GroenLinks


GroenLinks wil een kilometerheffing voor vrachtwagens

GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema en GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren (woordvoerder Verkeer) werken aan een initiatiefwet voor een kilometerprijs voor vrachtwagens. In de wet wordt een kilometerheffing naar het Duitse Maut-model geregeld: een schone wagen betaalt minder dan een vieze. Ook buurland België werkt aan een kilometerheffing voor vracht.

Landen om ons heen voeren wel vormen van beprijzing voor het vrachtverkeer in. In Nederland draait het vrachtverkeer nog steeds niet op voor de maatschappelijke kosten. "Dat botst met ons uitgangspunt: de vervuiler betaalt", zegt Halsema. Opvallend genoegd waren regeringspartijen CDA en VVD in het regeerakkoord van Balkenende II (2003) nog voornemens een heffing voor vracht te introduceren.

Naast onze buurlanden hebben ook Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland een vrachtheffing. Diverse andere lidstaten, waaronder Slowakije en Hongarije werken eraan. Het steekt GroenLinks dat Nederland tot voor kort druk op België uitoefende om mee te doen met gezamenlijk systeem, terwijl Rutte nu druk op de Zuiderburen uitoefent er juist vanaf te zien. "Export van slechte ideeën is het laatste waar we op zitten te wachten", aldus Halsema.

GroenLinks stelt voor qua tarieven en systeem aan te sluiten op het Duitse Maut-model, dat werkt met een eenvoudige boordcomputer en een satelliet. "Het is een beproefd systeem dat zo te kopiëren valt en weinig administratieve lasten met zich meebrengt, maar met ons valt best te praten over een andere inningsmethode, bijvoorbeeld via een tachograaf", zegt Van Tongeren.

GroenLinks sluist de te verwachten opbrengst (na aftrek van de systeemkosten) terug naar het bedrijfsleven door de werkgeverspremies te verlagen. De arbeidsintensieve vrachtsector profiteert hiervan mee.