Ingezonden persbericht


Statenfractie

Persbericht

D66 wil 100 miljoen van Spaarnepassage besteden aan vertrammen lijn 300 - Zuidtangent

21 november 2010 - In de Commissie Wegen, Verkeer en Vervoer van de Provincie Noord-Holland wordt maandagmiddag het voorstel voor herprioritering van EXIN-H-OV middelen besproken. Gedeputeerde Staten willen de 100 miljoen die niet besteed gaat worden aan de tunnel voor hoogwaardige openbaar vervoer (HOV) bus in Haarlem verkruimelen over tien projecten verspreid over de provincie. De 100 miljoen was bedoeld om reistijd te verkorten en daartoe de vertragende Spaarnepassage in lijn 300 van de Zuidtangent op te lossen met de aanleg van een tunnel. De Regio, Haarlem en ook reizigersorgsanisatie Rover zien de Spaarnepassage middels een tunnel niet meer als dè oplossing en dragen minder kostbare alternatieven aan.

D66 Noord-Holland wil de vrijgekomen 100 miljoen niet versnipperen, maar inzetten voor het oorspronkelijke doel: het verbeteren van lijn 300. Vertrammen is schoner en stiller. Het college daarentegen wil allerlei kleine projecten in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) financieren. "De kracht van de 100 miljoen is juist dat je eindelijk die grote investering kunt doen, die anders nooit meer van de grond komt. Gelet op de grote bouwopgave in het westen van de Haarlemmermeer kiezen wij voor het vertrammen van de Zuidtangent:, aldus D66-er Hein Struben.

In de Metropool Regio Amsterdam (MRA) is het streven gericht op het tot stand brengen van het Regionet met onderling afstemmen, beter benutten en uitbreiden van HOV, rail en bus. De grootste en voorlopig enige grote bouwopgave voor provincie NH de komende jaren ligt in de Haarlemmermeer (met als uitgangspunt eerst bewegen dan bouwen). Hein Struben: "De Zuidtangent als geheel loopt als een "trein" en de vervoerswaarde van het deel tussen ziekenhuis Hoofddorp en Schiphol komt ruim boven de drempel om te vertrammen. D66 wil hiermee de start van het MRA-railnet lanceren. Met het perspectief op spoedige doortrekking naar de Zuidas via de Schipholdriehoek en Haarlem CS. Zo werk je met visie aan Openbaar Vervoer."