Nederlandse Vereniging van Journalisten

"Eerlijk deel" campagne

donderdag 18 november 2010 | De sectie Freelance wil met uitgevers op strategisch niveau en in een vroeg stadium overleg voeren om de belangen te behartigen van freelancers. Dit gebeurt onder de noemer "eerlijk deel" campagne.

Freelancesecretaris Patrick Holleman zei tijdens de Verenigingsraad op 17 november dat de bereidheid van opdrachtgevers om te praten over auteursrechtelijke kwesties groter wordt. `Als we als NVJ in een vroeg stadium bij de uitgevers aanschuiven, loop je minder achter de feiten aan. Het maakt een groot verschil of je vooraf praat over de positie en belangen van freelancers of dat je achteraf moet onderhandelen.' Afgelopen week werd bekend dat Sanoma na overleg met de NVJ de herziening van de algemene voorwaarden gedeeltelijk gaat aanpassen. Ook toonde Sanoma zich bereid om in de toekomst overleg te voeren waarin de belangen van freelancers aan bod komt.

Holleman kondigde tijdens de Verenigingsraad verder aan dat NVJ Freelance binnenkort nieuwe diensten en producten op de markt brengt, de adviesdienst voor freelancers uitbreidt, nieuwe workshops voor freelancers ontwikkelt en meer netwerkbijeenkomsten gaat organiseren.