Gemeente 's-Hertogenbosch

17-11-2010
Alledaagse taal maakt aanvraag bijzondere bijstand eenvoudiger

Niemand hoeft nog te struikelen over een ingewikkeld formulier om bijzondere bijstand aan te vragen. Klanten van de afdeling Arbeidsmarkt en Sociale Zaken, de sociale dienst, zijn erg tevreden over het nieuwe formulier. De meeste klanten kunnen het formulier nu zelf invullen of met beperkte hulp van anderen. Het taalgebruik is veel eenvoudiger en het formulier ziet er overzichtelijker uit. Dat blijkt uit een onderzoek.

Mensen waarvan gegevens al bekend zijn van een eerdere aanvraag, hoeven nu alleen nog hun handtekening te zetten onder het formulier. De gemeente vult het alvast in met de gegevens die ze al weet. Daardoor maken mensen minder fouten en is een aanvraag sneller gedaan. Dat is belangrijk, want bijzondere bijstand is geld voor extra, bijzondere uitgaven voor mensen met een minimum inkomen. Vaak is dat geld meteen nodig. Daarom vraagt de gemeente ook niet meer naar bewijsstukken van de uitgaven bij de aanvraag. Dat komt later.

Wethouder Van Olden is trots op de nieuwe en snellere dienstverlening: `Mensen hoeven voortaan minder lang te wachten op een vergoeding om onvoorziene uitgaven te betalen. Dat is klantvriendelijker en scheelt ons veel werk. Later controleren we natuurlijk wel of het geld is uitgegeven aan zaken waarvoor de bijzondere bijstand bedoeld is. Bijzondere bijstand is er natuurlijk alleen voor mensen die er recht op hebben.'

Binnenkort komt er ook een nieuw formulier voor een aanvraag voor Schuldhulpverlening. Dat formulier wordt nu getest. Mensen die het al hebben ingevuld zeggen dat de drempel om hulp te vragen nu een stuk lager is: `Het oude formulier telde dertien bladzijden en stond vol ingewikkelde taal. Het was een enorm obstakel om schuldhulpverlening aan te vragen. Het nieuwe formulier is nog steeds een flinke stapel papier, maar het invullen is een stuk eenvoudiger. Daardoor kreeg ik sneller hulp bij het oplossen van mijn schulden.'