) inschrijven op het bestek. De zogenoemde gunningprocedure vindt plaats in januari 2011. Begin februari 2011 wordt bekend met welke aanbieders de verschillende gemeenten overeenkomsten sluiten. De contracten met de aanbieders worden vervolgens door de gemeenten afzonderlijk afgesloten.

De aanbesteding vindt via de elektronische weg plaats. Om u aan te melden als geïnteresseerde kunt u contact opnemen met de heer J.W.M. Hellendoorn van Significant. U dient hiervoor per e-mail een verzoek te richten aan: hans.hellendoorn@significant.nl onder vermelding van "NOFA+ Aanbesteding HH 2011". Na indiening van dit verzoek ontvangt u zo snel mogelijk de benodigde informatie.

Het aanbestedingsdocument

Offerteaanvraag NOFA+gemeenten Hulp bij het huishouden in natura 2011 Bestandsgrootte: 516 KB