Gemeente Berkelland


Persbericht
17 november 2010

Uitkomsten burgerpeiling en klanttevredenheidsonderzoek bekend

In september hebben bijna 500 inwoners van Berkelland de vijfde internetpeiling ingevuld. De vragen in deze tweejaarlijks terugkerende burgerpeiling gingen over de voorzieningen, de leefbaarheid en veiligheid, de gemeentelijk organisatie en het verkeer en vervoer in de gemeente Berkelland. In september is ook voor de vierde maal een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder klanten van de publieksbalie in Borculo. Deze twee peilingen zijn onderdeel van www.waarstaatjegemeente.nl.

'Waar staat je gemeente'
De gemeente Berkelland wil graag weten hoe tevreden de inwoners zijn over de manier waarop we gemeentelijke taken uitvoeren. Daarom voeren we om het jaar zowel de burgerpeiling als het klanttevredenheidsonderzoek uit. Deze peilingen zijn onderdeel van het instrument 'Waar staat je gemeente' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Doordat meerdere gemeenten in Nederland meedoen aan deze peilingen, kunnen de gemeenten de prestaties en de oordelen van hun inwoners vergelijken en van elkaar leren. Inwoners kunnen ook kijken hoe hun gemeente het doet door naar de website www.waarstaatjegemeente.nl te gaan.

Enkele uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste klanten voor een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs naar de Gemeentewinkel in Borculo gaan. De geënquêteerden gaven aan dat ze over het algemeen tevreden zijn over de dienstverlening. Vooral de waardering voor de medewerkers scoort hoog. De prijs van de producten blijft, net als in 2008, voor veel mensen nog te duur. In twee jaar tijd is de wachttijd voor de publieksbalie verbeterd. Slechts 1% van de klanten hoefde in 2010 meer dan 15 minuten te wachten en 85% van de mensen was binnen 5 minuten aan de beurt. In 2008 moest nog 4% van de klanten langer dan 15 minuten wachten.

De geënquêteerden zijn redelijk tevreden over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de Gemeentewinkel. Het oordeel over de parkeergelegenheid in Borculo is in twee jaar sterk verbeterd, daarentegen is het oordeel over de bereikbaarheid gedaald van een 7,9 naar een 7,4. Naast het contact met de gemeente via de publieksbalie, wilde een kwart van de klanten ook graag contact via het internet. Communicatie met burgers door de gemeente via internet wordt dus steeds belangrijker.

Enkele uitkomsten van de burgerpeiling
Voorzieningen
Uit de Burgerpeiling komt naar voren dat de inwoners over het algemeen tevreden zijn over de voorzieningen in hun buurt, zoals het basisonderwijs en winkels voor dagelijkse boodschappen. Het schoonhouden van de buurt is een punt van aandacht, alhoewel het oordeel hierover per postcodegebied verschilt. Voor de voorzieningen in de gemeente is een licht negatieve trend te zien, alhoewel alle voorzieningen een voldoende scoren. Met name over de welzijnsvoorzieningen, zoals het buurthuis en jongerencentrum, is in 2010 een stuk minder positief geoordeeld.

Verkeer en Vervoer
Het gaat in 2010, met een stijging van een 5,9 naar een 6,4, beter met de verkeersveiligheid in Berkelland. Het panel is tevreden over de parkeergelegenheid en de bereikbaarheid met de auto van de buurt. Het openbaar vervoer verdient nog wel de aandacht, vooral in de postcodegebieden van Beltrum en Rekken. Inwoners zijn minder tevreden over het onderhoud van wegen en fietspaden in 2010.

Leefbaarheid en Veiligheid
De veiligheid in de Berkellandse buurten is goed te noemen, geen van de ondervraagden van de Veiligheidsmonitor voelde zich vaak onveilig in de eigen buurt. De gemeente heeft ook meer aandacht voor de leefbaarheid en veiligheid in de wijken en betrekt de bewoners hier ook meer bij. De ondervraagden gaven gemiddeld een 7,5 voor de leefbaarheid, en 6,8 voor de veiligheid en een 7,6 voor de woonomgeving.

Gemeentebestuur
Het oordeel over het gemeentebestuur is in de afgelopen twee jaar weer wat gedaald. De stelling 'De gemeente wordt goed bestuurd' scoort nu 5,2 tegen een 5,3 in 2008. 'Als kiezer heb ik invloed op wat er gebeurt in de gemeente kreeg twee jaar geleden de score 6,0 en nu eveneens een 5,2. Gezien de periode waarover het oordeel wordt gevormd is niet te duiden in hoeverre deze daling in de vorige of huidige collegeperiode tot stand is gekomen. De ondervraagden zijn wel tevreden over de gemeentelijke informatie via krant en website.

'Samen Anders'
Dat inwoners te spreken zijn over de gemeentelijke dienstverlening, maar minder waardering hebben voor het gemeentebestuur dat hiervoor verantwoordelijk is, is een tendens die al een aantal jaren gaande is. Tussen 2006 en 2008 bleef de waardering gelijk. In de periode 2008-2010 is deze weer wat gedaald. In het kader van het coalitieakkoord 'Samen Anders' worden er stappen gezet om in gesprekken met de samenleving over en weer meer begrip te krijgen.

Vervolg
De uitkomsten van Internetpeiling 5 is te vinden om de website www.berkellandincijfers.nl. Deze en de andere uitkomsten zijn in de toekomst ook te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl.