Ingezonden persbericht


Rechtenstudenten solliciteren online het liefst bij Loyens & Loeff

Voorkeur sterk verdeeld in online onderzoek van WUA!

Rechtenstudenten die zich online oriënteren naar een baan bij een advocatenkantoor, solliciteren het liefst bij Loyens & Loeff. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in oktober uitvoerde. Onder de sterk verdeelde respondenten bleek alleen Loyens & Loeff op een significant deel van de voorkeur te kunnen rekenen. Tijdens het onderzoek werden in totaal 206 individuele beoordelingen gegeven over 128 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Loyens & Loeff wordt door 30% van de respondenten gevonden, wat in deze verdeelde branche genoeg is voor de eerste plaats op het thema Vindbaarheid. Al deze bezoekers besluiten na de eerste indruk door te gaan op de website, wat een goede scores op het thema Doorgaan oplevert. Met een 8,0 voor Vertrouwen weet de website van Loyens & Loeff vervolgens 12,5% van de respondenten te overtuigen. GMW Advocaten eindigt met een Web Performance Score van 5,3 op de tweede plaats in de door WUA! opgestelde ranglijst. De website wordt door slechts 12,5% van de respondenten gevonden, maar behaalt vervolgens met een score van 9,0 de eerste plaats op het thema Vertrouwen. Ook op Web Imago en Informatiewaarde scoort GMW Advocaten goed. Ook Allen & Overy weet niet meer dan 12,5% van de respondenten naar de website te krijgen. De website zelf wordt vervolgens wel goed gewaardeerd op de thema's Gebruiksvriendelijkheid en Vertrouwen. Aan het eind van de oriëntatie geeft 5% van de respondenten aan het liefst bij Allen & Overy te willen solliciteren.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek veertig rechtenstudenten uit, tussen de 18 en 27 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een baan bij een advocatenkantoor. Verdere criteria als de specifieke vacature en de eisen en beloning die daarbij horen waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: oktober 2010
Case: 'U gaat op zoek naar een baan bij een advocatenkantoor, ga op het internet op zoek naar een baan die u het meest aanspreekt.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Studenten rechten Leeftijd: tussen de 18 en 27 jaar oud Verdeling geslacht: 40% man, 60% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: HBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011

Noot voor de redactie (