Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Op naar een Metropolitaans OV?
Symposium "OV ambities in de Amsterdamse Metropool"
De Noordvleugel van de Randstad heeft grootse plannen: dit hele gebied
zou een Topregio moeten worden, bekend onder de naam Metropoolregio
Amsterdam. Tenslotte is Amsterdam al tijden veel meer dan een stad;
plaatsen als Amstelveen, Duivendrecht, Diemen en in de toekomst ook
Almere zijn er vrijwel aan vastgegroeid. De verwachting is dat de
Noordelijke Randstad op deze wijze verder zal groeien, gezamenlijke
plannen zijn daarom voor de betrokken overheden belangrijk.
En bij een Metropoolregio hoort natuurlijk een Metropolitaans openbaar
vervoer. Rover heeft hier al de nodige plannen over geschreven. Het
moet een integraal netwerk zijn met hoge frequenties, goede
verbindingen over de grenzen van concessies en meer materieel dat
dankzij ERTMS sneller kan optrekken en afremmen voor de vele haltes
binnen dit gebied. Zo ziet Rover het in enkele woorden voor zich. Maar
hoe zien de betrokken vervoerders en overheden dit? En hoe is dit uit
te voeren? Daarover ging het symposium `OV ambities in de Amsterdamse
Metropool' dat op donderdag 11 november plaatsvond in Amsterdam.
In een sfeervolle omgeving gingen betrokkenen met elkaar in debat. Het
was duidelijk dat vrijwel iedereen wel het belang van een uitgebreid en
integraal OV-netwerk ziet. Er is dan ook al veel gesproken over dit
zogenaamde `MRA-net'. Er wordt dan gesproken over het integreren van
tram, trein en bus, evenals de tarieven. Ook moet er geïnvesteerd
worden in aanpassingen aan de infrastructuur, maar dat verdient
zichzelf vanzelf terug, aldus Robin van der Velden van de SP. Opvallend
is dat de plannen vooral op tafel liggen bij de decentrale overheden en
het OV-Bureau Randstad, met de vervoerders en de reizigers lijkt
hierover weinig te worden gecommuniceerd. Over integratie van tarieven
is bijvoorbeeld nog nooit gesproken met NS. Ook GVB-manager Paul Morsch
probeerde de betrokkenen tijdens het symposium op het hart te drukken
toch vooral het GVB bij de besprekingen te betrekken, "want dit netwerk
is toch in de eerste plaats van reizigers en vervoerders." Maar zodra
de uitnodiging binnenkomt, zal het GVB enthousiast aanschuiven om mee
te praten over het integrale net.
Mogen wij dan binnenkort dit Metropolitaans netwerk verwachten? Helaas
zijn er nog wat hindernissen te nemen. De eerste in de vorm van NS,
want de spoorvervoerder stak niet onder stoelen of banken dat er weinig
enthousiasme voor is om een hoofdrol in dit verhaal te spelen. Regio's
krijgen al meer zeggenschap over het regionale spoor, aldus senior
beleidsmedewerker Bas Bakker van NS. Het lijkt erop dat dit volgens NS
voorlopig wel genoeg samenwerking is.
De volgende drempel is wat Lex van Drooge (CDA-raadslid Amsterdam) als
"democratie" beschrijft: publicist Marc Maartens las een artikel voor
uit 1996 waarin de plannen voor het MRA-net al werden aangekondigd. In
2010 zou dit Metropolitaans OV-netwerk een feit zijn. Maar nu, 15 jaar
later, wordt er nog steeds vooral erg veel over gesproken. Niet dat de
betrokkenen niet bereid zijn om snel tot actie over te gaan. "Niet
kakelen maar eieren leggen!" slingert Mirjam Bergervoet (PvdA-raadslid
Amsterdam) enthousiast de zaal in. Maar in de praktijk blijkt het
samenwerken met zoveel bestuurslagen gewoon bar ingewikkeld. Regionaal
zijn er veel verschillende belangen, volgens Bergervoet is het daarom
moeilijk om spijkers met koppen te slaan. Bovendien krijgt de regio nu
ook nog te maken met verregaande bezuinigingen waarvan niemand nog weet
hoe deze uitgevoerd moeten worden. Van Drooge sprak over de
mogelijkheid om "dubbele" lijnen te schrappen: nu rijden metro's vaak
overlappende trajecten, dit zou teruggebracht kunnen worden naar één
metro per halte. Dat is natuurlijk geen goede stap op weg naar
metropolitaans vervoer.
bovenaf
zaal
Toch hebben alle partijen er vertrouwen in dat er in de toekomst nog
flink wat verbeterd zal worden in de regio. Om dit voor elkaar te
krijgen zullen de betrokkenen wel één ding moeten leren: samenwerken!
Pagina geplaatst: 18 november 2010