Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Vragen bij brand in Utrecht
De brand in de verkeersleidingspost Utrecht heeft het spoor in het hart geraakt, zoals ProRail zelf stelt. De gevolgen voor de treinreizigers en de bereikbaarheid van Utrecht zijn enorm. Rover wenst de mensen die de schade moeten herstellen (de technische schade en de schade aan de dienstverlening) alle wijsheid en sterkte.

De impact van deze brand op het treinverkeer roept vragen op. Die vragen had ROVER ook al bij de storingen die het afgelopen decennium bij herhaling leidden tot het `plat' gaan van het treinverkeer in Utrecht Centraal en omgeving. ProRail bleek te weinig mogelijkheden te hebben om storingen in de systemen van de Verkeersleiding op te vangen en het treinverkeer zo veel mogelijk op gang te houden.

Om dat te verbeteren is vorige maand een nieuw `zenuwcentrum' voor het spoor in gebruik genomen, het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Maar kennelijk bevat de technische ketting nog steeds kwetsbare schakels. ROVER wil duidelijkheid over dat risico en de vraag hoe dit kan worden verminderd. Ook wil ROVER weten waarom systeemuitval in Utrecht nog altijd leidt tot complete uitval van het treinverkeer tussen bijvoorbeeld Gouda en Zoetermeer, tussen Ede en Arnhem en tussen Leiden en Alphen aan den Rijn. De technische aansturing van seinen en wissels op die trajecten gebeurt lokaal en is dus niet door de brand in Utrecht getroffen. Maar blijkbaar is er voor de bediening van deze trajecten vanuit Utrecht nog steeds geen back-up. Volgens ProRail had dit wel een functie van het OCCR zullen worden (zoals blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer van de toenmalige minister van V&W uit 2006).

Zoals elke keer bij grote ontregelingen, liet de informatie aan de reizigers veel te wensen over. Zelfs bij de geplande `wintertest' in oktober ging het mis. NS en ProRail beloven telkens beterschap, maar ROVER wil die belofte nu wel eens waargemaakt zien. Pagina geplaatst: 20 november 2010