Rijksoverheid
Datum 19 november 2010
Toelichting op ministeriële regeling meettarieven elektriciteit en gas
Ons kenmerk
ETM/EM / 10166840
In het licht van de recente behandeling van de novelle marktmodel
(Kamerstukken 32 374) hecht ik eraan om u hierbij te informeren over de onlangs
in de Staatscourant bekendgemaakte ministeriële regeling meettarieven voor
elektriciteit en gas. Deze regeling bepaalt voor meerdere jaren volgens welke
regels de NMa maximum meettarieven dient vast te stellen. Het betreft tarieven
die netbeheerders in rekening brengen aan kleinverbruikers voor het meten van
elektriciteit en gas en het beschikbaar stellen van een elektriciteits! en gasmeter.
Daarmee biedt de regeling tariefbescherming aan kleinverbruikers voor te hoge
tarieven.
In 2004 heeft de Tweede Kamer de wens uitgesproken tot regulering van de
meettarieven om de consument te beschermen tegen onredelijke tariefstellingen
(onder meer Kamerstukken II 2003/2004, 29 372, nr. 23, amendement Crone,
Hessels en De Krom). Dit resulteerde in jaarlijkse ministeriële regelingen voor de
meettarieven voor elektriciteit in 2008, 2009 en 2010. Middels onderhavige
regeling geef ik voor een langere periode duidelijkheid aan netbeheerders en de
noodzakelijke bescherming aan consumenten. Daarnaast geldt deze regeling,
anders dan voorheen, zowel voor de door netbeheerders te hanteren maximum
meettarieven elektriciteit als de meettarieven gas voor kleinverbruikers.
Deze regeling geeft aan dat de meettarieven voor de gehele duur van de regeling
per saldo niet meer mogen omvatten dan de dekking van de kosten die
toebehoren aan activiteiten binnen het meetdomein van de netbeheerder. De
regeling biedt daarnaast zo veel mogelijk ruimte voor stabiliteit van het
meettarief. De systematiek van de regeling om dit te waarborgen bestaat uit twee
perioden; als in de eerste periode de kosten lager zijn dan het tarief dan wordt
het verschil in de tweede periode ingezet om een tariefstijging op dat moment te
voorkomen.
De regeling kent samenvattend de volgende karakteristieken, welke uitgebreider
beschreven staan in de toelichting van de ministeriële regeling:
- In de eerste periode van de regeling wordt het tarief voor alle netbeheerders
stabiel gehouden op het tarief van de afgelopen jaren, dit is het tarief van
2005 gecorrigeerd voor inflatie.
Pagina 2 van 2
Directoraat
generaal voor
Energie, Telecom en Markten
Directie Energiemarkt
Ons kenmerk
ETM/EM / 10166840
- In de tweede periode worden per netbeheerder tarieven vastgesteld op basis
van door de NMa gemonitorde kosten in het eervorige jaar. Met het oog hierop
monitort de NMa over de gehele looptijd van de regeling per individuele
netbeheerder de gerealiseerde kosten die aantoonbaar toebehoren aan de
activiteiten binnen het zogenaamde meetdomein.
- In de tweede periode kan vervolgens de NMa geconstateerde verschillen
tussen kosten en opbrengsten van voorgaande jaren verrekenen, om aan het
einde van de regeling per saldo op nul uit te komen.
- De regeling geldt voor zowel elektriciteit als gas. Voor gas is inwerkingtreding
echter afhankelijk van de inwerkingtreding van het wetsvoorstel Marktmodel
(31 374 Wijziging van de Gaswet en de Elektriciteitswet 1998 ter verbetering
van de werking van de elektriciteits! en gasmarkt).
Naar mijn verwachting zullen de meettarieven gemiddeld over de looptijd van de
regeling het niveau van '2005+inflatie' niet overstijgen. Dit sluit tevens aan bij het
uitgangspunt van de introductie van de op afstand uitleesbare meter dat de
meettarieven voor de kleinverbruiker niet zouden hoeven stijgen ten opzichte van
het '2005+inflatie'!tarief en zoals dit ook in de toelichting van de novelle
marktmodel is aangegeven. De kostenmonitoring die de NMa met het oog op de
uitvoering van deze regeling zal verrichten helpt mij om met de NMa meer inzicht
te krijgen in de kostenontwikkelingen bij netbeheerders ten gevolge van de uitrol
van de op afstand uitleesbare meter, en daarmee bij de besluitvorming over de
start van de grootschalige uitrol.
(w.g.) drs. M.J.M. Verhagen
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie