Ingezonden persbericht


Peter Rehwinkel 'meest social' burgemeester van Nederland Onderzoek onder burgemeesters biedt verrassende inzichten

Nieuwegein, 18 november 2010

(samenvatting)
Tijdens het 'Social goes local'-evenement is Peter Rehwinkel van de gemeente Groningen gekozen tot de meest social burgemeester van Nederland. Deze verkiezing volgt op een uitgebreid onderzoek van media monitoring-bedrijf FinchLine naar het social media-gebruik onder burgemeesters van alle 432 Nederlandse gemeenten. Opvallend onderzoeksresultaat is dat Nederlandse burgemeesters verhoudingsgewijs meer gevolgd worden dan dat ze zelf volgen en communiceren via social media.

(details)
FinchLine (http://www.finchline.nl) onderzocht het sociale mediagedrag van de burgervaders van alle 432 Nederlandse gemeenten. Van iedere burgemeester is in kaart gebracht of deze in het bezit is van een Twitter-, Facebook-, Hyves- of LinkedIn-account en hoe ze deze gebruiken. Peter Rehwinkel is gekozen omdat hij op alle belangrijke sociale netwerksites aanwezig is en niet alleen zendt maar ook interacteert met zijn volgers. Peter Rehwinkel (@Peter_Rehwinkel): "Sociale media maken je als burgemeester meer toegankelijk en stellen je in staat verantwoording af te leggen over waar je mee bezig bent. Ik ben hartstikke trots op deze uitverkiezing. Overigens maken ook andere collegeleden en raadsleden in Groningen veel gebruik van sociale media."

Na de publicatie van de eerste onderzoeksresultaten was een veelgehoorde opmerking of het zinvol is dat een burgemeester Twittert. "Een burgemeester hoeft ook helemaal niet te Twitteren, hoewel het uitproberen van dit soort nieuwe ontwikkelingen wel een indicatie kan zijn voor het innovatieve karakter van een gemeente", zegt Michiel van Gaalen van http://www.finchline.nl

FinchLine levert een (social) media-analyseoplossing aan marketing- en communicatiespecialisten van bedrijven en overheden. De volledige resultaten van dit onderzoek zijn gepresenteerd tijdens 'Social goes Local' op 17 november 2010.

(contact)