Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Op naar een Metropolitaans OV?
Symposium "OV ambities in de Amsterdamse Metropool" De Noordvleugel van de Randstad heeft grootse plannen: dit hele gebied zou een Topregio moeten worden, bekend onder de naam Metropoolregio Amsterdam. Tenslotte is Amsterdam al tijden veel meer dan een stad; plaatsen als Amstelveen, Duivendrecht, Diemen en in de toekomst ook Almere zijn er vrijwel aan vastgegroeid. De verwachting is dat de Noordelijke Randstad op deze wijze verder zal groeien, gezamenlijke plannen zijn daarom voor de betrokken overheden belangrijk.

En bij een Metropoolregio hoort natuurlijk een Metropolitaans openbaar vervoer. Rover heeft hier al de nodige plannen over geschreven. Het moet een integraal netwerk zijn met hoge frequenties, goede verbindingen over de grenzen van concessies en meer materieel dat dankzij ERTMS sneller kan optrekken en afremmen voor de vele haltes binnen dit gebied. Zo ziet Rover het in enkele woorden voor zich. Maar hoe zien de betrokken vervoerders en overheden dit? En hoe is dit uit te voeren? Daarover ging het symposium `OV ambities in de Amsterdamse Metropool' dat op donderdag 11 november plaatsvond in Amsterdam.

In een sfeervolle omgeving gingen betrokkenen met elkaar in debat. Het was duidelijk dat vrijwel iedereen wel het belang van een uitgebreid en integraal OV-netwerk ziet. Er is dan ook al veel gesproken over dit zogenaamde `MRA-net'. Er wordt dan gesproken over het integreren van tram, trein en bus, evenals de tarieven. Ook moet er geïnvesteerd worden in aanpassingen aan de infrastructuur, maar dat verdient zichzelf vanzelf terug, aldus Robin van der Velden van de SP. Opvallend is dat de plannen vooral op tafel liggen bij de decentrale overheden en het OV-Bureau Randstad, met de vervoerders en de reizigers lijkt hierover weinig te worden gecommuniceerd. Over integratie van tarieven is bijvoorbeeld nog nooit gesproken met NS. Ook GVB-manager Paul Morsch probeerde de betrokkenen tijdens het symposium op het hart te drukken toch vooral het GVB bij de besprekingen te betrekken, "want dit netwerk is toch in de eerste plaats van reizigers en vervoerders." Maar zodra de uitnodiging binnenkomt, zal het GVB enthousiast aanschuiven om mee te praten over het integrale net.

Mogen wij dan binnenkort dit Metropolitaans netwerk verwachten? Helaas zijn er nog wat hindernissen te nemen. De eerste in de vorm van NS, want de spoorvervoerder stak niet onder stoelen of banken dat er weinig enthousiasme voor is om een hoofdrol in dit verhaal te spelen. Regio's krijgen al meer zeggenschap over het regionale spoor, aldus senior beleidsmedewerker Bas Bakker van NS. Het lijkt erop dat dit volgens NS voorlopig wel genoeg samenwerking is.

De volgende drempel is wat Lex van Drooge (CDA-raadslid Amsterdam) als "democratie" beschrijft: publicist Marc Maartens las een artikel voor uit 1996 waarin de plannen voor het MRA-net al werden aangekondigd. In 2010 zou dit Metropolitaans OV-netwerk een feit zijn. Maar nu, 15 jaar later, wordt er nog steeds vooral erg veel over gesproken. Niet dat de betrokkenen niet bereid zijn om snel tot actie over te gaan. "Niet kakelen maar eieren leggen!" slingert Mirjam Bergervoet (PvdA-raadslid Amsterdam) enthousiast de zaal in. Maar in de praktijk blijkt het samenwerken met zoveel bestuurslagen gewoon bar ingewikkeld. Regionaal zijn er veel verschillende belangen, volgens Bergervoet is het daarom moeilijk om spijkers met koppen te slaan. Bovendien krijgt de regio nu ook nog te maken met verregaande bezuinigingen waarvan niemand nog weet hoe deze uitgevoerd moeten worden. Van Drooge sprak over de mogelijkheid om "dubbele" lijnen te schrappen: nu rijden metro's vaak overlappende trajecten, dit zou teruggebracht kunnen worden naar één metro per halte. Dat is natuurlijk geen goede stap op weg naar metropolitaans vervoer.
bovenaf
zaal

Toch hebben alle partijen er vertrouwen in dat er in de toekomst nog flink wat verbeterd zal worden in de regio. Om dit voor elkaar te krijgen zullen de betrokkenen wel één ding moeten leren: samenwerken! Pagina geplaatst: 18 november 2010