Opbrengsten Nedap N.V. 2e halfjaar 2010 significant hoger dan vorig jaar

Investeringen in productontwikkeling en marktbewerking blijven onverminderd hoog.

Groenlo, 17 november 2010

De opbrengsten over het 2e halfjaar 2010 van N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek "Nedap" zullen naar verwachting belangrijk* hoger zijn dan over de overeenkomstige periode 2009, toen een omzet van EUR 59,7 miljoen werd gerealiseerd. Ook ten opzichte van het gehele jaar 2009 zullen de opbrengsten duidelijk tot belangrijk hoger zijn (2009: EUR 115,2 miljoen). De winst na belastingen zal over 2010 fors stijgen (2009: EUR 1,1 miljoen), ook als rekening wordt gehouden met de kosten van de vorig jaar doorgevoerde reorganisatie (EUR 3,5 miljoen). De financiële positie blijft met een solvabiliteit van meer dan 40%, onverminderd sterk.

Nedap N.V. blijft stevig investeren in producten en markten, waarvoor in de loop van dit jaar ruim 50 nieuwe medewerkers zijn aangenomen, hoofdzakelijk in development- en commerciële functies. De vruchten hiervan worden inmiddels geplukt. De marktgroepen Healthcare, Retail Support en Security Management realiseren dit jaar hogere omzetten dan ooit tevoren. De groepen Agri en AVI zijn op de goede weg terug met hogere opbrengsten. De marktgroep Power Supplies introduceert met zorg haar nieuwe producten op voor haar nieuwe markten. Volgens plan bouwt deze groep, evenals de marktgroep Specials, haar activiteiten in de toeleveranciersmarkt af. Deze toeleveranciersactiviteiten bedroegen enkele jaren terug ongeveer 20% van de totale opbrengsten van Nedap. Aan het einde van dit jaar zal dit nog circa 5% zijn. De opbrengsten van de marktgroepen Education, Library Solutions en Locker Management Systems zullen dit jaar op het niveau liggen van vorig jaar. Door hogere uitgaven voor productontwikkeling en voor marktbewerking en door het stroomlijnen van logistieke processen zal de doelstelling om een bedrijfswinst van minimaal 10% van de opbrengsten te behalen dit jaar nog niet worden gerealiseerd.

De marktgroep Healthcare (automatisering van administratieve werkzaamheden van zorgprofessionals) zal dit jaar opnieuw een sterke groei doormaken. Steeds meer zorginstellingen maken gebruik van haar diensten: een geïntegreerd, gebruiksvriendelijk pakket voor planning, registratie en informatie. De administratieve last voor zorginstellingen en hun medewerkers wordt hiermee verminderd en maakt zo meer kwalitatieve zorg mogelijk. De marktgroep Healthcare is op dit moment onbetwist marktleider in de thuiszorg in Nederland op het gebied van planning en registratie. Ook PEP (gedigitaliseerde urenregistratie voor o.a. uitzendbureaus) draagt bij aan de groei van de groep. De marktgroep Retail Support (beveiliging-, beheer- en informatiesystemen voor de detailhandel) ziet haar marktaandeel groeien en verwacht dit jaar een recordomzet te realiseren. De afgelopen maanden is een aantal aansprekende opdrachten van grote retailers verworven (o.a. H&M en Galeria Kaufhof). Goede resultaten worden geboekt met nieuwe producten zoals de Tweet mirror (passpiegel met fotocamera en twitter/e-mail-mogelijkheid) en Cube (uitgebreid beheer- en informatiesysteem voor winkels). In Hongkong is begin deze maand het Global Label Center van Nedap geopend. Van hieruit kan wereldwijd sneller worden voldaan aan specifieke wensen van retailers inzake kwalitatief hoogwaardige beveiligingslabels.

De technologische voorsprong van het security platform AEOS van de marktgroep Security Management (systemen voor toegangscontrole, betaling, brand- en inbraakmelding, observatie en biometrie) wordt door steeds meer partijen in de beveiligingswereld herkend. Door de open architectuur is de functionaliteit van AEOS vrij configureerbaar, waardoor het zeer flexibel is en snel aangepast kan worden aan veranderende eisen van de gebruiker. Tot haar klanten rekent de marktgroep grote internationale concerns, die wereldwijd gebruik willen maken van hetzelfde security management systeem. Ondanks de algehele teruggang in bouwactiviteiten zullen de producten en het distributiemodel van Security Management naar verwachting dit jaar zorgen voor de hoogste omzet in het bestaan van de marktgroep.

Na een behoorlijke terugval in 2009 ziet de marktgroep Agri (automatisering, beheer- en informatiesystemen voor de melkvee- en varkenshouderij) inmiddels haar opbrengsten weer stijgen. De marktgroep is ondanks de verminderende investeringsbereidheid in haar marktsegment blijven investeren in productontwikkeling en marktbewerking. In China is een lokaal team geformeerd voor het bewerken van de regionale markt. Ook AVI (Automatische Voertuig Identificatie) herstelt zich gaandeweg van de omzetdip in het 2^e halfjaar 2009. Met haar nieuwe producten voor het op afstand herkennen van voertuigen en mensen en haar uitgebreide, wereldwijde distributienetwerk, heeft zij goede troeven in handen voor nieuwe groei.

De groep Library Solutions (RFID zelfbedieningssystemen voor bibliotheken) maakt na een sterke groei in de afgelopen jaren nu een pas op de plaats. Uitbreiding in afzetgebieden en nieuwe onderscheidende producten, die binnenkort worden geïntroduceerd, zullen in de nabije toekomst voor verdere groei moeten zorgen.

De opbrengsten van de marktgroepen Power Supplies (elektronische besturingen gebaseerd op vermogenselektronica voor o.a. licht, kantoorautomatisering, medische scanapparatuur, autonome energiesystemen) en Specials (elektronische besturingen voor home comfort en car comfort, alsmede aansluitmateriaal voor telecom) zullen dit jaar duidelijk hoger zijn dan over 2009. Ten opzichte van de jaren daarvoor zijn de opbrengsten echter fors lager. Dit is het gevolg van onze bewuste keuze om de activiteiten in de traditionele toeleveringsmarkten te beëindigen en ons ook in deze groepen volledig toe te leggen op het ontwikkelen en vermarkten van eigen Nedap (eind)producten. De toename van de opbrengsten voor deze twee marktgroepen in 2010 wordt onder meer veroorzaakt door enkele "last time buys". Nieuwe producten, zoals de Luxon lampdriver en de PowerRouter, dragen in de 2^e jaarhelft 2010 voorzichtig bij aan de omzet.

De opbrengsten van de relatief kleine groepen Education (toegangscontrole en automatisering van presentie en absentie van studenten) en Locker Management Systems (sloten en beheersystemen voor lockers, kluisjes voor kleding, bagage, medicijnen etc.) blijven nagenoeg op het niveau van 2009. De marktgroep Election Management Systems (Verkiezingssystemen) houdt de vinger aan de pols in de diverse landen op verkiezingsgebied. Dit jaar realiseert de groep nauwelijks omzet.

De bovenstaande verwachtingen voor het jaar 2010 zijn gebaseerd op de, op het moment van schrijven van dit persbericht, bekende feiten. Door het projectmatige karakter van een groot deel van de opbrengsten kunnen er echter nog wezenlijke afwijkingen optreden in de laatste weken van dit jaar.

(*) Nedap past in dit persbericht de `schaal van Mock' toe.