Consumentenbond
19 november 2010
Digitaal zakkenrollen te eenvoudig
Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat het nog steeds
kinderlijk eenvoudig is om met een eenmalige incasso iets op internet
te bestellen en daarbij andermans rekeningnummer te misbruiken. Dit
betaalmiddel is fraudegevoelig omdat een bankrekeningnummer en naam
soms genoeg zijn voor oplichters om digitaal te zakkenrollen. De bond
wil dat webwinkels geen eenmalige machtigingen zonder handtekening meer
gebruiken.
De Consumentenbond deed voor de steekproef vier bestellingen op
internet. Alle producten werden bij de onderzoeker thuis bezorgd, maar
bij iemand anders geïncasseerd. Hoewel een eenmalige incasso zonder
handtekening niet rechtsgelding is, voeren de banken hem moeiteloos
uit. De webwinkelier of bank moet het geld daarom terugboeken als
consumenten de betaling betwisten. De eenmalige incasso is bij 6 van de
30 grootste Nederlandse webwinkels een betaaloptie: KLM, D-reizen,
Landal, Neckermann, Bungalows.nl en Kruidvat.
Geld terugkrijgen
Geld terugkrijgen bij een frauduleuze eenmalige incasso kan via een
zogeheten Melding Onterechte Incasso bij de bank. Dat kan tot 13
maanden na afschrijving. In reactie op de steekproef van de
Consumentenbond heeft de ING tekst en formulier over incasso op de
website verduidelijkt. De Rabobank en SNS Bank zeggen de bond toe
informatie op hun websites over eenmalige incasso te verbeteren. ABN
Amro verwijst haar klanten voor meldingen door naar een van haar
filialen. Tips over veilig betalen op het internet zijn te vinden op de
website van de Consumentenbond: www.laatjeniethacken.nl. Het volledige
artikel staat in de Geldgids van december 2010.