Energie uit trillend wegdek
19 november 2010
Samen met ingenieursbureau Tauw gaat de Universiteit Twente een
innovatieve proef uitvoeren waarin weggebruikers op een duurzame manier
energie opwekken. De proef vindt plaats op de N34 in Overijssel, die de
komende jaren wordt verbeterd. Het project `Trillingen, bruisende bron
van energie'heeft een geldprijs gewonnen uit het Innovatieprogramma
Mooi Nederland.
Voorbijrazend verkeer veroorzaakt trillingen, vooral als het over naden
in de weg of voegovergangen rijdt. Door een piëzo-elektrisch materiaal
onder het wegdek aan te brengen, zijn die trillingen om te zetten in
elektrische energie. Hiermee kunnen bijvoorbeeld lichtmasten of
verkeersinformatieborden van stroom worden voorzien.
In het project werkt de groep Structural Dynamics and Acoustics van
prof. André de Boer samen met ingenieursbureau Tauw in Deventer. Na een
haalbaarheidsstudie wordt nu een proefopstelling gebouwd om te kijken
naar de werking in de praktijk en het rendement. De groep van De Boer
maakt deel uit van het onderzoeksinstituut IMPACT van de UT.
De komende jaren gaat de provincie Overijssel de bereikbaarheid en de
verkeersveiligheid op de N34, vanaf de aansluiting op de N36 ('Witte
Paal') via Hardenberg tot de grens met Drenthe, aanpakken. De weg wordt
verbreed, er komen meer ongelijkvloerse kruisingen en de
maximumsnelheid wordt verhoogd tot 100 km/h. Tegelijk met deze
werkzaamheden wordt ook de proef met de energieopwekking gestart.
Mooi Nederland
Het innovatieprogramma Mooi Nederland beloont projecten die 'Nederland
mooier maken'. Het Rijk wil hiermee zuinig ruimtegebruik stimuleren,
verrommeling tegengaan en zorgen voor een betere ruimtelijke kwaliteit.
Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, tel (053)4894244
Universiteit Twente