Belgische Federale Overheid
De Gucht openen seminar over toegang tot markten van derde landen
Minister van Buitenlandse Zaken Vanackere en Europees commissaris De Gucht
openen seminar over toegang tot markten van derde landen
Datum: 18 november 2010
Vandaag organiseren het Belgisch EU-Voorzitterschap en het Verbond van
Belgische Ondernemingen, met de steun van de Europese Commissie en
BUSINESSEUROPE, een seminar dat vertegenwoordigers van het Europese en
Belgische bedrijfsleven, de Commissie en lidstaten bijeenbrengt om te
bespreken hoe de toegang van Europese bedrijven tot derde markten kan
verbeterd worden.
De studiedag spitst zich toe op drie domeinen waar het niveau van de
handelsbelemmeringen bijzonder hoog is, zoals blijkt uit het jongste
monitoringverslag van de Europese Commissie over protectionistische
maatregelen: intellectuele-eigendomsrechten, grondstoffen en
overheidsopdrachten. Deze winnen in de geglobaliseeerde wereld van
vandaag aan economisch belang en brengen voor de Europese bedrijven in
een aantal derde landen aanzienlijke problemen met zich mee. De
bedoeling van het seminar is de bestaande hinderpalen, in het bijzonder
in China, Rusland en Japan, in kaart te brengen en strategieën te
ontwikkelen om dergelijke hinderpalen aan te pakken. Het seminar komt
slechts een paar dagen nadat de Europese Commissie haar vernieuwde
handelsstrategie lanceerde met een sterke nadruk op het afdwingen van
internationale handelsvoorschriften.
Minister van Buitenlandse zaken Steven Vanackere verklaarde: "Het
verbeteren van de markttoegang voor onze bedrijven moet voor de
Europese besluitvormers een topprioriteit zijn. Maar om succes te
boeken, moeten we met één stem spreken. We hebben de steun van elk van
de lidstaten nodig. We hebben ook onze ondernemingen nodig, om ons de
obstakels te melden waar zij op stuiten op de markten waarop zij handel
willen drijven of investeren. Dit seminar is de gelegenheid bij uitstek
om te bespreken hoe we tot meer open markten en een toenemend
handelsverkeer kunnen komen. Beide zijn immers basisvoorwaarden om onze
groei en ons economisch herstel te versterken".
EU-commissaris voor Handel Karel De Gucht zei: "Met de vernieuwde
handelsstrategie van de Commissie die ik vorige week aan het publiek
voorstelde, streeft de Commissie ernaar de externe component van de
Europa 2020-strategie te versterken door markten van derde landen open
te stellen en Europa te verbinden met de belangrijkste bronnen en
regio's van de globale groei. Het seminar over de markttoegang dat
vandaag in Brussel plaatsvindt, getuigt van onze vastberadenheid in dit
opzicht en biedt een uitstekende mogelijkheid om praktische stappen te
bespreken waarmee we dit engagement waar kunnen maken".
Rudi Thomaes, gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische
Ondernemingen, beklemtoonde het belang van handelsliberalisme. "De
Europese markt is de meest open markt ter wereld. De Europese bedrijven
worden echter nog steeds geconfronteerd met steeds complexere
niet-tarifaire belemmeringen. Bovendien hebben zij geen
niet-discriminerende toegang tot sommige essentiële grondstoffen noch
tot belangrijke markten voor overheidsopdrachten, terwijl Chinese
semi-overheidsbedrijven dankzij het Europese Structuurfonds in Polen
wegen bouwen. Ik ben dan ook bijzonder opgetogen over de nieuwe nadruk
van de Commissie op wederkerigheid, en ik vraag haar om bijzondere
aandacht te besteden aan de toepassing ervan, want voor het
bedrijfsleven tellen alleen de resultaten".
Achtergrond
De studiedag wordt georganiseerd in de context van de
Markttoegangsstrategie van de Europese Commissie. De
Markttoegangsstrategie vormt een centraal element van de
handhavingsagenda in de nieuwe handelsstrategie van de Europese
Commissie. Het is de praktische, resultaatgerichte kant van het
handelsbeleid, die complementair is aan de onderhandelingsagenda op
middellange en lange termijn en ervoor wil zorgen dat de
handelsakkoorden van de EU worden omgezet in echte commerciële kansen
en in daadwerkelijke handelsstromen. De basis van de Strategie is een
nauw partnerschap tussen de Commissie, de lidstaten en het
bedrijfsleven, die alle beschikbare middelen bundelen en de hinderpalen
voor de markttoegang met één stem aanpakken door er zowel in Brussel
als in de derde landen gezamenlijk aan te werken. Dat heeft een
constante stroom van succesverhalen opgeleverd die Europese bedrijven
op derde markten nieuwe commerciële kansen bieden.
Voor meer informatie
Nieuwe handelsstrategie van de Europese Commissie:
http://ec.europa.eu/trade/trade-growth-and-jobs/
EU-Markttoegangsstrategie, inclusief recente succesverhalen:
http://ec.europa.eu/trade/creating-opportunities/trade-topics/market-ac
cess/index_en.htm
Jongste monitoringverslag van de Europese Commissie over
protectionisme:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=632