ChristenUnie
Bijdrage Arie Slob Algemeen Overleg wegtunnels en A2 Leidsche Rijntunnel
donderdag 04 november 2010 10:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Ik sluit mij aan bij uw
welkomstwoorden aan het adres van de minister. Ik moet wel zeggen dat
zij direct met een pittig dossier begint. Maar goed, dan is de kop
eraf. Het dossier tunnelveiligheid is een heel lastige erfenis, een
hoofdpijndossier dat al een aantal jaren speelt. Het heeft ook de
belastingbetaler al heel veel geld gekost, waarschijnlijk zo'n 160 mln.
Dat is een behoorlijk bedrag als je bedenkt wat de nieuwe coalitie in
wegen en spoor wil steken. De grote vraag is natuurlijk hoe we de
schade zowel financieel als qua files zo beperkt mogelijk kunnen houden
en hoe we kunnen voorkomen dat we dezelfde problemen krijgen met andere
tunnels, wat helaas nu toch alweer is gebeurd.
De ChristenUnie is ervan overtuigd dat de regelgeving voor tunnels
duidelijker kan, dat de bestuurlijke drukte minder kan en dat de
techniek in strakkere standaards kan worden gestopt. Daar moet wel hard
aan worden gewerkt. Minister Eurlings heeft gezegd dat hij alleen nog
maar gebruik wil maken van bewezen technieken. Ik vraag deze minister
of dit ook geldt voor het samenwerken van deze systemen. Daar zit, ook
als het om de A2- landtunnel gaat, juist de angel. Voordat ik verderga
over de A2-tunnel heb ik nog een enkele vraag over andere tunnels. Er
zijn nu ook problemen met het aquaduct onder het Kanaal door Walcheren
in Middelburg, de N57. Dit aquaduct staat niet in de quickscan, maar
Rijkswaterstaat meldt dat de reden voor dit uitstel de veiligheid van
de automobilist is. Gaat het hier ook om problemen met tunneltechnische
installaties? Zo ja, waarom staat dit project dan niet in de quickscan?
Hoe zit het met de spoortunnels? Er waren in het verleden ook al
problemen met de tunneltechnische installaties op de Betuweroute. Gaat
het nu wel goed met de tunnel bij de Hanzelijn? De minister noemt de
combitunnel Nijverdal die in 2013 klaar moet zijn. Kan de minister
garanderen dat deze deadline wordt gehaald?
In november 2011 komt de eerste tunnelbuis gereed voor de
A2-landtunnel. De tijdelijke oplossing zal op zijn vroegst gereed zijn
in april 2011. Dat betekent dat de tijdelijke oplossing in feite voor
zeven maanden is en dan moeten ook nog alle procedures goed gaan. We
weten dat Utrecht een historie heeft als het gaat om bezwaarschriften.
Ik vraag de minister of die datum van 11-11-'11 echt hard is of
misschien alweer wat achterhaald is. We gaan zo'n 30 mln. in die
tijdelijke oplossing steken. Dat is veel geld voor een korte periode.
Zijn er nog mogelijkheden om de westelijke delen van de tunnel sneller
open te stellen? Ik heb namelijk gehoord dat er sprake van is dat de
westelijke tunnel al in juni open zou kunnen. Gelet op de tijdschema's
is het de vraag op welk moment je daar geld in steekt.
De Kamer heeft extra geld beschikbaar gesteld om de A2 te versnellen.
Dat is inmiddels verdampt. Nu heb ik begrepen dat de opgeleverde weg
straks deels gebruikt gaat worden: drie van de vijf banen. Dat betekent
dat de andere banen vol met stof en zand zullen komen te liggen. Dat
kan ertoe leiden dat het juist op die plekken kapot gaat vriezen omdat
die weg niet schoon gereden wordt. Dat zou weer voor een extra
schadepost kunnen zorgen. Heeft de minister dat in de inschattingen
meegenomen? De ChristenUnie heeft eerder gevraagd wat de kosten zijn
van de garantstelling richting de gemeente Utrecht als de wegtunnel
toch niet op tijd klaar zou zijn. Ik heb nog steeds geen antwoord
gekregen op die vraag. Ik hoop dit antwoord vandaag te krijgen. Ik zou
ook van de minister willen weten of er bij de installaties van de
landtunnel nog sprake is van kostenoverschrijdingen. Tot slot: ik mis
in het voorstel een terugvaloptie. Wat gebeurt er als door omwonenden
bij de rechter om een voorlopige voorziening wordt gevraagd? Ik heb
begrepen dat er al wat bewegingen worden gemaakt. Dat kan betekenen dat
de tijdelijke weg misschien wel wordt gerealiseerd maar alsnog niet
geopend kan worden. Dan is de soap natuurlijk helemaal compleet. Graag
een reactie van de minister.
Arie Slob