SGP
korten
SGP: geen steun voorstel AOW-partnertoeslag met 8% te korten
Het voorstel van de regering om de AOW-partnertoeslag met 8% te korten,
heeft grote gevolgen voor mensen. Bovendien hebben deze mensen zich
niet kunnen voorbereiden op deze wijziging, omdat die waarschijnlijk al
per 1 januari 2011 ingaat. Dijkgraaf heeft daarom een motie ingediend
om ouderen goed te informeren over hun mogelijkheden op het vinden van
werk. Gezien de gevolgen van dit wetsvoorstel zal de SGP tegen dit
wetsvoorstel zal stemmen.
---
Korting AOW partnerpensioenkorting AOW partnerpensioen
18 november 2010
Dijkgraaf
Voorzitter, het voorliggende wetsvoorstel kort mensen met een
AOW-partnertoeslag in één klap met 8%. We kennen allemaal de
voorgeschiedenis. Vorig jaar wilde het kabinet de AOW-partnertoeslag
per 2011 afschaffen als de partner jonger dan 55 jaar was. Daarnaast
wilde de regering de partnertoeslag met 6 procent korten. Vanwege de
brede kritiek vanuit de Kamer, waaronder de kritiek van mijn fractie,
is de eerste maatregel ingetrokken. Het gevolg is wel dat de regering
het financiële gat wat daardoor ontstond dekte met een extra korting
van 2% op alle mensen met een partnerkorting.
ARBEIDSPARTICIPATIE OUDEREN
De regering stelt dat dit wetsvoorstel aansluit bij de maatschappelijke
ontwikkeling dat er een toenemende arbeidsparticipatie is van de
jongere partners van AOW-gerechtigden. Mijn fractie sluit de ogen daar
niet voor: dat zijn inderdaad de feiten. Maar waarom de regering
vervolgens juist die mensen pakt die - om wat voor reden dan ook - niet
met die maatschappelijke ontwikkeling meegegroeid zijn en vaak ook niet
konden groeien, is de SGP-fractie een raadsel. De regering geeft
expliciet aan dat deze maatregel past in de
arbeidsparticipatiedoelstelling van het kabinet. Daar teken ik het
volgende bij aan: vaak zijn de mensen die recht hebben op de
partnertoeslag boven de 55 jaar. Hoe reëel is het dat deze mensen
alsnog een baan kunnen bemachtigen om de korting op hun gezinsinkomen
te kunnen compenseren? Dat staat nog los van het feit dat sommige zieke
mensen helemaal niet in staat zijn om een baan te zoeken.
Ik nodig de minister uit om deze maatregel â als die onverhoopt wordt
aangenomen â op zijn minst wil combineren met eerlijke kansen op werk.
Gezien de leeftijd van veel mensen die hiermee te maken krijgen, zijn
hun kansen op de arbeidsmarkt niet rooskleurig. Graag reactie.
INVOERINGSTERMIJN
Een belangrijke argument om het vorige plan om de AOW-partnertoeslag te
korten niet ten uitvoer te brengen, was de korte periode tussen de
aankondiging en inwerkingtreding van de maatregel. Maar daaraan is met
dit wetsvoorstel toch niets veranderd, vraag ik de minister?
Integendeel: nog maar krap anderhalve maand, en de mensen krijgen ermee
te maken. Een persbericht doen uitgaan waarin de mogelijke de
wetswijziging wordt aangekondigd, helpt ook niet echt. Kijk naar de
moeite die getroost moest worden om het afschaffen van de
partnertoeslag per 2015 tussen de oren van mensen te krijgen, en u weet
waar ik op doel. De SGP-fractie heeft destijds tegen het wetsvoorstel
gestemd om de AOW-partnertoeslag per ingang van 1 januari 2015 af te
schaffen. Maar na de invoering van die wet hadden mensen tenminste nog
twintig jaar de tijd om zich op die veranderde situatie voor te
bereiden. Dat is nu niet het geval.
VORMGEVING
Voorzitter, ik kom op de vormgeving van de korting op de
partnertoeslag. Omdat dit voorstel zo ondoordacht is, moet het kabinet
zich in alle bochten wringen om uitzonderingen te creëren voor mensen
met een laag inkomen. Dan lijkt het natuurlijk sympathiek om een
ondergrens voor de mensen met een laag inkomen te definiëren, maar
daarmee zet je tegelijkertijd in één keer een dikke streep door de nu
zo eenvoudige uitvoering van de AOW. De AOW wordt tot nog toe immers
gekenmerkt door voorspelbaarheid en eenvoud van uitvoering, zo merkt
ook de Raad van State op. Voorspelbaarheid was en is een basiskenmerk
van de AOW: een basispensioenregeling voor iedere ingezetene, ongeacht
zijn status, inkomen en arbeidsverleden. De SGP-fractie zou dat graag
zo willen houden.
Pleiten wij er dan voor om mensen met een laag inkomen een beroep te
laten doen op de bijstand? Nee, wij zien natuurlijk best dat in de
bijstand een strenger regime geldt dan in de AOW, aangezien de bijstand
een vermogenstoets kent. Maar dat in zoveel bochten gewrongen moet
worden om de negatieve gevolgen van deze maatregel te minimaliseren,
zou toch tot nadenken moeten stemmen en onderstreept eens te meer dat
we deze weg helemaal niet op moeten gaan.
Bijzonder is overigens wel dat de inkomenstoets uitgaat van het
gezinsinkomen, dus ook het inkomen van de AOW-gerechtigde zelf. Dat zou
de regering ook maar eens moeten doen bij ons fiscale stelsel, maar dat
terzijde!
Voorzitter, gezien mijn inbreng zal het u niet verbazen dat de
SGP-fractie tegen dit wetsvoorstel zal stemmen. Ik wil een dringend
beroep doen op deze regering om dit wetsvoorstel in te trekken en de
Kamer te verblijden met een beter voorstel. Ik doe dit vrijmoedig omdat
wij in ons verkiezingsprogramma expliciet voldoende dekking hadden
opgenomen om deze korting te voorkomen.
---
In de tweede termijn diende Dijkgraaf de volgende motie in.
De Kamer,
Gehoord de beraadslaging,
Overwegende, dat het essentieel is dat ouderen die gekort worden op hun
AOW partnertoeslag een eerlijke kans op werk hebben;
Verzoekt de regering deze ouderen goed te informeren over hun
mogelijkheden op het vinden van werk,
En gaat over tot de orde van de dag
Dijkgraaf
Sap
Koser Kaya