Ingezonden persbericht


Persbericht

Het Kröller-Müller Museum presenteert 'De mannen van Helene. Het leven, de liefde, de kunst en het bouwen'

Van 19 november 2010 tot en met 27 februari 2011 presenteert het Kröller-Müller Museum de tentoonstelling De mannen van Helene. De tentoonstelling geeft een intieme en persoonlijke kijk op de vrouw die met haar collectie de basis heeft gelegd voor een van de eerste musea voor moderne kunst in Nederland. Aanleiding voor de tentoonstelling is het verschijnen van de langverwachte biografie van Helene Kröller-Müller: De eeuwigheid verzameld. Helene Kröller-Müller (1869-1939) door Eva Rovers.

Ondanks haar eigen doortastendheid en zelfstandige geest, beschouwde Helene Kröller-Müller vrouwen - zichzelf eveneens - als wezens die tot weinig grote prestaties in staat zijn. Misschien dat zij daarom een aantal getalenteerde mannen om zich heen verzamelde, die haar moesten helpen om haar levensdoel te verwezenlijken. Door haar oor bij hen te luister te leggen, maar ook door het vaak hartgrondig met hen oneens te zijn, was zij in staat om 'een monument van cultuur' te bouwen dat zou toebehoren aan het Nederlandse volk.

In vier zalen wordt het leven van Helene Kröller-Müller getoond aan de hand van de mannen in haar leven. Helenes jeugd in Duitsland en haar eerste jaren in Nederland staan centraal in het leven. Vader Wilhelm Müller en haar echtgenoot Anton bouwen in deze jaren het familiebedrijf Müller & Co uit tot een zeer winstgevend concern, dat de latere kunstaankopen mogelijk maakt. Helenes liefde gaat aanvankelijk uit naar haar kinderen, maar richt zich later steeds meer op haar geestverwant, klankbord, en opvolger Sam van Deventer. De kennismaking met moderne kunst betekent een omslagmoment. Haar adviseur H.P. Bremmer en de kunst van Vincent van Gogh geven een nieuw doel in haar leven en veranderen haar in een ambitieuze verzamelaar. Haar groeiende zelfbewustzijn is te zien in het bouwen. H.P. Berlage bouwt voor Helene onder meer het jachthuis Sint Hubertus, maar voltooit het werk niet vanwege de aanhoudende conflicten met zijn opdrachtgeefster. Na talloze moeilijkheden en tegenslagen kan Helene in 1938 haar museum openen, dat ontworpen is door Henry van de Velde.

De kunstwerken in deze tentoonstelling - zowel bekende topwerken als bescheiden, maar veelzeggende aankopen - onthullen ieder op hun eigen manier een facet van Helenes leven. Daarnaast zijn er persoonlijke bezittingen en foto's uit haar nalatenschap te zien.

Gedurende de tentoonstelling is de documentaire Helene. Een vrouw tussen liefde en kunst in het museum te zien, die biografe Eva Rovers volgt bij haar onderzoek. Aan de hand van de gepassioneerde briefwisseling van Helene Kröller-Müller met haar vertrouweling Sam van Deventer wordt nieuw licht geworpen op het leven van Nederlands bekendste verzamelaar. Deze film van Leo de Boer is geproduceerd door IDTV Docs en NTR, gesteund door het Mediafonds. De documentaire wordt ook uitgezonden op 4 januari in 'Het Uur van de Wolf', op Nederland 2.

>>>>>

Noot voor redacties