19 November 2010
Onfortuinlijke hoofdrol voor Tom Coronel in kwalificatie Macau
Deze week (18 t/m 22 november) wordt het seizoen 2010 van het FIA WK
Toerwagens (WTCC) afgesloten, als altijd op het Guia-stratencircuit in
Macau. Ook voor SEAT-coureur Tom Coronel is het optreden in de
voormalige Portugese kolonie de laatste WTCC-race van het jaar, waarin
hij met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel nog
eens goed voor de dag wil komen. Ik heb nog een rekening open in Macau,
zegt Coronel, die het 6,117 kilometer lange stratencircuit als zijn
favoriete baan beschrijft.
Bijna geen enkele coureur in het WTCC-startveld heeft zoveel ervaring
op het circuit van Macau als Tom Coronel, die er zowel in de Formule 3
als in de toerwagens racete. Het circuit is als de stad zelf:
fascinerend, maar soms ook bijna niet te geloven. Op het lange rechte
stuk beneden aan het water bereiken we de hoogste snelheden, maar
bovenin de stad rijden we heel langzaam. Daar is het zo smal, dat er
net één auto tussen de vangrails door past, beschrijft hij. Het vinden
van de juiste afstelling is daardoor heel moeilijk, omdat er sprake is
van twee extremen.
Foto: FIA WTCC
Vandaag had Tom Coronel ondanks al zijn ervaring op het verradelijke
stratencircuit een onfortuinlijke hoofdrol. Twee maal schoot de SEAT
coureur van de baan tijdens de eerste kwalificatie sessie, wat ook twee
maal tot een onderbreking van de sessie leidde met een rode vlag. Het
SR Sport team onder leiding van Joan Orus leverde een huzarenstukje af
door de flinke schade na de eerste schuiver van Coronel in recordtempo
te herstellen. Het team maakte hierbij dankbaar gebruik van de
onderbreking vanwege de herstelwerkzaamheden aan de baan. Hierdoor kon
Tom de baan weer op toen de sessie werd hervat. Dit alles onder een
verdiend applaus voor de SR Sport monteurs van de omstanders die de
spoedreparatie aan de SEAT Leon TDI hadden aanschouwd. Helaas ging het
in de laatste run voor Coronel weer mis en raakte hij opnieuw de
vangrail. Dit leverde opnieuw een rode vlag op en vanwege de invallende
duisternis werd de sessie ook niet meer herstart. "Ik denk dat ik wat
bodyguards nodig heb voor de rest van het weekend, want ik heb een
aantal mensen een vrije dag door de neus geboord", aldus Coronel. Tom
doelde hiermee niet alleen op zijn eigen monteurs die hard aan het werk
moeten om de Leon weer klaar te stomen voor de race, maar ook op een
aantal WTCC collega's. De top 10 kwalificatie, die normaal gesproken
gelijk na de eerste sessie wordt verreden, is immers verplaatst naar
zaterdagochtend 9:00, wat voor de WTCC teams en rijders aanvankelijk
een rustdag zou zijn. Zelf hoeft Coronel niet vroeg uit de veren. Door
zijn escapades kwam hij vandaag niet verder dan de 13e tijd.
Coronel kijkt door zijn kwalificatieperikelen nog meer dan normaal uit
naar de races in Macau, waar hij het seizoen op een goede manier wil
afsluiten. Ik heb van tevoren gezegd dat ik dit seizoen twee races
wilde winnen. Dat wordt lastig om nu nog waar te maken, maar een goed
resultaat zou er in Macau wel in moeten zitten. Ik heb er in de Formule
3 aan de leiding gereden, maar niet gewonnen. Ik heb er in de
toerwagens aan de leiding gereden, maar ook niet gewonnen. Je kunt dus
wel zeggen dat ik hier nog een rekening open heb, en het zou mooi zijn
als we die rekening dit weekeinde kunnen vereffenen.
Foto: FIA WTCC
Het evenement in Macau is anders dan alle andere WTCC-races. De test
vond al op donderdag plaats, de beide vrije trainingen en de
kwalificatie staan voor vrijdag op het programma. Dan volgt er op
zaterdag een dag zonder activiteiten voor de WTCC-coureurs, want de
beide races worden op zondag verreden. Hoe gaat Tom Coronel daarmee om?
Op elk ander circuit zou ik het heel vervelend vinden, zon dag waarop
er helemaal niks gebeurt, maar in Macau is het geen probleem. Op
vrijdag heb je heel veel spanning, dan heb je op zaterdag een dag extra
waarop je over de dingen kunt nadenken en dan heb je extra power voor
de zondag. De spanning op zondag is het grootst van het hele seizoen,
maar daar staat tegenover dat de ontlading ook des te groter is,
tijdens het afsluitende feest. En wie kampioen wordt, betaalt de
rekening!
Foto: FIA WTCC
De races op het circuit van Macau worden op zondag 21 november verreden
om 04.50 en 06.10 uur Nederlandse tijd. De races worden uitgezonden via
Eurosport. Het RTL GP WTCC-magazine, met speciale aandacht voor Tom
Coronel, is volgende week te zien in het programma RTL GP van RTL7.
Uitzendtijden zijn te vinden via de website www.rtlgp.nl.
Tom Coronel