Rijksoverheid
Milieuzone effectief middel in strijd verbetering luchtkwaliteit binnensteden
Ook sloopregeling vieze auto's droeg bij aan schonere lucht
Nieuwsbericht | 18-11-2010
Het instellen van een milieuzone blijft één van de meest effectieve
verkeersmaatregelen in binnensteden voor de verbetering van de lokale
luchtkwaliteit. Het milieueffect van de tijdelijke sloopregeling voor
personen- en bestelauto's is minder dan verwacht als het gaat om de
vermeden uitstoot van fijn stof en NOx. Maar de vermeden CO2-uitstoot
was daarentegen hoger dan verwacht, doordat veel sloopauto's werden
vervangen door zuinige nieuwe personenauto's. Daarmee heeft de
sloopregeling een bijdrage geleverd aan het milieubeleid. Dat schrijft
staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) 18 november 2010
in een brief aan de Tweede Kamer.
83.000 voertuigen gesloopt
In het kader van de tijdelijke sloopregeling voor auto's, die vanaf
eind mei 2009 voor een periode van 11 maanden in werking is geweest,
zijn ruim 83.000 voertuigen gesloopt en vervangen door schonere
voertuigen. Met de regeling werd allereerst beoogd in een moeilijke
financiële periode ondersteuning te bieden aan de autobranche.
Tegelijkertijd kon door de sloopregeling de schadelijke uitstoot van
het verkeer worden verminderd. Het milieueffect van de sloopregeling
was minder dan verwacht: de vermeden uitstoot van fijn stof en NOx
bedroeg 14% resp. 40% van de verwachte vermeden uitstoot. Dat komt
onder meer doordat veel minder dieselpersonenauto's en bestelauto's
voor de sloop of vervanging zijn aangeboden dan verwacht. Maar de
vermeden CO2-uitstoot was hoger dan verwacht doordat in de praktijk
veel sloopauto's werden vervangen door (zeer) zuinige nieuwe
personenauto's. Atsma concludeert dan ook dat de sloopregeling heeft
voldaan aan de doelen van de Crisis- en Herstelwet en heeft bijgedragen
aan de verbetering van de luchtkwaliteit.
Resultaten effectstudie milieuzones
De concentratie NO2 kan door het instellen van een milieuzone naar
beneden worden gebracht. Dat geldt ook voor de concentratie fijn stof.
Het luchtkwaliteitseffect is echter minder groot dan eerder verwacht.
Dat komt onder andere doordat er sprake is van minder NOx- en
NO2-emissiereductie voor Euro-V vrachtauto's dan verwacht. Een andere
oorzaak voor het geringere effect is het lagere aantal vrachtwagens dat
per etmaal in een straat rijdt. Ook het relatief hoge aantal
ontheffingen dat wordt verleend en het aantal overtreders speelt een
rol. Het percentage vrachtauto's in milieuzones dat niet aan de
gestelde emissie-eisen van de milieuzone voldoet is in 2010 gemiddeld
25%. Dat is de helft van het aantal vrachtauto's in binnensteden zonder
een milieuzone. Dat betekent dat het instellen van een milieuzone een
bijdrage levert aan het schoner maken van het wagenpark. Daarom is het
instellen van een milieuzone een maatregel die de luchtkwaliteit en de
volksgezondheid verbetert. Milieuzones dragen bij aan de oplossing van
lokale luchtkwaliteitsknelpunten, aldus Atsma.
Achtergrond
De milieuzone voor vrachtauto's is één van de lokale maatregelen om op
tijd aan de Europese eisen voor de luchtkwaliteit te kunnen voldoen,
zoals is afgesproken in het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL). Inmiddels zijn meerdere steden milieuzones voor
vrachtauto's ingesteld, namelijk in Amsterdam, Breda, Delft, Den Haag,
Eindhoven, Den Bosch, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht
en onlangs nog Rijswijk. Arnhem overweegt nog om een milieuzone in te
voeren.
Alleen vrachtauto's met een Euro IV motor of hoger of met een Euro III
motor met gecertificeerd roetfilter en jonger dan 8 jaar mogen een
milieuzone binnen.
Documenten en publicaties
Aanbieding studie 'Landelijke effectstudie milieuzones vrachtverkeer 2010' en
rapport 'Tijdelijke sloopregeling personen- en bestelauto's'