Belgische Federale Overheid

De Gucht openen seminar over toegang tot markten van derde landen

Minister van Buitenlandse Zaken Vanackere en Europees commissaris De Gucht openen seminar over toegang tot markten van derde landen

Datum: 18 november 2010

Vandaag organiseren het Belgisch EU-Voorzitterschap en het Verbond van Belgische Ondernemingen, met de steun van de Europese Commissie en BUSINESSEUROPE, een seminar dat vertegenwoordigers van het Europese en Belgische bedrijfsleven, de Commissie en lidstaten bijeenbrengt om te bespreken hoe de toegang van Europese bedrijven tot derde markten kan verbeterd worden.

De studiedag spitst zich toe op drie domeinen waar het niveau van de handelsbelemmeringen bijzonder hoog is, zoals blijkt uit het jongste monitoringverslag van de Europese Commissie over protectionistische maatregelen: intellectuele-eigendomsrechten, grondstoffen en overheidsopdrachten. Deze winnen in de geglobaliseeerde wereld van vandaag aan economisch belang en brengen voor de Europese bedrijven in een aantal derde landen aanzienlijke problemen met zich mee. De bedoeling van het seminar is de bestaande hinderpalen, in het bijzonder in China, Rusland en Japan, in kaart te brengen en strategieën te ontwikkelen om dergelijke hinderpalen aan te pakken. Het seminar komt slechts een paar dagen nadat de Europese Commissie haar vernieuwde handelsstrategie lanceerde met een sterke nadruk op het afdwingen van internationale handelsvoorschriften.

Minister van Buitenlandse zaken Steven Vanackere verklaarde: "Het verbeteren van de markttoegang voor onze bedrijven moet voor de Europese besluitvormers een topprioriteit zijn. Maar om succes te boeken, moeten we met één stem spreken. We hebben de steun van elk van de lidstaten nodig. We hebben ook onze ondernemingen nodig, om ons de obstakels te melden waar zij op stuiten op de markten waarop zij handel willen drijven of investeren. Dit seminar is de gelegenheid bij uitstek om te bespreken hoe we tot meer open markten en een toenemend handelsverkeer kunnen komen. Beide zijn immers basisvoorwaarden om onze groei en ons economisch herstel te versterken".

EU-commissaris voor Handel Karel De Gucht zei: "Met de vernieuwde handelsstrategie van de Commissie die ik vorige week aan het publiek voorstelde, streeft de Commissie ernaar de externe component van de Europa 2020-strategie te versterken door markten van derde landen open te stellen en Europa te verbinden met de belangrijkste bronnen en regio's van de globale groei. Het seminar over de markttoegang dat vandaag in Brussel plaatsvindt, getuigt van onze vastberadenheid in dit opzicht en biedt een uitstekende mogelijkheid om praktische stappen te bespreken waarmee we dit engagement waar kunnen maken".

Rudi Thomaes, gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen, beklemtoonde het belang van handelsliberalisme. "De Europese markt is de meest open markt ter wereld. De Europese bedrijven worden echter nog steeds geconfronteerd met steeds complexere niet-tarifaire belemmeringen. Bovendien hebben zij geen niet-discriminerende toegang tot sommige essentiële grondstoffen noch tot belangrijke markten voor overheidsopdrachten, terwijl Chinese semi-overheidsbedrijven dankzij het Europese Structuurfonds in Polen wegen bouwen. Ik ben dan ook bijzonder opgetogen over de nieuwe nadruk van de Commissie op wederkerigheid, en ik vraag haar om bijzondere aandacht te besteden aan de toepassing ervan, want voor het bedrijfsleven tellen alleen de resultaten".

Achtergrond

De studiedag wordt georganiseerd in de context van de Markttoegangsstrategie van de Europese Commissie. De Markttoegangsstrategie vormt een centraal element van de handhavingsagenda in de nieuwe handelsstrategie van de Europese Commissie. Het is de praktische, resultaatgerichte kant van het handelsbeleid, die complementair is aan de onderhandelingsagenda op middellange en lange termijn en ervoor wil zorgen dat de handelsakkoorden van de EU worden omgezet in echte commerciële kansen en in daadwerkelijke handelsstromen. De basis van de Strategie is een nauw partnerschap tussen de Commissie, de lidstaten en het bedrijfsleven, die alle beschikbare middelen bundelen en de hinderpalen voor de markttoegang met één stem aanpakken door er zowel in Brussel als in de derde landen gezamenlijk aan te werken. Dat heeft een constante stroom van succesverhalen opgeleverd die Europese bedrijven op derde markten nieuwe commerciële kansen bieden.

Voor meer informatie

Nieuwe handelsstrategie van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/trade/trade-growth-and-jobs/

EU-Markttoegangsstrategie, inclusief recente succesverhalen: http://ec.europa.eu/trade/creating-opportunities/trade-topics/market-ac cess/index_en.htm

Jongste monitoringverslag van de Europese Commissie over protectionisme:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=632