Provincie Friesland


---



---

PERSBERICHT

Nummer: 282/GH
Datum: 18 november 2010

Zorgen over vervoer op het platteland

Als er in de toekomst minder bussen gaan rijden zal voor 90% van de ritten een alternatief gevonden worden en 10% zal niet meer reizen. Het vervoer op het platteland, de zogenaamde Opstapper een vraagafhankelijk openbaar vervoervorm, zal dan vaker gebruikt gaan worden. Dit blijkt uit het onderzoek dat MuConsult in opdracht van de provincie heeft uitgevoerd. Dat er minder bussen gaan rijden voor het geld dat de provincie nu in het busvervoer steekt blijkt uit eerder onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer.

" De inspanningen van Fryslân hebben de afgelopen jaren gezorgd voor veel meer openbaar vervoer. Maar duidelijk is ook dat met het huidige geld er straks minder bussen gaan rijden en daar ben ik bezorgd over. Dit rapport laat het effect zien wat het betekent als er minder geld naar het busvervoer op het platteland gaat. Provinciale Staten kunnen dit onderzoek goed gebruiken in het debat over het openbaar vervoer op 15 december"; zo zegt gedeputeerde Piet Adema.

Conclusies
Op dit moment is De Opstapper voor 7.000 Friezen de enige mogelijkheid om vanuit hun huis met het openbaar vervoer te reizen. In 2009 heeft De Opstapper 9400 reizigers vervoerd. Anders dan gedacht gaat het hierbij niet alleen om schoolgaande jeugd, ouderen en mensen zonder auto. De gebruikers van De Opstapper zijn vooral tevreden over de klantvriendelijkheid en veiligheid. De Opstapper wordt het meest gebruikt voor een bezoek aan vrienden en familie. Het Rijk gaat de provincie in de toekomst minder geld geven voor het openbaar vervoer. Als de provincie dan zelf niet gaat investeren in het openbaar vervoer moet 45% van de busreizigers op het platteland een alternatief zoeken voor de bus. In 1 op de 6 gevallen kiezen reizigers dan voor De Opstapper. De overige reizen worden niet (10%) of op een andere manier (73%) gemaakt. De Opstapper zal dan 16x zoveel reizigers vervoeren dan nu. Het exploitatietekort op de Opstapper loopt dan op tot zo'n E3,2 mln. per jaar. In het onderzoek zijn meer dan 800 Friezen gevraagd over hun huidige en toekomstige vervoerbehoefte op het platteland.

Aanbevelingen
De Opstapper kan verbeterd worden door een vaste ritprijs, meer reismogelijkheden, betere informatievoorziening en flexibele reserveringsmogelijkheden in te voeren. Wel stelt MuConsult dat hoe meer reizigers gebruik maken van De Opstapper hoe meer geld dit de vervoerders kost. Alleen als de provincie bereid is mee te betalen aan extra ritten van De Opstapper zal het voor vervoerders aantrekkelijk worden om het gebruik te promoten. MuConsult oppert, om de extra kosten in de toekomst te beperken en de service te verbeteren, ook de mogelijkheid De Opstapper regionaal aan te besteden zodat ook lokale vervoerders kunnen inschrijven.

Vervolg
Op 15 december debatteren de Provinciale Staten over hoe zij met het openbaar vervoer in de toekomst willen omgaan.


---- --