Ingezonden persbericht

COT: Overheden en bedrijven onderschatten nafase crisis Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement publiceert handboek over cruciale periode

Den Haag, 17 november 2010 - Overheden en bedrijven geven te weinig aandacht aan de nafase van een crisis. Juist gedurende die nafase moeten organisaties alles in het werk stellen om verdere negatieve gevolgen van een crisis te voorkomen. Hoewel er vaak wel voldoende ervaring is met crisismanagement tijdens de acute fase van een crisis, geldt dat niet voor de periode die daarop volgt. Dat stelt Marco Zannoni, Managing Senior en onderzoeker bij het COT, Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement in een nieuw handboek over hoe om te gaan met de nafase, getiteld 'En nu.....?'.

Het handboek over de nafase van incidenten, rampen en crises bestaat uit twee delen: een deel met tips voor bedrijven en instellingen en een deel met tips voor overheden. Een goede reactie tijdens een crisis of incident is geen garantie dat het in de periode daarna goed blijft gaan. 'De nafase is een cruciale fase en vergt daarom gepaste aandacht, zowel in de voorbereiding van crisismanagement als direct na een crisis,' zegt COT-onderzoeker Zannoni. 'De ervaring leert echter dat deze periode vaak wordt onderschat. Organisaties die te maken hebben gehad met een crisis weten dat de nafase veel tijd en inzet vergt van medewerkers. Gedegen aandacht voor de nafase kan voorkomen dat er op een crisis nog een crisis volgt.'

De uitdagingen in de nafase verschillen per situatie. Soms is het voor bedrijven en overheden zaak nieuwe, vergelijkbare crises en nieuw leed voor slachtoffers en hun familie te voorkomen, de continuïteit van de organisatie te waarborgen en de financiële schade te beperken. In andere situaties is het vooral belangrijk om het geschonden vertrouwen terug te verdienen, moet de juridische nasleep worden afgehandeld of worden er onderzoeken uitgevoerd of ondergaan.

Systematische aanpak
Met het handboek wil het COT overheden en bedrijven helpen snel na een incident tot een adequate aanpak van de nafase te komen. Het bevat tips, handvatten en voorbeelden voor zowel overheden als bedrijven voor het omgaan met de nafase. Deze zijn gebaseerd op de ervaringen van de professionals van het COT en afkomstig uit de eigen werkpraktijk. Zo traden medewerkers van het COT op als adviseur tijdens en na de vuurwerkramp in Enschede (2000), de cellenbrand op Schiphol (2005), de Poldercrash (2009), de aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn (2009) en verscheidene incidenten in het bedrijfsleven. Ook evalueerde het COT onder meer de brand op de TU Delft (2008) en de strandrellen in Hoek van Holland (2009).

De omvang van een ramp of crisis is bepalend voor het niveau waarop de nafase wordt opgepakt. Het handboek bevat praktische handvatten zoals een tienstappenplan en een diagnose-instrument voor de nafase. Een eerste stap is het benoemen van sleutelfunctionarissen, gevolgd door een goede aansluiting van de nafase op de acute fase. De laatste stap is een verantwoorde afbouw, met de overdracht van activiteiten vanuit een projectorganisatie naar bestaande afdelingen of diensten.

In het handboek zijn 24 thema's uitgewerkt die aan de orde kunnen komen in de periode na een crisis, zoals psychosociale zorg, de interne en externe communicatie, herstel, bedrijfscontinuïteit en verantwoording. Door met deze thema's te werken is snel en eenvoudig een eerste overzicht beschikbaar van benodigde activiteiten, prioritering, bijbehorende capaciteit en planning. 'Een systematische aanpak van de nafase kan veel onnodige problemen op de middellange en lange termijn voorkomen. Dit vereist dat er tijdens de acute fase al een kort en krachtig eerste plan van aanpak voor de nafase wordt gemaakt,' zegt Zannoni.

Prijs en beschikbaarheid
Het handboek 'En nu.....? De nafase van incidenten, rampen en crises' helpt overheden en bedrijven snel na een incident tot een adequate aanpak van de nafase te komen. Het is vanaf 15 november beschikbaar bij Boom Juridische uitgevers voor een adviesprijs van ¤ 227,00.

Over het COT
Het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement ondersteunt organisaties in de publieke en private sector bij veiligheidsvraagstukken en crisissituaties. Het COT is toonaangevend in onderzoek, advisering, training en opleiding op het terrein van crisis- en veiligheidsmanagement. Het COT ondersteunt en adviseert voor, tijdens en na crises op basis van 20 jaar ervaring. Meer informatie: www.cot.nl.

Het COT is een onderdeel van Aon Nederland. Aon is een toonaangevend adviseur in risicomanagement, employee benefits en verzekeringen en draagt bij aan het realiseren van de ambities van zijn cliënten. In Nederland heeft Aon 12 vestigingen met 1.900 medewerkers. Het bedrijf maakt deel uit van Aon Corporation, Chicago, USA. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en telt ruim 59.000 medewerkers. Hiermee is Aon een van de grotere financiële dienstverleners ter wereld. Aon Corporation is gespecialiseerd in financiële en verzekeringsdienstverlening en staat genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON). Meer informatie: www.aon.nl.