Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 18 november 2010

Vervoerders en verladers zien niets in GroenLinks plan kilometerheffing

TLN en EVO: Plan lost geen enkel probleem op

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO zijn fel gekant tegen het plan van GroenLinks om een kilometerheffing voor vrachtauto's in te voeren. Deze maatregelen dient geen enkel ander doel dan het vullen van de schatkist. De files worden er geen meter korter door, het milieu heeft er geen baat bij en het vervoer wordt niet efficiënter. Een heffing werkt daarom alleen maar kostenverhogend.

GroenLinks wil met de maatregel zorgen dat vervoer verduurzaamt. Een heffing zou ervoor moeten dat het Nederlandse wagenpark sneller verschoont en efficiënter vervoer wordt gestimuleerd. Volgens TLN en EVO is dit complete onzin. Ervaringen uit het buitenland tonen aan dat het vrachtautopark in Duitsland - ondanks de tol aldaar - niet substantieel schoner is dan dat in Nederland. In Nederland is het wagenpark de afgelopen jaren dankzij stimuleringsregelingen van de overheid in rap tempo verschoond. Bovendien heeft de invoering van milieuzones ook bijgedragen aan een verschoning van het wagenpark.

Efficiënter vervoer
TLN en EVO stellen daarnaast dat in geen enkel ander land met tol voor vrachtauto's, de efficiëntie van het wegtransport hoger is dan in Nederland. De suggestie dat vrachtauto's onnodig halfvol zouden rijden is een onjuist. Leegrijden komt wel voor, maar is in veel gevallen onvermijdelijk omdat niet overal een retourlading beschikbaar is.

Spoor en binnenvaart
TLN en EVO zijn voorstander om duurzaam en efficiënt vervoer te stimuleren door weg, spoor en binnenvaart optimaal met elkaar te combineren. Op deze manier komen we tot het economisch en milieutechnisch beste resultaat. Echter, het meeste vrachtvervoer vindt plaats binnen Nederland binnen een straal van 100 kilometer. Spoor en binnenvaart zijn niet geschikt om de producten op deze korte afstanden te vervoer. Dit is economische niet efficiënt, niet duurzaam en simpelweg ook niet mogelijk omdat verreweg de meeste afleverpunten niet per binnenvaart of spoor bereikbaar zijn.

Kilometerheffing
TLN en EVO zijn geen tegenstanders van de kilometerheffing, mits het op een eerlijke manier gebeurt. Dat betekent een systeem waarin zowel personenauto's als het vrachtvervoer wordt belast met een heffing naar tijd en plaats. In Nederland hebben personenauto's immers de grootste invloed op filevorming en uitstoot van schadelijke stoffen en CO2. De opbrengsten van een dergelijke heffing moet gebruikt worden voor investeringen in infrastructuur. Alleen op die manier kun je files effectief bestrijden en zal de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen. Een heffing voor alleen het vrachtverkeer jaagt het goederenvervoer alleen op kosten en schaadt daarmee het prille herstel van de Nederlandse economie.