Focwa

FOCWA Specialisten verbaasd over zogenoemde "verzekeringsparadox" naar aanleiding van uitzending RADAR

PERSBERICHT, Sassenheim, 19 november 2010

FOCWA Specialisten stuurt schriftelijke reactie naar Ministerie van minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie betreffende kamervragen SP lid Gesthuizen.

FOCWA Specialisten is van mening dat zich op de markt voor autoverzekeringen geen verzekeringsparadox voordoet, aangezien er voldoende concurrentie is tussen verzekeraars. De paradox is een puur theoretische constructie, die niet opgaat in een concurrerende omgeving van autoverzekeringen.

Op 1 november 2010 heeft de SP bij monde van Kamerlid Gesthuizen schriftelijk Kamervragen gesteld aan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dit naar aanleiding van een uitzending van het consumentenprogramma RADAR op maandag 25 oktober betreffende sturing door Nederlandse schadeverzekeraars. Branchevereniging FOCWA Specialisten - waaronder de FOCWA Autoruitherstelbedrijven vallen - heeft via een brief aan de leden van de commissie en de Minister haar visie geven op de gestelde Kamervragen.

Rapport Janssen

In de uitzending is betoogd dat verzekeringsmaatschappijen gebaat zijn bij hoge herstelkosten, aangezien dat zou leiden tot meer verzekerden die zich genoodzaakt voelen om zich te verzekeren tegen hoge herstelkosten. FOCWA Specialisten maakt hier ernstig bezwaar tegen, aangezien verzekeraars en autoruitschadeherstelbedrijven hier juist niet gebaat bij zijn. Door het prijsniveau van autoruitschadeherstel hoog te houden kunnen autoruitherstelbedrijven zichzelf immers uit de markt prijzen, aangezien verzekeraars continu de prijzen van autoruitherstelwerkzaamheden van de verschillende bedrijven vergelijken. Ook kunnen verzekeraars die hun schadelast laag houden hun verzekerden concurrerende premies bieden.

FOCWA Specialisten heeft deze casus tevens voorgelegd aan prof. dr. M.C.W. Janssen, hoogleraar Micro-economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Wenen. Ook hij bestrijdt het bestaan van een dergelijke theorie.

Moeite met onderzoeksmethode

Daarnaast heeft FOCWA moeite met de onderzoeksmethode van de redactie van RADAR, die deze theorie zou ondersteunen. FOCWA Specialisten is van mening dat de steekproef niet representatief en deugdelijk is uitgevoerd.

Er is alleen gekeken naar de prijs van de autoruitherstelwerkzaamheden en niet naar borging van kwaliteitseisen en welk type product geoffreerd is. Ook heeft men niet gekeken naar de beheersing van bijkomende kosten - zoals administratiekosten en controlekosten - en automatiseringsefficiency die FOCWA Specialisten verzekeraars bieden.

Verder trekt RADAR harde conclusies op basis van een enkele vergelijking van 1 type auto, een VW Golf type 3. Voor dit type auto zijn daarnaast nog meerdere uitvoeringen van een voorruit verkrijgbaar, hetgeen nog maar eens aantoont dat een snelle vergelijking niet op deze wijze gemaakt moet worden.

Kwaliteit

De ruit maakt deel uit van de veiligheidskooi van de hedendaagse auto.

De kwaliteit van ruitmontage moet daarom van hoog niveau zijn. FOCWA leden voldoen aan strenge toelatingseisen en gedragsregels die onder meer betrekking hebben op de inrichting van het bedrijfspand, manier van werken en opleidingseisen van het personeel. FOCWA controleert periodiek en objectief of haar leden nog voldoen aan de gestelde hoge eisen. Met deze kwaliteitsvisie wil FOCWA bereiken dat alle aangesloten bedrijven, zowel keten als niet-ketenbedrijven acceptatie van de verzekeringsmaatschappijen krijgen. Dit geeft de zekerheid aan de automobilist en de verzekeringsmaatschappij dat de juiste prijs-kwaliteitverhouding wordt geboden. Overigens kan elk autoruitherstelbedrijf lid worden van FOCWA mits dit bedrijf voldoet aan de toelatingseisen en zich conformeert aan de gedragsregels. FOCWA Autoruitherstelbedrijven heeft 296 leden.