Belgische Federale Overheid
* I Bob You
I Bob You
Datum: 18 november 2010
Bob viert zijn 15de verjaardag en probeert een nog breder publiek aan
te spreken. De nieuwe Bob-campagne van het Belgisch Instituut voor de
Verkeersveiligheid (BIVV) draagt de slogan 'I Bob You'. De campagne
benadrukt zo de belangrijkste reden om Bob te zijn: degenen die u graag
ziet veilig thuis brengen. Drinken en rijden vormt immers nog steeds
één van de grootste risico's in het verkeer.
Rijden onder invloed: de cijfers
Volgens het Europees Observatorium voor de Verkeersveiligheid (ERSO) is
ongeveer een vierde van alle verkeersdoden in Europa te wijten aan
drinken en rijden, hoewel slechts 1 % van alle kilometers wordt
afgelegd door bestuurders onder invloed. Omgerekend naar ons land
betekent dit dat vorig jaar meer dan 230 mensen stierven bij ongevallen
waarin alcohol een rol speelde.
Uit nieuwe cijfers van het BIVV blijkt dat rijden onder invloed van
alcohol vooral een nachtelijk probleem is, dat zich het scherpst laat
voelen in de weekendnachten. In 2009 registreerde men 13,1 % positieven
tijdens weekendnachten, een aanzienlijke stijging ten opzichte van
vorige metingen. 's Nachts in de week telde men 6,7 % overtreders, een
verdubbeling tegenover 2007.
De meeste overtreders worden geteld na een horecabezoek (21,3 %) of na
een avondje uit (14,9 %). 40 tot 54-jarigen rijden het vaakst onder
invloed en drinken daarbij stevig door, maar desondanks zijn jonge
bestuurders vaker dan andere leeftijdsgroepen betrokken in ernstige
ongevallen die te wijten zijn aan drinken en rijden.
Bob is overal
In tegenstelling tot de algemene evolutie stelt men tijdens de
eindejaarscontroles vast dat steeds meer mensen hun gedrag aanpassen en
niet rijden als ze gedronken hebben. De Bob-campagne, waarbij controles
en bewustmaking hand in hand gaan, heeft dus duidelijk effect.
De 15de verjaardag van Bob is het uitgelezen moment om de campagne te
vernieuwen. De slogan 'I Bob You' verwijst naar de belangrijkste
drijfveer om Bob te zijn: het feit dat u geeft om anderen en niet wilt
dat hen iets zou overkomen. En aangezien rijden onder invloed een
risico is dat het hele jaar door bestaat, loopt de nieuwe campagne
gewoon verder na de eindejaarsfeesten.
Bovendien wordt de context van de campagne voortaan ook breder: Bob is
er niet alleen wanneer er wordt gefeest, maar ook op
sportmanifestaties, op restaurant, bij bedrijfsrecepties ... Kortom,
overal waar mensen een glaasje drinken en nadien naar huis moeten.
Voor bedrijven is er een speciale Bob-kit om werknemers bewust te
maken.
Politieondersteuning met 180 000 ademtests
Om de campagne te ondersteunen wil de politie net als vorig jaar
minstens 180 000 ademtests afnemen. Het doel van die controles is om de
kleine minderheid van hardleerse bestuurders eruit te pikken en op
andere gedachten te brengen, en zo het risico op ernstige ongevallen te
verminderen.
De politie zal daarom controleren op plaatsen en tijdstippen waarop de
risico's het grootst zijn, en maakt daarbij geen onderscheid: iedereen
die wordt tegengehouden dient te blazen. Overtreders moeten hun auto
minimum drie uur aan de kant te laten staan. Afhankelijk van het gevaar
dat ze hebben veroorzaakt, riskeren ze hun rijbewijs voor langere tijd
kwijt te spelen en tot 11 000 euro boete te moeten betalen.
Binnenkort kan de rechter hardnekkige overtreders ook verplichten om
een alcoholslot op hun wagen te installeren.
Meer informatie over Bob vindt u op de nieuwe Bob-website www.bob.be.