Nederlandse werknemer meer verantwoordelijkheid voor eigen loopbaan

19/11/2010 16:00

Kelly Services

PERSBERICHT

Nederlandse werknemer neemt

meer verantwoordelijkheid voor eigen loopbaan

volgens de Kelly Global Workforce Index(TM)

Amsterdam, 19 november 2010 - Steeds meer Nederlandse werknemers ontwikkelen hun eigen, persoonlijke "merk". Dit past binnen de trend dat men steeds meer het heft voor de eigen loopbaanontwikkeling zelf in handen neemt en onder andere stappen neemt om zich op de snel veranderende werkplek te onderscheiden, zo blijkt uit de meest recente onderzoeksresultaten van Kelly Services(R), marktleider op het gebied van werkplekoplossingen.

De bevindingen maken deel uit van de Kelly Global Workforce Index, waarin opvattingen zijn verzameld van zo'n 134.000 mensen in 29 landen, waaronder Nederland.

Persoonlijke marketing, of 'branding', is een kenmerk geworden van de moderne werkplek. In dit kader gaven de respondenten aan dat ze de volgende elementen het belangrijkst vonden voor het opbouwen van hun identiteit: mondelinge communicatievaardigheden (57 procent), cv's (54 procent), schriftelijke communicatie (53 procent), technische kennis (43 procent), het gebruik van sociale media (34 procent) en een persoonlijke kledingstijl (32 procent).

"Nu veel mensen zich niet meer in een typische arbeidsrelatie bevinden, denken ze na over hoe ze zichzelf kunnen promoten en zich van de menigte kunnen onderscheiden," aldus Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services. "Men is zich ook sterk bewust van de snelheid waarmee veranderingen zich voordoen op de werkplek en van het belang van het vermogen met deze veranderingen om te gaan."

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna tweederde van de respondenten bereid is zelf geld te steken in het verbeteren van de eigen vaardigheden - ze willen niet afwachten tot hun werkgever het voor ze doet - terwijl een vergelijkbaar aantal denkt in de toekomst van loopbaan te zullen veranderen en zichzelf opnieuw te zullen uitvinden.

Uit de resultaten van het onderzoek dat in Nederland is gehouden blijkt dat:

a) 68 procent van Generatie X bereid is eigen geld te steken in opleidingen om de eigen vaardigheden te verbeteren; dit is hoger dan voor babyboomers (65 procent) en Generatie Y (63 procent).

b) 59 procent van Generatie X mondelinge communicatievaardigheden als een van de belangrijkste elementen voor persoonlijke branding noemt, tegenover 57 procent voor de babyboomers en 55 procent voor Generatie Y

c) 51 procent van Generatie X "zeer optimistisch" is over hun vermogen de snelheid van technologische en andere veranderingen op de werkplek bij te houden; dit is hoger dan voor babyboomers (46 procent) en Generatie Y (43 procent).

d) 67 procent van de respondenten ergens in de toekomst van loopbaan verwacht te veranderen, waarbij dit waarschijnlijker is bij Generatie X (68 procent) dan bij Generatie Y (67 procent) en babyboomers (66 procent).

e) 22 procent van de respondenten zichzelf als "zeer actief" in het gebruik van sociale media voor persoonlijke marketing beschrijft, terwijl nog eens 41 procent aangeeft "enigszins actief" te zijn.

Medewerkers in de sectoren techniek, IT en nutsbedrijven vertonen de grootste bereidheid zelf geld te steken in het verbeteren van de eigen vaardigheden.

"De onderzoeksresultaten weerspiegelen het inzicht dat de tijd van een baan voor het leven of zelfs een loopbaan voor het leven voorbij is. Het zal steeds vaker zo zijn dat veel mensen verschillende loopbanen hebben en, zeer waarschijnlijk, persoonlijk meer verantwoordelijkheid zullen nemen voor het sturen van de eigen loopbaan en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden," besluit Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services.

Wilt u meer informatie over deze onderzoeksresultaten en andere belangrijke internationale bevindingen, ga dan naar de Kelly Global Workforce Index.

Momenteel verzamelt Kelly Services opvattingen over werk en de werkplek. Als u deel wilt uitmaken van de volgende Kelly Global Workforce Index, doe dan de enquete op www.kellyservices.com.

Over de Kelly Global Workforce Index

De Kelly Global Workforce Index is een jaarlijks onderzoek naar de opvattingen over werk en werkplek, bezien vanuit verschillende generaties. In 2010 deden ongeveer 134.000 mensen uit Noord-Amerika, Europa en Azië mee aan het onderzoek. De resultaten ervan werden per kwartaal gepubliceerd. Kelly Services heeft een MarCom Gold Award in de categorie Research/Study gekregen voor de Kelly Global Workforce Index.

Over Kelly Services

Kelly Services, Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) is één van de vijf grootste uitzendorganisaties ter wereld. Kelly biedt zeer complete outsourcing- en consultingdiensten en richt zich op de werving en selectie van vaste en tijdelijke medewerkers. Kelly werkt voor opdrachtgevers wereldwijd en voorziet jaarlijks 480.000 mensen van werk. De omzet in 2009 bedroeg USD 4,3 miljard dollar. Kijk voor meer informatie op www.kellyservices.com en leg contact met ons op facebook.com/kellyservices, linkedin.com/companies/kelly-services en twitter.com/kellyservices.


-EINDE PERSBERICHT-

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.kellyservices.com