Ingezonden persbericht


Belgische en Nederlandse parlementsleden in debat over wegbeprijzing

Wegbeprijzing staat volop in de aandacht, vanzelfsprekend ook in het Beneluxparlement waar Belgische, Nederlandse en Luxemburgse parlementsleden elkaar geregeld ontmoeten.

Op vrijdag 19 november 2010 wordt tijdens een conferentie van het Beneluxparlement de stand van zaken geschetst, wordt het Eurovignet voor vrachtwagens toegelicht en vindt een debat plaats waaraan ook vertegenwoordigers van de ANWB, de MORA (Mobiliteitsraad Vlaanderen) en de Privacycommissie deelnemen.

10 uur: inleiding door Federaal Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe

10.30 uur: stand van zaken door de Gewestministers of hun vertegenwoordigers

11 uur: de h. Mayet (Eenheid Wegvervoer, Europese Commissie) over de Eurovignet-richtlijn voor vrachtwagens

11.30 uur: debat

14.00 uur: Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille over de wegbeprijzing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

14.30 uur: panelgesprek gemodereerd door Prof. Gust Blauwens, met Ferry Smith (Manager Public Affairs, ANWB), Frank Van Thillo (secretaris Mobiliteitsraad Vlaanderen), Koen Gorissen (rechtskundig adviseur Privacycommissie) en Alain Disiviscour (ministerie van Vervoer, Luxemburg)

15.30 uur: conclusies door Stef Proost (BIVEC)

Het Beneluxparlement bestaat uit 49 leden. De 21 Nederlanders worden aangewezen door de Staten-generaal, de 21 Belgen zijn lid van een van hun parlementaire assemblees en de 7 Luxemburgers maken deel uit van de Chambre des Députés.

Het Beneluxparlement heeft adviserende bevoegdheid, maar ligt aan de oorsprong van concrete maatregelen die invloed hebben op het dagelijkse leven, zoals de ambulance-overeenkomst tussen België en Nederland. Soms worden Beneluxrealisaties zelfs doorgevoerd op Europees niveau. De totstandkoming van de Schengenzone is daarvan een goed voorbeeld. Ook toen was de Beneluxunie de proeftuin voor Europa.