Microeconometric essays in health, sports and education economics
Datum: 18 november 2010
Promotie: dhr. C. Bojke, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Microeconometric essays in health, sports and education
economics
Promotor(s): prof.dr. P. Kooreman, prof.dr. R.H. Koning
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Productiefuncties in gezondheid, sport en onderwijs
Wat is het effect van overheidsbeleid? Hoe kun je dat meten? Het
promotieonderzoek van Chris Bojke beoogt een schatting te maken van
productiefuncties op het gebied van gezondheid, sport en onderwijs. Dat
gebeurt aan de hand van micro-economische modellen en bijbehorende
econometrische schattingsresultaten. Hiermee worden de geschatte
effecten van beleidsbeslissingen in zinvolle grootheden uitgedrukt.
Allereerst geeft Bojke een economische evaluatie van een interventie
waarbij de zorg voor zwakke, oudere patiënten wordt verdeeld over meer
zorgverleners. Het model schat kleine toenames in kosten en
opbrengsten, die duiden op een kostenefficiënte interventie bij een
gangbaar niveau van bereidheid om te betalen voor een QALY (Quality
Adjusted Life Year). Onzekerheid echter leidt tot een verwachte waarde
van informatie van £ 100 miljoen en een kans van 25% dat de interventie
niet kostenefficiënt is.
Ten tweede wordt de invloed van play-offsystemen op de
bezoekersaantallen bij wedstrijden geschat. Een conceptueel model geeft
het verband weer tussen competitieontwerp en factoren die de vraag
bepalen: in een play-offsysteem neemt het aantal significante
wedstrijden toe, omdat significantie anders over de wedstrijden
verdeeld is. De schatting is dat play-offs het aantal toeschouwers met
ongeveer 1% doen toenemen, hoewel deze niet uniform verdeeld zijn over
wedstrijden. Aangezien gepromoveerde teams in play-offs een grotere
kans hebben om te degraderen, wordt hiermee het idee in twijfel
getrokken dat play-offs voor iedereen voordelig zijn.
Tot slot beschrijft het proefschrift de ontwikkeling van op formules
gebaseerde onderwijsfinanciering (formula funding) in Engeland.
Aanvullende financiering heeft praktisch gezien slechts een beperkt
effect op de onderwijskundige resultaten, al is het wel statistisch
significant.
Chris Bojke (Groot-Brittannië, 1972) studeerde statistiek aan de
University of Newcastle upon Tyne. Boike is gezondheidseconoom bij het
het Centre for Health Economics van de University of York.
Laatst gewijzigd: 09 november 2010 11:08
Rijksuniversiteit Groningen