Ingezonden persbericht


Persbericht

Den Haag, 3 november 2010

Op papier

Werk uit de collectie hedendaagse kunst van het Gemeentemuseum Den Haag

20 november 2010 t/m 16 januari 2011

GEM, museum voor actuele kunst

Of het nu gaat om de politiek geëngageerde serie Honest Deceivers van Tjebbe Beekman, de niet zacht en zoet maar juist rauw weergegeven babyhoofdjes van Marlene Dumas, óf de landschappen van B.C. Epker die een meltingpot zijn van beelden, gebeurtenissen, driften, dromen en een ongebreidelde fantasie, de collectie werken op papier van het Gemeentemuseum is divers, het is werk van hoge kwaliteit van Nederlandse topkunstenaars, die ook internationaal beroemd zijn. Alle reden dus, om deze werken eens samen te brengen in een tentoonstelling in het GEM. Dit najaar wordt de tentoonstelling 'Op papier' in de benedenzalen van het GEM ingericht met naast tekeningen van bovenstaande kunstenaars, werk van Marijn Akkermans, Hannah van Bart, Iris van Dongen, Marcel van Eeden, Juul Kraijer, Erik van Lieshout, Wouter van Riessen en Aline Thomassen.

Op papier is vaak het meest direct het persoonlijke handschrift van de kunstenaar te zien. Werken met dit medium behoeft weinig voorbereiding; vandaar dat tekeningen vaak een authentiek en oorspronkelijk karakter hebben. Het ligt dicht bij de kunstenaar, via dit medium kan de kunstenaar een diepe artistieke overtuiging overbrengen. In de collectie van het Gemeentemuseum bevinden zich uiteenlopende werken op papier, van al even uiteenlopende kunstenaars. Monumentale werken, van Juul Kraijer (1970) bijvoorbeeld, die met hun kalligrafische en gracieuze handschrift doen denken aan Indiase miniaturen en die steeds min of meer dezelfde vrouw verbeelden, het lichaam ongeveer op ware grootte. Of Iris van Dongens vrouwen, als in Dragon (2001), die af lijken te stammen van de vrouwen van de negentiende-eeuwse symbolistische kunstenaars. Ook Erik van Lieshout is in deze tentoonstelling met groot werk vertegenwoordigd, wat zich juist kenmerkt door geweldadigheid, maar is ook onvervalst humori stisch.

In deze tentoonstelling wordt veelvuldig de menselijk figuur getoond, in allerlei vormen. De succesvolle kunstenaar Marlene Dumas (1953) bijvoorbeeld, is gepreoccupeerd met de representatie van de menselijke figuur en de afbeelding van baby's neemt hierin een bijzondere plaats in. Baby's worden veelal afgebeeld als zachte, mooie wezentjes, maar Dumas kiest ervoor ze in alle eerlijkheid en rauwheid af te beelden, ver weg van de roze wolk. B.C. Epker (1968) maakt intrigerende tekeningen en houtsneden, die tot nadenken stemmen over het hedendaagse menselijke bestaan. Epker speelt met het culturele gedachtegoed van de mensheid, haar religies en mythen, maar ook met de beeldenvloed die dagelijks via de media over ons wordt uitgestort. Naast stukken uit de collectie van het Gemeentemuseum, is van B.C. Epker ook recent werk rechtstreeks uit het atelier te zien.

Van meer politiek en historische aard zijn de werken van Tjebbe Beekman en Marcel van Eeden. Van Tjebbe Beekman (1972), bezit het Gemeentemuseum ook de serie Honest Deceivers (2006). De titel is ontleend aan een uitspraak van ex-president Bush over de Amerikaanse inval in Irak, waarin hij toegaf de burgers voorgelogen te hebben over de aanleiding. Volgens hem was dit echter legitiem, 'Yes we are deceivers, but at least we're honest deceivers'. Honest Deceivers is de eerste serie die Beekman op papier heeft uitgevoerd. Marcel Van Eeden (1965) neemt met zijn potloodtekeningen een opvallende plaats in binnen de hedendaagse kunst. Ze vallen op door hun ambachtelijkheid, nostalgie en schijnbare pretentieloosheid. Van Eedens werk is een obsessieve poging tot reconstructie van de jaren van voor zijn geboorte, om toegang te krijgen tot een tijdperk dat hij zelf niet heeft meegemaakt. Het Gemeentemuseum bezit vroeg werk van Van Eeden, wat sinds lange tijd weer op zaal te zien is.



Ingezonden persbericht