Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amstelveen, 18 november 2010

Pretpark TomTom wint Logica Working Tomorrow Graduate Award

iPhone app leidt bezoekers op meest optimale manier door pretpark

Met een iPhone in de hand vooraf de beste route langs de meest interessante attracties plannen en meteen kunnen zien waar de wachtrijen kort zijn en bovendien ook shows reserveren. De hele planning afgestemd op bijvoorbeeld de samenstelling van het gezin op bezoek in het pretpark.

Dat is mogelijk dankzij de winnende inzending van Logica Working Tomorrow Graduate Awards (WTGA) 2010. De bedenker van deze zogeheten app is Merijn Swart, die onlangs is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht en bij zakelijk en technologisch dienstverlener Logica zijn afstudeerstage heeft doorlopen. Van de professionele jury kreeg Merijn tijdens een feestelijke bijeenkomst in Amstelveen de Jury Award voor zijn Pretpark TomTom.

De Working Tomorrow Graduate Award wordt elk jaar uitgereikt aan de meest innovatieve opdracht binnen het unieke afstudeerprogramma 'Working Tomorrow' van Logica. Dit jaar vond de uitreiking voor de vijfde keer plaats. Merijn kreeg een iPad als prijs voor zijn toepassing.

De Pretpark TomTom is een mobiele toepassing die gebruikt kan worden in ieder pretpark. De bezoeker maakt een profiel van zijn gezin, bestaande uit details als lengte en leeftijd van de kinderen. Vervolgens ziet de bezoeker direct welke attracties geschikt zijn. Tevens is het mogelijk live shows direct te reserveren en informatie over de wachtrijen te ontvangen. Dat allemaal in combinatie met de weersverwachting. Uiteraard heeft de bezoeker ook direct alle informatie over alle attracties bij de hand. Volgens de jury heeft deze mobiele toepassing een goed business model, staat deze het dichtst bij de markt en speelt in op de actuele experience trends.

De jury bestond uit Rob Blaauboer (Principal Business Consultant & Innovation Thought Leader Logica Nederland), Ronald Pilot (innovatiemanager NUON), Wolfgang Hürst (Assistent Professor Universiteit van Utrecht), Leon Toet (Directeur Business Marketing T-Mobile) en Ton van Mill (directeur van IMMovator).

Naast Merijn viel ook Freek Kusters in de prijzen. Hij kreeg voor zijn onderzoek de WTGA Publieksprijs. Hij is onlangs aan de Universiteit Twente afgestudeerd op de rol van dispositioneel wantrouwen bij 'ubiquitous computing' ervaringen. Zijn onderzoek laat vooral zien dat de manier waarop informatie aangeboden wordt van invloed is op de manier waarop mensen reageren op technologie. Zo is het niet altijd verstandig om te proberen het wantrouwen, dat gebruikers ten opzichte van nieuwe applicaties hebben, weg te nemen door alle risico's en de maatregelen tegen deze risico's te noemen. Dit kan juist zorgen dat mensen zich bewust worden van de risico's die het gebruik van een applicatie met zich meebrengt en het wantrouwen juist nog meer activeren. Freek heeft voor zijn onderzoek een iRex e-reader in ontvangst mogen nemen.



Ingezonden persbericht