Imtech NV

Orders 28 miljoen euro voor Nederlandse en Belgische marineschepen

18 november 2010

Gouda - Imtech (technische dienstverlening in Europa en op de mondiale maritieme markt) heeft orders ontvangen voor nieuwe en bestaande schepen van de Koninklijke marine en Belgische zeemacht ter waarde van meer dan 28 miljoen euro. Damen Schelde Naval Shipbuilding (Vlissingen), bouwer van het nieuwe logistieke ondersteuningsschip `Karel Doorman', verstrekte Imtech opdracht voor het ontwerp, de productie, levering en implementatie van diverse technologische oplossingen aan boord van dit `Joint Support Ship' (JSS) van de Koninklijke marine. Verder ontving Imtech opdrachten voor een technologische upgrade van het uit 1995 daterende bevoorradingsschip `Hr. Ms. Amsterdam' van de Koninklijke marine en een technologische upgrade van twee M-fregatten van de Belgische zeemacht.

René van der Bruggen, CEO Imtech: 'Imtech is één van de sterkste technologiespelers in de markt voor marineschepen en werkt wereldwijd voor vele marines. Opdrachten voor de voor het nieuwe logistieke ondersteuningsschip `Karel Doorman', zijn belangrijk voor ons. Niet alleen vanuit continuïteitsoverwegingen, maar ook als basis voor mondiale export van innovatieve technologieën. In de hechte samenwerking met opdrachtgevers als de Koninklijke marine, Damen en ook andere partijen uit de maritieme keten kunnen we onze kennis en kunde veel beter etaleren en de kracht van onze technologische innovaties keer op keer bewijzen. Zo zijn bijvoorbeeld orders van de Turkse, Marokkaanse, Singaporese en Zuid-Koreaanse marines verworven. Dit is goed voor de Nederlandse werkgelegenheid en bevestigt de belangrijke positie van de Nederlandse industrie op het maritieme wereldtoneel.'

Technologie logistiek ondersteuningsschip `Karel Doorman' Koninklijke marine
Het logistieke ondersteuningsschip - ook wel Joint Support Ship (JSS) genoemd - is de toekomstige vervanger van het huidige uit 1975 daterend bevoorradingsschip `Hr. Ms. Zuiderkruis'. Met een waterverplaatsing van bijna 28.000 ton en een lengte van 205 meter is dit één van de grootste marineschepen ooit gebouwd in Nederland. Officiële ondertekening van de opdracht tussen Damen Schelde Naval Shipbuilding en Imtech vindt hedenmiddag plaats op het NIDV-congres (Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid) in Rotterdam. De primaire taken van het schip zijn bevoorrading van Nederlandse marineschepen en/of het vlootverband waarvan zij deel uitmaken, transport van zwaar of speciaal materieel en ondersteuning van landoperaties vanuit zee. Daarnaast is het JSS in te zetten voor humanitaire hulpoperaties en civiele taken zoals rampenbestrijding. In totaal kunnen er 300 bemanningsleden aan boord worden gehuisvest. Het schip heeft een helikopterdek voor twee helikopters, een laad- en losfaciliteit voor landingsvaartuigen en diverse radar-, communicatie- en verdedigingsystemen. Imtech is verantwoordelijk voor de platformautomatisering (`het hart van het schip'), de volledig geautomatiseerde integrale scheepsbrug, het grootste deel van de energievoorzieningen en diverse elektrotechnische en communicatieoplossingen. Het schip zal in 2014 worden overgedragen aan de Koninklijke marine.

Technologische upgrade `Hr. Ms. Amsterdam' Koninklijke marine Voor de Koninklijke marine verzorgt Imtech in opdracht van de Defensie Materieel Organisatie een upgrade van de hardware en software van de bestaande platformautomatisering aan boord van het uit 1995 daterende Nederlandse bevoorradingsschip `Hr. Ms. Amsterdam'. Het gaat om vervanging van zowel de computers, de aanleg van nieuwe glasvezeltechnologie, de inrichting van nieuwe processors en meet- en regeloplossingen, inclusief nieuwe bijpassende en snellere software. Hiermee neemt de functionaliteit van het schip aanzienlijk toe. De opdracht zal in 2012 worden afgerond.

Technologische upgrade twee M-fregatten Belgische zeemacht Voor de Belgische zeemacht verzorgt Imtech de technologische upgrade van een bestaand geïntegreerd bediening- en bewakingssysteem aan boord van twee M-(multipurpose) fregatten. Dit systeem, bestaande uit tientallen gekoppelde computersystemen die verspreid over de schepen staan opgesteld en waarmee alle platformtechnologie aan boord van het schip wordt bestuurd en gecontroleerd, wordt compleet vervangen door een nieuwe state-of-the-art versie. Het eerste schip zal in 2012 gereed zijn en het tweede in 2014.

Imtech: sterke speler in mondiale maritieme markt In de mondiale maritieme markt is Imtech (Imtech Marine) met opbrengsten van ruim 500 miljoen euro en circa 2.500 medewerkers één van de sterkste spelers en een onafhankelijke full service dienstverlener met integrale oplossingen voor platformautomatisering, (elektrische) voortstuwing, energieopwekking en -distributie, communicatie/navigatie, geïntegreerde (scheeps)bruggen, lucht- en klimaattechnologie en multimedia/entertainment. Imtech Marine is mondiaal actief en heeft een wereldwijd servicenetwerk van ruim 70 vestigingen in 23 landen langs alle mondiale scheepvaartroutes en bij belangrijke scheepsbouwcentra.