Belgische Federale Overheid


* I Bob You

I Bob You

Datum: 18 november 2010

Bob viert zijn 15de verjaardag en probeert een nog breder publiek aan te spreken. De nieuwe Bob-campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) draagt de slogan 'I Bob You'. De campagne benadrukt zo de belangrijkste reden om Bob te zijn: degenen die u graag ziet veilig thuis brengen. Drinken en rijden vormt immers nog steeds één van de grootste risico's in het verkeer.

Rijden onder invloed: de cijfers

Volgens het Europees Observatorium voor de Verkeersveiligheid (ERSO) is ongeveer een vierde van alle verkeersdoden in Europa te wijten aan drinken en rijden, hoewel slechts 1 % van alle kilometers wordt afgelegd door bestuurders onder invloed. Omgerekend naar ons land betekent dit dat vorig jaar meer dan 230 mensen stierven bij ongevallen waarin alcohol een rol speelde.

Uit nieuwe cijfers van het BIVV blijkt dat rijden onder invloed van alcohol vooral een nachtelijk probleem is, dat zich het scherpst laat voelen in de weekendnachten. In 2009 registreerde men 13,1 % positieven tijdens weekendnachten, een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorige metingen. 's Nachts in de week telde men 6,7 % overtreders, een verdubbeling tegenover 2007.
De meeste overtreders worden geteld na een horecabezoek (21,3 %) of na een avondje uit (14,9 %). 40 tot 54-jarigen rijden het vaakst onder invloed en drinken daarbij stevig door, maar desondanks zijn jonge bestuurders vaker dan andere leeftijdsgroepen betrokken in ernstige ongevallen die te wijten zijn aan drinken en rijden.

Bob is overal

In tegenstelling tot de algemene evolutie stelt men tijdens de eindejaarscontroles vast dat steeds meer mensen hun gedrag aanpassen en niet rijden als ze gedronken hebben. De Bob-campagne, waarbij controles en bewustmaking hand in hand gaan, heeft dus duidelijk effect.

De 15de verjaardag van Bob is het uitgelezen moment om de campagne te vernieuwen. De slogan 'I Bob You' verwijst naar de belangrijkste drijfveer om Bob te zijn: het feit dat u geeft om anderen en niet wilt dat hen iets zou overkomen. En aangezien rijden onder invloed een risico is dat het hele jaar door bestaat, loopt de nieuwe campagne gewoon verder na de eindejaarsfeesten.
Bovendien wordt de context van de campagne voortaan ook breder: Bob is er niet alleen wanneer er wordt gefeest, maar ook op sportmanifestaties, op restaurant, bij bedrijfsrecepties ... Kortom, overal waar mensen een glaasje drinken en nadien naar huis moeten. Voor bedrijven is er een speciale Bob-kit om werknemers bewust te maken.

Politieondersteuning met 180 000 ademtests

Om de campagne te ondersteunen wil de politie net als vorig jaar minstens 180 000 ademtests afnemen. Het doel van die controles is om de kleine minderheid van hardleerse bestuurders eruit te pikken en op andere gedachten te brengen, en zo het risico op ernstige ongevallen te verminderen.
De politie zal daarom controleren op plaatsen en tijdstippen waarop de risico's het grootst zijn, en maakt daarbij geen onderscheid: iedereen die wordt tegengehouden dient te blazen. Overtreders moeten hun auto minimum drie uur aan de kant te laten staan. Afhankelijk van het gevaar dat ze hebben veroorzaakt, riskeren ze hun rijbewijs voor langere tijd kwijt te spelen en tot 11 000 euro boete te moeten betalen. Binnenkort kan de rechter hardnekkige overtreders ook verplichten om een alcoholslot op hun wagen te installeren.

Meer informatie over Bob vindt u op de nieuwe Bob-website www.bob.be.