Orders 28 miljoen euro voor Nederlandse en Belgische marineschepen
18 november 2010
Gouda - Imtech (technische dienstverlening in Europa en op de mondiale
maritieme markt) heeft orders ontvangen voor nieuwe en bestaande
schepen van de Koninklijke marine en Belgische zeemacht ter waarde van
meer dan 28 miljoen euro. Damen Schelde Naval Shipbuilding
(Vlissingen), bouwer van het nieuwe logistieke ondersteuningsschip
`Karel Doorman', verstrekte Imtech opdracht voor het ontwerp, de
productie, levering en implementatie van diverse technologische
oplossingen aan boord van dit `Joint Support Ship' (JSS) van de
Koninklijke marine. Verder ontving Imtech opdrachten voor een
technologische upgrade van het uit 1995 daterende bevoorradingsschip
`Hr. Ms. Amsterdam' van de Koninklijke marine en een technologische
upgrade van twee M-fregatten van de Belgische zeemacht.
René van der Bruggen, CEO Imtech: 'Imtech is één van de sterkste
technologiespelers in de markt voor marineschepen en werkt wereldwijd
voor vele marines. Opdrachten voor de voor het nieuwe logistieke
ondersteuningsschip `Karel Doorman', zijn belangrijk voor ons. Niet
alleen vanuit continuïteitsoverwegingen, maar ook als basis voor
mondiale export van innovatieve technologieën. In de hechte
samenwerking met opdrachtgevers als de Koninklijke marine, Damen en ook
andere partijen uit de maritieme keten kunnen we onze kennis en kunde
veel beter etaleren en de kracht van onze technologische innovaties
keer op keer bewijzen. Zo zijn bijvoorbeeld orders van de Turkse,
Marokkaanse, Singaporese en Zuid-Koreaanse marines verworven. Dit is
goed voor de Nederlandse werkgelegenheid en bevestigt de belangrijke
positie van de Nederlandse industrie op het maritieme wereldtoneel.'
Technologie logistiek ondersteuningsschip `Karel Doorman' Koninklijke
marine
Het logistieke ondersteuningsschip - ook wel Joint Support Ship (JSS)
genoemd - is de toekomstige vervanger van het huidige uit 1975 daterend
bevoorradingsschip `Hr. Ms. Zuiderkruis'. Met een waterverplaatsing van
bijna 28.000 ton en een lengte van 205 meter is dit één van de grootste
marineschepen ooit gebouwd in Nederland. Officiële ondertekening van de
opdracht tussen Damen Schelde Naval Shipbuilding en Imtech vindt
hedenmiddag plaats op het NIDV-congres (Stichting Nederlandse Industrie
voor Defensie en Veiligheid) in Rotterdam. De primaire taken van het
schip zijn bevoorrading van Nederlandse marineschepen en/of het
vlootverband waarvan zij deel uitmaken, transport van zwaar of speciaal
materieel en ondersteuning van landoperaties vanuit zee. Daarnaast is
het JSS in te zetten voor humanitaire hulpoperaties en civiele taken
zoals rampenbestrijding. In totaal kunnen er 300 bemanningsleden aan
boord worden gehuisvest. Het schip heeft een helikopterdek voor twee
helikopters, een laad- en losfaciliteit voor landingsvaartuigen en
diverse radar-, communicatie- en verdedigingsystemen. Imtech is
verantwoordelijk voor de platformautomatisering (`het hart van het
schip'), de volledig geautomatiseerde integrale scheepsbrug, het
grootste deel van de energievoorzieningen en diverse elektrotechnische
en communicatieoplossingen. Het schip zal in 2014 worden overgedragen
aan de Koninklijke marine.
Technologische upgrade `Hr. Ms. Amsterdam' Koninklijke marine
Voor de Koninklijke marine verzorgt Imtech in opdracht van de Defensie
Materieel Organisatie een upgrade van de hardware en software van de
bestaande platformautomatisering aan boord van het uit 1995 daterende
Nederlandse bevoorradingsschip `Hr. Ms. Amsterdam'. Het gaat om
vervanging van zowel de computers, de aanleg van nieuwe
glasvezeltechnologie, de inrichting van nieuwe processors en meet- en
regeloplossingen, inclusief nieuwe bijpassende en snellere software.
Hiermee neemt de functionaliteit van het schip aanzienlijk toe. De
opdracht zal in 2012 worden afgerond.
Technologische upgrade twee M-fregatten Belgische zeemacht
Voor de Belgische zeemacht verzorgt Imtech de technologische upgrade
van een bestaand geïntegreerd bediening- en bewakingssysteem aan boord
van twee M-(multipurpose) fregatten. Dit systeem, bestaande uit
tientallen gekoppelde computersystemen die verspreid over de schepen
staan opgesteld en waarmee alle platformtechnologie aan boord van het
schip wordt bestuurd en gecontroleerd, wordt compleet vervangen door
een nieuwe state-of-the-art versie. Het eerste schip zal in 2012 gereed
zijn en het tweede in 2014.
Imtech: sterke speler in mondiale maritieme markt
In de mondiale maritieme markt is Imtech (Imtech Marine) met
opbrengsten van ruim 500 miljoen euro en circa 2.500 medewerkers één
van de sterkste spelers en een onafhankelijke full service
dienstverlener met integrale oplossingen voor platformautomatisering,
(elektrische) voortstuwing, energieopwekking en -distributie,
communicatie/navigatie, geïntegreerde (scheeps)bruggen, lucht- en
klimaattechnologie en multimedia/entertainment. Imtech Marine is
mondiaal actief en heeft een wereldwijd servicenetwerk van ruim 70
vestigingen in 23 landen langs alle mondiale scheepvaartroutes en bij
belangrijke scheepsbouwcentra.
Imtech NV