Napraten van dialect helpt om het te verstaan
Datum bericht: 17 november 2010
Mensen imiteren elkaar voortdurend. Dat lijkt een sociale functie te
hebben en te helpen om van elkaar te leren. Maar helpt imitatie ook bij
het begrijpen van andermans actie? Onderzoekers van het Nijmeegse
Donders instituut bedachten een spraakexperiment om dat op te helderen.
De resultaten staan in het nieuwe nummer van Psychological Science.
Donderdagavond is het experiment te zien in het wetenschapsprogramma
Pavlov, waarin eerste auteur Patti Adank Carlo Boszhard aan het
experiment onderwerpt.
Nieuw dialect
Voor het experiment werd speciaal een nieuw dialect verzonnen. Vooraf
werd gekeken hoe goed proefpersonen dit dialect konden verstaan. Daarna
werden er vijf oefencondities bedacht, die varieerden van alleen
luisteren, het opschrijven van het dialect, tot het nazeggen van het
dialect in je eigen taal. In een andere conditie moesten de
proefpersonen het dialect imiteren. Tijdens de test-fase bleek de
imitatie-groep het dialect veel beter te verstaan dan de andere
groepen. Het verstaan van taal doen we dus niet alleen met behulp van
waarneming, maar ook met onze motoriek.
Spieren leren
`Als je een actie waarneemt - dus ook als je spraak hoort - worden in
je hoofd de gebieden actief die je spraaksysteem aansturen alsof je
zelf die actie zou uitvoeren. Napraten van een accent leert de hersenen
hoe een klankvariant motorisch wordt gemaakt en bij welke
standaardklank die hoort. Als je vervolgens iemand het dialect hoort
praten, wordt dat motorische systeem in je brein weer actief en draagt
het bij aan het begrijpen van de betekenis van woorden' zegt Harold
Bekkering, een van de auteurs van het paper dat Psychological Science
deze week publiceert.
De onderzoekers denken dat hun ontdekking van belang kan zijn voor het
vreemdetalenonderwijs: je zou regionale varianten van een taal actief
moeten oefenen om die goed te leren verstaan. Ook gebruikers van een
gehoorapparaat kunnen er baat bij hebben. Ze zullen het vervormde
signaal beter verstaan als ze de klankvervormingen van hun apparaat
hardop zouden nazeggen.
Imitation Improves Language Comprehension. Patti Adank ^1 ,2, Peter
Hagoort ^2,3, and Harold Bekkering ^2
1University of Manchester, ^2 Donders Institute for Brain, Cognition
and Behaviour, Radboud Universiteit Nijmegen, en ^3 Max Planck
Institute for Psycholinguistics
Psychological Science, november 2010, DOI: 10.1177/0956797610389192
Patti Adank ontving een Veni-subsidie van NWO voor dit onderzoek
Radboud Universiteit Nijmegen