Woonkamer design van Townhouse hotel slaat aan bij gasten


MAASTRICHT, 20101118 -- Pas een halfjaar open maar nu al goed voor diverse prijzen en nominaties in de hotelwereld. Een goed pr-afdeling? Of heeft directeur Rino Soeters daadwerkelijk goud in handen? Zoektocht naar de succesformule

Rino Soeters(29) weet het nog goed. Een gast meldde zich in de vroege ochtend bij Townhouse hotel Maastricht aan de Sint Maartenslaan. Hij wilde even in bad na zijn lange trip naar Wyck. Helaas: alle kamers waren nog bezet. De gast was allesbehalve blij. Dat veranderde toe hij bij thuiskomst een grote doos vol badartikelen aantrof. Afzender: Townhouse hotel.

"Collega's verklaarden mij voor gek. Vijftig euro spenderen aan een ontevreden gast die volkomen begrijpelijk even moest wachten op zijn hotelkamer met bad. Toch deed ik het. Twee dagen later belde hij op. Hij reserveerde een kamer voor een week." Het voorbeeld onderstreept het succesverhaal van het jonge hotel. Dicht bij de gasten staan, veel service bieden en vooral niet te moeilijk doen.

Een halfjaar geleden opende Townhouse de deuren, als opvolger van Hotel Le Roi. Een nieuw concept, waar de gast even aan moest wennen. Geen enorme flat-screens met alle televisiezenders over de hele wereld in de lobby. Nee, een keuken, met sofa, open haard en tijdschriften. "bij het bedenken van dit concept hebben we duizend hotelgasten geïnterviewd. We hebben hen alleen gevraagd waar ze als eerste gaan zitten als ze thuiskomen van het werk. 83 procent gaf `de keuken' als antwoord. Dat is dus blijkbaar de plek waar gezinnen samenkomen. Vandaar dat wij mensen in een keuken ontvangen."

Het was een enorme gok, weet ook Soeters. Toch blijkt die te slagen. Na een bezettingsgraad van 58 procent in de beginmaanden, steeg de bezettingsgraad langzaam naar de 90 procent die nu gehaald wordt. De woonkamer design slaat aan bij de gasten. Tel daarbij op de prijzen en nominaties voor het hotel en Soeters is meer dan tevreden. "natuurlijk, je schrijft zelf in voor die wedstrijden. Dat doen we ook zeker bewust, maar vooral omdat we trots zijn op dit concept." Soeters wijst op een eettafel. Een lange tafel met normale stoelen. Weinig bijzonder. "inderdaad, maar wel zoals het thuis ook is. mensen zitten dicht bij elkaar. Heel onnatuurlijk, want in een café of een bioscoop laten we het liefst de stoel naast ons leeg. Hier willen we dat niet. Onze gasten moeten met elkaar in contact komen."

De ideale truc daarvoor: gezelschapspelletjes. In de hoek van de lobby staat een hele stapel. Risk, Mens-erger-je-niet, kwartet en Scrabble. "mensen zitten hier in de lobby spelletjes te spelen. Of ze liggen op de bank voor de open haard. Kan hier allemaal. Ontspannen, even terug naar het echte leven. Zonder dat daarbij de hemden worden gestreken of de schoenen worden gepoetst. In dit sfeervol hotel draait het om hele andere dingen." Ook de factor `mestreech' speelt een grote rol. We hebben Artifort stoelen, het sanitair is van Sphinx en het hotelservies is van Mosa. Echte Maastrichtse merken dus. Ook Maastrichtenaren zelf werden gevraagd spullen en meubels aan te leveren. Soeters: "we hebben dus van alles wat. Het lijkt een ratjetoe, maar dat past ook wel weer bij dit concept." Aan de muur hangt het `leesplenkse vaan de Mestreechter taol'. "natuurlijk, zegt ras-Maastrichtenaar Soeters. "we moeten meer uitstralen dat we trots zijn op onze stad, op onze producten en onze taal. Waarom schamen voor een zachte `g'? nergens voor nodig."

In dat licht bezien, is de naam `Townhouse hotel', wellicht iets wat vreemd, weet ook Soeters. `maar we moeten ons richten op de internationale gasten. Die gaan op internet niet zoeken naar hotel stadshoes. Daarbij is dit concept door deze naam prima uit te rollen naar andere steden. Ook daar kunnen ze namelijk scrabbelen."

Voor meer informatie neemt u een kijkje op de website van
Townhouse hotel