Gemeente Eindhoven

Onderzoek kantoorleegstand Eindhoven

De gemeente Eindhoven wil graag proactief meewerken aan het ombouwen van leegstaande kantoorgebouwen naar andere bestemmingen (transformatie), zo heeft het college van B&W besloten. Dit onder andere door regels optimaal te benutten, door mee te werken aan eventueel benodigde bestemmingsplanwijzigingen en door kantoortransformatie in lopende gebiedsontwikkelingen te betrekken. De gemeente wil met deze en andere maatregelen leegstand van kantoorgebouwen tegengaan.

Leegstand

In Eindhoven is het aanbod van kantoorruimte zo'n 14% van de totale kantoorvoorraad. Een steeds groter deel van dit aanbod wordt aangemerkt als `incourant' waardoor de verwachting bestaat dat de kantoorleegstand steeds meer structurele vormen zal aannemen. Langdurig leegstaande gebouwen hebben een negatieve invloed op het leef- en vestigingsmilieu in de stad.

Onderzoek TU/e

Daarom heeft de gemeente Eindhoven de TU/e opdracht gegeven tot een onderzoek naar de mogelijkheden om leegstaande (of vrijkomende) kantoorgebouwen te transformeren naar woongerelateerde functies voor specifieke doelgroepen zoals studenten, kenniswerkers of een low budget-hotel. De onderzoekers hebben in totaal 112 gebouwen bekeken op hun transformatiepotentie, om uiteindelijk te komen tot een shortlist van 14 kantoorgebouwen, waaronder het voormalig Philips-kantoor aan de Vonderweg 11 en het TD-gebouw van de gemeente Eindhoven.

Andere maatregelen

Naast transformatie worden er ook andere maatregelen getroffen om kantoorleegstand tegen te gaan. Denk aan het prioriteren van nieuwbouw-kantoorlocaties (zie plan van aanpak Meerhoven), terughoudend omgaan met het verlenen van vergunningen voor nieuwe kantoorinitiatieven en betere regionale afstemming hierover. Ook wil de gemeente meewerken aan initiatieven die erop gericht zijn om incourante kantoorgebouwen uit de voorraad te onttrekken (bijvoorbeeld door sloop), dan wel te `verduurzamen' zodat ze beter aansluiten bij de vraag.