Tom Coronel

19 November 2010

Onfortuinlijke hoofdrol voor Tom Coronel in kwalificatie Macau

Deze week (18 t/m 22 november) wordt het seizoen 2010 van het FIA WK Toerwagens (WTCC) afgesloten, als altijd op het Guia-stratencircuit in Macau. Ook voor SEAT-coureur Tom Coronel is het optreden in de voormalige Portugese kolonie de laatste WTCC-race van het jaar, waarin hij met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel nog eens goed voor de dag wil komen. Ik heb nog een rekening open in Macau, zegt Coronel, die het 6,117 kilometer lange stratencircuit als zijn favoriete baan beschrijft.

Bijna geen enkele coureur in het WTCC-startveld heeft zoveel ervaring op het circuit van Macau als Tom Coronel, die er zowel in de Formule 3 als in de toerwagens racete. Het circuit is als de stad zelf: fascinerend, maar soms ook bijna niet te geloven. Op het lange rechte stuk beneden aan het water bereiken we de hoogste snelheden, maar bovenin de stad rijden we heel langzaam. Daar is het zo smal, dat er net één auto tussen de vangrails door past, beschrijft hij. Het vinden van de juiste afstelling is daardoor heel moeilijk, omdat er sprake is van twee extremen.

Foto: FIA WTCC

Vandaag had Tom Coronel ondanks al zijn ervaring op het verradelijke stratencircuit een onfortuinlijke hoofdrol. Twee maal schoot de SEAT coureur van de baan tijdens de eerste kwalificatie sessie, wat ook twee maal tot een onderbreking van de sessie leidde met een rode vlag. Het SR Sport team onder leiding van Joan Orus leverde een huzarenstukje af door de flinke schade na de eerste schuiver van Coronel in recordtempo te herstellen. Het team maakte hierbij dankbaar gebruik van de onderbreking vanwege de herstelwerkzaamheden aan de baan. Hierdoor kon Tom de baan weer op toen de sessie werd hervat. Dit alles onder een verdiend applaus voor de SR Sport monteurs van de omstanders die de spoedreparatie aan de SEAT Leon TDI hadden aanschouwd. Helaas ging het in de laatste run voor Coronel weer mis en raakte hij opnieuw de vangrail. Dit leverde opnieuw een rode vlag op en vanwege de invallende duisternis werd de sessie ook niet meer herstart. "Ik denk dat ik wat bodyguards nodig heb voor de rest van het weekend, want ik heb een aantal mensen een vrije dag door de neus geboord", aldus Coronel. Tom doelde hiermee niet alleen op zijn eigen monteurs die hard aan het werk moeten om de Leon weer klaar te stomen voor de race, maar ook op een aantal WTCC collega's. De top 10 kwalificatie, die normaal gesproken gelijk na de eerste sessie wordt verreden, is immers verplaatst naar zaterdagochtend 9:00, wat voor de WTCC teams en rijders aanvankelijk een rustdag zou zijn. Zelf hoeft Coronel niet vroeg uit de veren. Door zijn escapades kwam hij vandaag niet verder dan de 13e tijd.

Coronel kijkt door zijn kwalificatieperikelen nog meer dan normaal uit naar de races in Macau, waar hij het seizoen op een goede manier wil afsluiten. Ik heb van tevoren gezegd dat ik dit seizoen twee races wilde winnen. Dat wordt lastig om nu nog waar te maken, maar een goed resultaat zou er in Macau wel in moeten zitten. Ik heb er in de Formule 3 aan de leiding gereden, maar niet gewonnen. Ik heb er in de toerwagens aan de leiding gereden, maar ook niet gewonnen. Je kunt dus wel zeggen dat ik hier nog een rekening open heb, en het zou mooi zijn als we die rekening dit weekeinde kunnen vereffenen.

Foto: FIA WTCC

Het evenement in Macau is anders dan alle andere WTCC-races. De test vond al op donderdag plaats, de beide vrije trainingen en de kwalificatie staan voor vrijdag op het programma. Dan volgt er op zaterdag een dag zonder activiteiten voor de WTCC-coureurs, want de beide races worden op zondag verreden. Hoe gaat Tom Coronel daarmee om? Op elk ander circuit zou ik het heel vervelend vinden, zon dag waarop er helemaal niks gebeurt, maar in Macau is het geen probleem. Op vrijdag heb je heel veel spanning, dan heb je op zaterdag een dag extra waarop je over de dingen kunt nadenken en dan heb je extra power voor de zondag. De spanning op zondag is het grootst van het hele seizoen, maar daar staat tegenover dat de ontlading ook des te groter is, tijdens het afsluitende feest. En wie kampioen wordt, betaalt de rekening!

Foto: FIA WTCC

De races op het circuit van Macau worden op zondag 21 november verreden om 04.50 en 06.10 uur Nederlandse tijd. De races worden uitgezonden via Eurosport. Het RTL GP WTCC-magazine, met speciale aandacht voor Tom Coronel, is volgende week te zien in het programma RTL GP van RTL7. Uitzendtijden zijn te vinden via de website www.rtlgp.nl.