GroenLinks wil een kilometerheffing voor vrachtwagens
GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema en GroenLinks-Kamerlid
Liesbeth van Tongeren (woordvoerder Verkeer) werken aan een
initiatiefwet voor een kilometerprijs voor vrachtwagens. In de wet
wordt een kilometerheffing naar het Duitse Maut-model geregeld: een
schone wagen betaalt minder dan een vieze. Ook buurland België werkt
aan een kilometerheffing voor vracht.
Landen om ons heen voeren wel vormen van beprijzing voor het
vrachtverkeer in. In Nederland draait het vrachtverkeer nog steeds niet
op voor de maatschappelijke kosten. "Dat botst met ons uitgangspunt: de
vervuiler betaalt", zegt Halsema. Opvallend genoegd waren
regeringspartijen CDA en VVD in het regeerakkoord van Balkenende II
(2003) nog voornemens een heffing voor vracht te introduceren.
Naast onze buurlanden hebben ook Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland
een vrachtheffing. Diverse andere lidstaten, waaronder Slowakije en
Hongarije werken eraan. Het steekt GroenLinks dat Nederland tot voor
kort druk op België uitoefende om mee te doen met gezamenlijk systeem,
terwijl Rutte nu druk op de Zuiderburen uitoefent er juist vanaf te
zien. "Export van slechte ideeën is het laatste waar we op zitten te
wachten", aldus Halsema.
GroenLinks stelt voor qua tarieven en systeem aan te sluiten op het
Duitse Maut-model, dat werkt met een eenvoudige boordcomputer en een
satelliet. "Het is een beproefd systeem dat zo te kopiëren valt en
weinig administratieve lasten met zich meebrengt, maar met ons valt
best te praten over een andere inningsmethode, bijvoorbeeld via een
tachograaf", zegt Van Tongeren.
GroenLinks sluist de te verwachten opbrengst (na aftrek van de
systeemkosten) terug naar het bedrijfsleven door de werkgeverspremies
te verlagen. De arbeidsintensieve vrachtsector profiteert hiervan mee.
GroenLinks