Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 17 november 2010

Vriendelijke mensen verkrampen als de baas boos is

Onderzoek naar de relatie tussen managementstijlen en prestaties

Gepubliceerd op 17 november 2010
Uit het onderzoek van Gerben van Kleef blijkt dat vriendelijke mensen beter presteren onder een vrolijke leider

Werknemers die hechten aan harmonie, presteren minder goed als hun baas hen boos bejegent. Dat blijkt uit een artikel van UvA-psycholoog dr. Gerben van Kleef dat deze maand verschijnt in het tijdschrift Psychological Science.

Van Kleef en zijn collega's onderwierpen 112 mensen aan de zogeheten Big Five-vragenlijst op het gebied van agreeableness, een begrip dat meestal wordt vertaald met de behoefte aan vriendelijkheid en harmonie. Deelnemers moeten door middel van schalen antwoord geven op vragen op stellingen als `Ik probeer hoffelijk te zijn', `Ik heb vaak ruzie met familieleden/collega's', `Ik probeer rekening te houden met anderen'. Hoe meer `agreeable' iemand scoort, hoe meer hij de behoefte heeft om aardig gevonden te worden én, zo blijkt nu uit het onderzoek Van Kleef, hoe meer deze persoon verwacht dat andere mensen zich ook vriendelijk naar hem gedragen.

Vijandige militairen

De psycholoog gebruikte voor het onderzoek een computerspel dat veel wordt gebruikt in het Amerikaanse leger. De deelnemers krijgen als opdracht om door middel van radarvliegtuigen, tanks en helikopters et cetera, hun vloot te verdedigen tegen vijandige militairen. Vijanden moeten ze elimineren, maar tegelijkertijd moeten ze voorkómen dat ze voertuigen van hun eigen leger opblazen door friendly fire. Het scherm van het computerspel is opgebouwd uit vier vakjes, en de deelnemers moeten elkaar soms te hulp vragen om een bepaalde handeling te verrichten. Voor een speler is het vrijwel onmogelijk om te bepalen of hij het spel goed speelt, aangezien het zeer ambigue en complex is.

Boosheid interpreteren als conflict of ruzie

`Dat maakt de game ook zo geschikt voor dit experiment,'vertelt Van Kleef. `Wat de uitkomsten ook zouden zijn, op deze manier konden we de deelnemers gemakkelijk naar keuze confronteren met een boze of juist een vrolijke, enthousiasmerende leider.' Na de feedback van de leider moesten de teams opnieuw aan de slag met het spel. `Op basis van de prestaties en motivatie van de deelnemers kunnen we concluderen dat de `vriendelijke' mensen veel beter presteerden door de vrolijke leider, en dat ze het lieten afweten als ze met de boze leider waren geconfronteerd. `Vriendelijke' mensen verlammen dus door een boze leider, waarschijnlijk doordat ze de boosheid eerder zullen interpreteren als conflict of ruzie. Mensen die minder hechten aan harmonie interpreteren de boosheid als een signaal dat ze beter hun best moeten doen en presteren daardoor juist beter als ze met boosheid worden bejegend.'

Beide managementstijlen

Het onderzoek heeft zeker praktische implicaties voor bedrijven en instellingen, denkt de psycholoog. `Het is vrijwel onmogelijk om een groot team met dezelfde types samen te stellen, dus ik zou eerder focussen op het aanstellen van een leidinggevende die beide managementstijlen beheerst. Bij de werving van leidinggevenden wordt nog te vaak vooral gekeken naar cognitieve vaardigheden en de competenties om een specifieke taak uit te voeren. Aan sociaal-emotionele vaardigheden wordt nauwelijks serieus aandacht besteed, terwijl die dus wel degelijk belangrijk zijn voor de prestaties van het team dat een leidinggevende straks gaat leiden.'

Van Kleef G.A., Homan, A.C., Beersma, B., Van Knippenberg D. (2010). On angry leaders and agreeable followers: How leaders' emotions and followers' personalities shape motivation and team performance. Psychological Science.

Auteur: Esther van Bochove, FMG Communicatie
Bron: FMG Communicatie