Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Belofte maakt schuld
GEVOLGEN BRAND IN UTRECHTSE VERKEERSLEIDING ZIJN VEEL TE GROOT
De brand in de verkeersleidingspost Utrecht heeft het spoor in het hart
geraakt, zoals ProRail zelf stelt. De gevolgen voor de treinreizigers
en de bereikbaarheid van Utrecht zijn veel te groot. ProRail blijkt
keer op keer niet in staat om storingen in de systemen van de
Verkeersleiding op te vangen en het treinverkeer op gang te houden.
Om dat te verbeteren is vorige maand met veel fanfare een nieuw
`zenuwcentrum' voor het spoor in gebruik genomen, het Operationele
Controle Centrum Rail (OCCR). Kosten bijna veertig miljoen Euro. Dat
heeft dus nu totaal niets opgeleverd. Systeemuitval in Utrecht leidde
tot complete uitval van het treinverkeer tussen bijvoorbeeld Gouda en
Zoetermeer, tussen Ede en Arnhem en tussen Leiden en Alphen aan den
Rijn. Ook
De verkeersleiding van Pro Rail is te veel gecentraliseerd en daardoor
extreem kwetsbaar. De technische aansturing van seinen en wissels op
die trajecten kan lokaal gebeuren en zou dus niet door de brand in
Utrecht getroffen hoeven te zijn. Maar blijkbaar is er voor de
bediening van deze trajecten vanuit Utrecht nog steeds geen back-up.
Volgens ProRail had dit wel een functie van het OCCR zullen worden.
Zoals elke keer bij grote ontregelingen, liet de informatie aan de
reizigers veel te wensen over. Ook bij de geplande `wintertest' in
oktober ging het mis. NS en ProRail beloven telkens beterschap, maar
ROVER wil die belofte nu wel eens waargemaakt zien.
Pagina geplaatst: 20 november 2010